1)

HOW MANY PARIM ARE BROUGHT?

(משנה) הורו ב"ד ועשו כל הקהל או רובן על פיהן מביאין פר <ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} מביאין פר ושעיר דברי ר"מ
(a)

(Mishnah - R. Meir): If Beis Din ruled mistakenly and the majority of Yisrael sinned, Beis Din brings a Par. If they transgressed idolatry, they bring a Par and a Sa'ir;

ר' יהודה אומר י"ב שבטים מביאין י"ב פרים <ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} מביאין י"ב פרים ושנים עשר שעירים
1.

R. Yehudah says, they bring 12 Parim. For idolatry, they bring 12 Parim and 12 Se'irim;

(דף ה,א) רבי שמעון אומר י"ג פרים <ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} שלשה עשר פרים וי"ג שעירים פר ושעיר לכל שבט ושבט פר ושעיר לב"ד
2.

R. Shimon says, they bring 13 Parim, and for idolatry, 13 Parim and 13 Se'irim, one for each Shevet, and one for Beis Din.

הורו ב"ד ועשו ז' שבטים או רובן על פיהן מביאין פר <ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} מביאין פר ושעיר דברי ר"מ
(b)

R. Meir says, if Beis Din ruled and (the majority of each of) seven Shevatim sinned, Beis Din brings a Par. For idolatry, they bring a Par and a Sa'ir;

רבי יהודה אומר ז' שבטים שחטאו מביאין ז' פרים ושאר שבטים שלא חטאו מביאין על ידיהן פר שאף אלו שלא חטאו מביאין ע"י חוטאין
1.

R. Yehudah says, each Shevet that sinned brings a Par by itself. Also, every other Shevet brings a Par due to the Shevatim that sinned;

ר"ש אומר ח' פרים <ובעבודת כוכבים> {ובעבודה זרה} ח' פרים וח' שעירים פר ושעיר לכל שבט ושבט פר ושעיר לב"ד
2.

R. Shimon says, eight Parim are brought (each Shevet that sinned brings one, and one for Beis Din); for idolatry, eight Parim and eight Se'irim are brought.

הורו ב"ד של אחד מן השבטים ועשה אותו השבט על פיהן אותו שבט הוא חייב ושאר כל השבטים פטורין דברי רבי יהודה
(c)

R. Yehudah says, if the Sanhedrin of a Shevet ruled and that Shevet sinned, that Shevet brings a Par. The other Shevatim are exempt;

וחכמים אומרים אין חייבין אלא על הוריות בית דין הגדול בלבד שנאמר (ויקרא ד) ואם כל עדת ישראל ישגו ולא עדת אותו שבט:
1.

Chachamim say, Parim are brought only for rulings of the great Sanhedrin - "Im Kol Adas Yisrael Yishgu", and not the Sanhedrin of one Shevet.

ת"ר ידעו שהורו וטעו מה הורו יכול יהו חייבין
(d)

(Gemara - Beraisa) Suggestion: If Beis Din knows that they erred (and that most of Yisrael transgressed two sins, one due to Beis Din, and one b'Shogeg), but they do not remember which of the two was due to the Hora'ah, perhaps they are liable!

ת"ל (ויקרא ד) ונודעה החטאת ולא שיודעו החוטאין
(e)

Rejection: "And the sin became known" (they must know what they permitted). It is not enough to know that the majority sinned.

אשר חטאו חטאו שני שבטים מביאין שני פרים חטאו שלשה מביאין שלשה
(f)

R. Yehudah says "that they sinned" - if two Shevatim sinned, they bring two Parim. If three Shevatim sinned, they bring three Parim.

או אינו אומר אלא חטאו שני יחידים מביאין שני פרים חטאו ג' מביאין ג'
1.

Suggestion: Perhaps this teaches that if two or three individuals sinned, they bring two or three Parim!

ת"ל הקהל הקהל חייב וכל קהל וקהל חייב
2.

Rejection: "Ha'Kahal" - the Kahal (all of Yisrael) is liable, and each Kahal (Shevet) is liable.

כיצד חטאו שני שבטים מביאין שני פרים חטאו ז' מביאין ז' ושאר שבטים שלא חטאו מביאין על ידיהן פר פר שאפילו אלו שלא חטאו מביאין ע"י החוטאין
i.

If two Shevatim sinned, they bring two Parim. If seven Shevatim sinned, each brings a Par, and every other Shevet also brings a Par;

לכך נאמר קהל לחייב על כל קהל וקהל דברי רבי יהודה
ii.

"Ha'Kahal... ha'Kahal" teaches that each Shevet brings.

ר"ש אומר ז' שבטים שחטאו מביאין ז' פרים ובית דין מביאין על ידיהן פר
(g)

R. Shimon says, the seven Shevatim that sinned bring seven Parim, and Beis Din brings one Par.

שנאמר למטה קהל ונאמר למעלה קהל מה קהל האמור למעלה ב"ד עם הקהל אף קהל האמור למטה ב"ד עם הקהל
1.

We learn a Gezerah Shavah "Kahal-Kahal" from the sin. Just like the sin involved Beis Din and the Tzibur, also the Korbanos.

רבי מאיר אומר ז' שבטים שחטאו ב"ד מביאין על ידיהם פר והן פטורין
(h)

R. Meir says, Beis Din brings one Par for the seven Shevatim that sinned, and the Shevatim are exempt.

נאמר קהל למטה ונאמר קהל למעלה מה קהל האמור למעלה ב"ד ולא צבור אף קהל האמור למטה ב"ד ולא צבור
1.

We learn a Gezerah Shavah "Edah-Edah" from the Hora'ah. Just like the Hora'ah was through Beis Din alone, also the Korban.

רבי שמעון בן אלעזר אומר משמו חטאו ששה שבטים והם רובו של קהל או ז' אע"פ שאינו רובו של קהל מביאין פר
(i)

R. Shimon ben Elazar cites R. Meir to say that if six Shevatim sinned comprising the majority of Yisrael, or seven Shevatim even if this is the minority, Beis Din brings a Par.

אמר מר ונודעה החטאת ולא שיודעו החוטאין מאן תנא
(j)

Question: The Beraisa says '"and the sin became known", and not just that they know that the majority sinned.' Like whom is this?

אמר רב יהודה אמר רב ואיתימא רבא דלא כרבי אליעזר
(k)

Answer #1 (Rav Yehudah): It is unlike R. Eliezer;

דתנן אמר ר' אליעזר מה נפשך אם חלב אכל חייב נותר אכל חייב
1.

(Mishnah - R. Eliezer): If one is unsure whether he ate Chelev or Nosar (a Korban after the permitted time to eat it,) no matter which he ate, he must bring a Chatas!

רב אשי אמר אפילו תימא רבי אליעזר שאני הכא דכתיב (ויקרא ד) אשר חטאו עליה
(l)

Answer #2 (Rav Ashi): It can even be like R. Eliezer. It says (regarding Hora'ah) "that they sinned in it" (Beis Din must know the mistake).

התם נמי הכתי' (ויקרא ד) אשר חטא בה
1.

Question: Also regarding a Chatas, it says "that he sinned in it"!

ההוא מיבעי ליה פרט למתעסק
2.

Answer: That exempts Mis'asek (one who was engaged in something else, and sinned. He is exempt if he did not benefit.)

מ"ט דר' יהודה
(m)

Question: What is R. Yehudah's reason (to obligate even the Shevatim that did not sin)?

קסבר ארבעה קהלי כתיבי קהל הקהל קהל הקהל
(n)

Answer: He expounds the following four laws from "ha'Kahal... ha'Kahal" (the two words, and the two letters 'Hei'):

חד לחייב על כל קהל וקהל
1.

Each Shevet is liable;

וחד להוראה תלויה בב"ד ומעשה תלוי בקהל
2.

(Parim are brought only when) Beis Din give a Hora'ah, and the people transgressed;

וחד לגרירה
3.

Shevatim that didn't sin bring due to those that sinned;

וחד לשבט שעשה בהוראת ב"ד
4.

A Shevet that sinned due to following its Beis Din is liable.

ור"ש תלתא קהלי כתיבי הקהל קהל הקהל מעיני הקהל אורחיה דקרא הוא כדאמרי אינשי מעיני דפלניא
(o)

R. Shimon does not expound one of the letters 'Hei' (the Torah merely speaks as people do). He expounds two words and one 'Hei';

חד לחייב על כל קהל וקהל ותרי אחריני נאמר למטה קהל ונאמר למעלה קהל מה להלן ב"ד עם הקהל אף כאן ב"ד עם הקהל
1.

One teaches that each Shevet is liable. The other two are used for the Gezerah Shavah (just like both Beis Din and the Tzibur were involved in the sin, they both bring Korbanos).

ור"מ קהל הקהל לא דריש הלכך תרי קהלי כתיבי מיבעי ליה לנאמר למטה קהל ונאמר למעלה קהל מה להלן ב"ד ולא צבור אף כאן ב"ד ולא צבור
(p)

R. Meir does not expound either 'Hei'. He learns only a Gezerah Shavah. Just like the Hora'ah was through Beis Din alone, also the Korban.

ורשב"א מ"ט
(q)

Question: What is R. Shimon ben Elazar's reason?

כתי' (במדבר טו) והיה אם מעיני העדה אלמא מיעוטא דכתי' מעיני
(r)

Answer: "Im me'Einei ha'Edah" implies, even from the minority;

וכתי' (במדבר טו) כי לכל העם בשגגה למימרא דרובא אין מיעוטא לא
1.

Contradiction: "All the nation forgot" implies the majority!

הא כיצד עשו ו' והן רובו של קהל או ז' אע"פ שאינן רובו של קהל חייבין
2.

Resolution: If six Shevatim sin, if they are the majority of Yisrael, Beis Din brings a Par. If seven Shevatim sin, even if they are the minority, a Par is brought.

5b----------------------------------------5b
2)

HOW THE OTHER TANA'IM LEARN

(דף ה,ב) ורבי שמעון ורבי מאיר דהוראה תלויה בבית דין ומעשה תלוי בקהל מנא להו
(a)

Question: How do R. Shimon and R. Meir learn that (Parim are brought only when) the Hora'ah comes from Beis Din, and the people transgress?

אמר אביי דאמר קרא (במדבר טו) והיה אם מעיני העדה נעשתה לשגגה
(b)

Answer #1 (Abaye): They learn from "Im me'Einei ha'Edah Ne'es'sah li'Shgagah."

רבא אמר (במדבר טו) מלכל העם בשגגה
(c)

Answer #2 (Rava): They learn from "the whole nation bi'Shgagah."

וצריכא
(d)

We need both verses.

דאי כתב רחמנא והיה אם מעיני העדה נעשתה לשגגה הוה אמינא אפילו מיעוטא להכי כתיב לכל העם בשגגה
1.

If we only had the first verse, one might have thought that a Par is brought even if the minority sinned;

ואי כתב לכל העם בשגגה הוה אמינא עד דעבדי בית דין בהדי רובא להכי כתיב והיה אם מעיני העדה נעשתה לשגגה
2.

If we only had the second verse, one might have thought that a Par is brought only if Beis Din also sinned.

והא כי כתיבי הני קראי <בעבודת כוכבים> {בעבודה זרה} הוא דכתיבי
(e)

Question: These verses are written regarding idolatry!

ילפינן מעיני מעיני:
(f)

Answer: We learn a Gezerah Shavah "me'Einei-me'Einei" from idolatry to other transgressions.

3)

HORA'AH OF THE BEIS DIN OF A SHEVET

הורו ב"ד של אחד וכו':
(a)

(Mishnah): If the Beis Din of a Shevet ruled...

איבעיא להו שבט אחד לרבי יהודה בהוראת ב"ד הגדול מי מייתו שאר שבטים או לא
(b)

Question: According to R. Yehudah, if one Shevet sinned through following the great Sanhedrin, do the other Shevatim also bring Parim?

מי אמרינן שבעה שבטים הוא דמייתו שאר שבטים בהדייהו משום דאיכא רובא אבל חד שבט דליכא רובא לא
1.

Only when seven Shevatim sin, then the others bring, for the majority sinned;

או דלמא לא שנא
2.

Or, perhaps the others bring in any case!

תא שמע מה הן מביאין פר אחד
(c)

Answer #1 (Beraisa): They bring one Par;

רבי שמעון אומר שני פרים
1.

R. Shimon says, they bring two Parim.

במאי עסקינן
2.

Question: What is the case?

אילימא שחטאו שבעה ר"ש תמניא בעי
i.

If seven Shevatim sinned, R. Shimon says that eight Parim are brought!

אלא דחטא שבט אחד
3.

Answer: Rather, one Shevet sinned.

במאי
4.

Question: How did it sin?

אי בהוראת בית דינו
i.

Suggestion: If followed a Hora'ah of its own Beis Din.

רבי שמעון לית ליה
ii.

Rejection: R. Shimon says that Parim are not brought for this!

אלא לאו בהוראת בית דין הגדול
5.

Answer: Rather, it followed the great Sanhedrin.

ותנא קמא מני
6.

Question: Who is the first Tana?

אי נימא רבי מאיר הא רובא בעי
i.

It is not R. Meir. He exempts unless the majority of Yisrael sins!

אלא לאו רבי יהודה <וכגון שחטא שבט אחד>
7.

Answer: Rather, it is R. Yehudah.

אמרי הכא במאי עסקינן כגון שחטאו ששה שבטים והן רובן של קהל ורבי שמעון בן אלעזר היא
(d)

Rejection: No. The case is, six Shevatim sinned, comprising the majority of Yisrael. The first Tana is R. Shimon ben Elazar.

דתניא ר"ש בן אלעזר אומר משמו חטאו ששה והן רובו של קהל או שבעה אף על פי שאינן רובו של קהל מביאין פר
1.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar, citing R. Meir): If six Shevatim sinned comprising the majority of Yisrael, or seven Shevatim even if this is the minority, Beis Din brings a Par.

תא שמע רבי יהודה אומר שבט שעשה בהוראת בית דינו אותו השבט חייב ושאר כל השבטים פטורין ובהוראת ב"ד הגדול אפילו שאר שבטים חייבים שמע מינה
(e)

Answer #2 (Beraisa - R. Yehudah): If a Shevet sinned by following a Hora'ah of its own Beis Din, only that Shevet brings. If it sinned by following the great Sanhedrin, the other Shevatim also bring.

אמר רב אשי מתניתין נמי דיקא
(f)

(Rav Ashi): We may also derive this from our Mishnah!

דקתני ועשה אותו השבט על פיהם אותו השבט חייב ושאר כל השבטים פטורין
1.

(Mishnah): If a Shevet sinned by following its Beis Din, that Shevet brings, and the other Shevatim are exempt.

למה לי למיתנא ושאר שבטים פטורים הא תנא אותו השבט חייב וכיון דתנא אותו השבט חייב ממילא ידענא שאר שבטים פטורין
2.

Question: 'That Shevet brings' already teaches that the other Shevatim are exempt!

אלא הא קמשמע לן דבהוראת בית דינו הוא דשאר שבטים פטורים אבל בהוראת ב"ד הגדול אפילו שאר שבטים חייבין שמע מינה
3.

Answer: The extra words teach that the other Shevatim are exempt only when the Hora'ah was from Beis Din of a Shevet. For a Hora'ah of the great Sanhedrin, they bring.

4)

WHEN ONE SHEVET SINS

איבעיא להו שבט אחד שעשה בהוראת בית דין הגדול לרבי שמעון מי מייתי או לא
(a)

Question: According to R. Shimon, if one Shevet sinned by following the Great Sanhedrin, what is the law?

תא שמע מה הן מביאין פר אחד
(b)

Answer #1 (Beraisa): They bring one Par;

רבי שמעון אומר שני פרים
1.

R. Shimon says, two Parim.

<במאי עסקינן
2.

Question: What is the case?

אילימא שחטאו שבעה> שני פרים שמנה פרים בעי
i.

Suggestion: If seven Shevatim sinned, R. Shimon says that eight Parim are brought, not two!

אלא דחטא שבט אחד
3.

Answer: Rather, one Shevet sinned.

ובמאי
4.

Question: How did it sin?

אילימא בהוראת בית דינו
i.

Suggestion: It followed a Hora'ah of its own Beis Din.

רבי שמעון לית ליה
ii.

R. Shimon says that Parim are not brought for this!

אלא בהוראת בית דין הגדול
5.

Answer: Rather, it followed the great Sanhedrin.

ותסברא תנא קמא מני
6.

Objection: This cannot be. The first Tana is unlike any Tana we know!

אי רבי מאיר הא רובא בעי
i.

It is not R. Meir. He obligates a Par only when the majority sins!

אי רבי יהודה שאר שבטים נמי מייתו
ii.

It is not R. Yehudah. He says that all the Shevatim bring!

<אלא> הא מני רבי שמעון בן אלעזר היא וכדתניא
7.

Answer: It is R. Shimon ben Elazar, like the above Beraisa.

תא שמע וחכמים אומרים לעולם אינו חייב אלא על הוראת בית דין הגדול
(c)

Answer #2 (Mishnah - Chachamim): Parim are brought only for rulings of the great Sanhedrin.

מאן חכמים
1.

Question: Like which Tana do Chachamim hold?

אילימא רבי מאיר רובא בעי
i.

They do not hold like R. Meir. He obligates only when the majority sins!

אלא לאו רבי שמעון היא שמע מינה
2.

Answer: Rather, they hold like R. Shimon.

ורבי יהודה ורבי שמעון שבט אחד דאקרי קהל מנא להו
(d)

Question: How do R. Yehudah and R. Shimon learn that one Shevet is considered a Kahal?

אמרי דכתיב (דברי הימים ב כ) ויעמד יהושפט בקהל יהודה וירושלים <נכח חצר בית ה'> [בבית ה' לפני החצר] החדשה
(e)

Answer #1: It says "... in the Kahal of Yehudah and Yerushalayim... the new Chatzer."

מאי חדשה
1.

Question: Why is it called new?

א"ר יוחנן שחידשו דברים ואמרו טבול יום אל יכנס במחנה לויה
2.

Answer (R. Yochanan): They made a new decree, that a Tvul Yom (one who immersed from Tum'ah today. He is not fully Tahor until evening) may not enter Machaneh Levi.

מתקיף לה רב אחא בר יעקב ממאי דלמא שאני ירושלים דהוה נמי בנימין
(f)

Objection (Rav Acha bar Yakov): Perhaps one Shevet alone is not called a Kahal. Part of Yerushalayim belongs to Shevet Binyamin!

אלא אמר רב אחא בר יעקב דכתיב (בראשית מח) ויאמר אלי הנני מפרך והרביתיך ונתתיך לקהל עמים וגו'
(g)

Answer #2 (Rav Acha bar Yakov): "(Hash-m told Yakov)... I will make you a Kahal of nations."

מאן אתיליד ליה ההיא שעתא בנימין ש"מ ה"ק רחמנא מתיליד לך השתא קהל אחרינא
1.

Binyamin was the only Shevet born after this. This shows that one Shevet is called a Kahal!

א"ל רב שבא לרב כהנא דלמא הכי קא"ל רחמנא לכי מתיליד לך בנימין הוא דהוו י"ב שבטים דמתקריית קהל
(h)

Question (Rav Sheva): Perhaps (the family of) Yakov will first become a Kahal when Binyamin is born!

א"ל אלא שנים עשר שבטים איקרו קהל אחד עשר שבטים לא איקרו קהל
(i)

Answer (Rav Kahana): If so, even 11 Shevatim would not be considered a Kahal! (However, "the Kahal of Yehudah" teaches that even two Shevatim are called a Kahal.)