1)

WHAT DO GUARDIANS DO FOR ORPHANS? (Yerushalmi Perek 5 Halachah 4 Daf 29a)

[דף כט עמוד א] מתני' יתומים שסמכו אצל בעל הבית או שמינה להן אביהן אפיטרופוס חייב לעשר פירותיהן

(a)

(Mishnah): Orphans who relied on a Ba'al ha'Bayis [to manage their affairs], or their father appointed a guardian for them, he must tithe their Peros.

אפיטרופוס שמינהו אבי יתומים ישבע ושמינהו בית דין לא ישבע

(b)

A guardian appointed by their father must swear (that he did not benefit from the estate). One appointed by Beis Din need not swear;

אבא שאול אומר חילוף הדברים:

1.

Aba Sha'ul says, just the contrary! (One appointed by their father need not swear, but one appointed by Beis Din must swear.)

גמ' [במדבר יח כח] אתם פרט לשותפין. אתם פרט לאפיטרופוס. אתם פרט לתורם שאינו שלו.

(c)

(Gemara - Beraisa): "Atem" (you will tithe) excludes partners (one may not tithe his partner's share without consent). "Atem" excludes a guardian. "Atem" excludes one who tithes what is not his.

אתם פרט לשותפין. והתנינן השותפין שתרמו.

(d)

Question: [How can it say] "Atem" excludes partners? A Mishnah says 'partners who tithed... [Chachamim say, the first one's Terumah is Terumah; the second one's Terumah is not Terumah]'!

אלא כאן בתרומה גדולה. כאן בתרומת מעשר.

(e)

Answer #1: Here (the Mishnah) discusses Terumah Gedolah. Here (the Beraisa) discusses Terumas Ma'aser (about which "Atem" is written).

כלום למדו תרומה גדולה לא מתרומת מעשר.

(f)

Objection: We learned Terumah Gedolah only from Terumas Ma'aser! (Surely the same applies to both of them.)

אלא כאן להלכה. כאן למעשה.

(g)

Answer #2: Here (the Mishnah) discusses l'Halachah (if he tithed, b'Di'eved it is Terumah). Here (the Beraisa) discusses l'Ma'aseh (l'Chatchilah he may not tithe, lest his partner not consent).

אתם פרט לאפיטרופוס. (והתניא) [צ"ל והתנן] יתומים שסמכו אצל בעל הבית או שמינה להן אביהן אפיטרופוס חייב לעשר פירותיהן.

(h)

Question: [How can it say] "Atem" excludes a guardian? Our Mishnah says 'orphans who relied on a Ba'al ha'Bayis, or their father appointed a garden for them, he is obligated to tithe their Peros'!

חברייא אמרין כאן לאפיטרופין לעולם. כאן לאפיטרופין לשעה.

(i)

Answer #1: Here (our Mishnah) discusses a permanent guardian. Here (the Beraisa) discusses a temporary guardian.

ר' יוסי בעי אם באפיטרופין לעולם ודא דתני מוכר הוא עבדים אבל לא קרקעות.

(j)

Objection (R. Yosi): If he is a permanent guardian, why was it taught [in a Tosefta on our Mishnah] 'he may sell slaves, but not land'?!

אלא כאן ביתום גדול. כאן ביתום קטן.

(k)

Answer #2: Here (our Mishnah) discusses a [guardian for] an adult orphan. Here (the Beraisa) discusses a [guardian for] a minor orphan.

א"ר יוחנן בתחילה אין מעמידין אפיטרופוס ליתומין לחוב להן אלא לזכות להן ואם חבו חבו.

(l)

(R. Yochanan): L'Chatchilah, we do not set up a guardian for orphans [to go to judgment on behalf of them] for their detriment, rather, [only] to benefit them. If they were obligated [in the Din], they were obligated.

ר' יוסי בר חנינה אמר בין בתחילה בין בסוף אין מעמידין להן בין לזכות בין לחובה.

(m)

(R. Yosi bar Chaninah): Both l'Chatchilah and b'Di'eved, we do not set up a guardian for orphans [to go to Din for them] for their benefit or their harm.

מתניתא פליגא על ר' יוסי בר חנינה מעמידין להן אפיטרופוס.

(n)

Question (against R. Yosi bar Chaninah - Mishnah): We set up a guardian for orphans.

שנייה היא בשור שלא ילך ויזיק.

(o)

Answer: There is different - [we set up a guardian to guard their] ox, lest it go and damage.

הזיק משל מי הן משלמין.

(p)

Question: If it damaged, from whose property [is the damage paid]?

ר' יוחנן אמר משל יתומין.

(q)

Answer #1 (R. Yochanan): It is from the orphans.

רבי יוסי בר חנינה אמר משל אפיטרופוס.

(r)

Answer #2 (R. Yosi bar Chaninah): It is from the guardian.

ואפילו דלא יסבור רבי יוחנן כן לית מילתיה אמרה כן לא דהוא אמר לבסוף אם חבו חבו.

(s)

And even if R. Yochanan did not say so explicitly, can we not infer it from what he said - if they were obligated [in the Din], they were obligated.

אפיטרופוס שמינהו אבי יתומין ישבע שאין דרכו לבחן. שמינוהו בית דין לא ישבע שדרכו לבחן.

(t)

A guardian appointed by their father must swear, for [the father] is not wont to check (whether or not he is trustworthy). One appointed by Beis Din need not swear, for Beis Din is wont to check.

אבא שאול אומר חילוף הדברים אפיטרופוס [צ"ל שמינוהו בית דין ישבע מפני שהוא כנושא שכר - קרבן העדה] שמינהו אבי יתומין לא ישבע מפני דיכיל מימר ליה טבות הוינא עבידנא לך (שמינוהו בית דין ישבע מפני שהוא כנושא שכר - קרבן העדה מוחקו)

(u)

Aba Sha'ul says, just the contrary! A guardian appointed by Beis Din must swear, for he is like one who is paid (he gets a reputation of being trustworthy. Therefore, he will not refrain, even if he must swear.) One appointed by the orphans' father need not swear, for he can say 'I wanted to do a favor for you' [to be a guardian, but I do not benefit from this; if I must swear, I will refrain].

אתייא דר' יוחנן כרבנין [דף כט עמוד ב] ודרבי יוסי בר חנינה כאבא שאול.

(v)

R. Yochanan holds like Rabanan (R. Yochanan exempts a guardian from paying for the ox' damage, lest he refrain), and R. Yosi bar Chaninah holds like Aba Sha'ul (he will not refrain, for he gets a good reputation).

דרבי יוחנן כרבנין ואפילו דיסבור כאבא שאול בעי הוא בר נש מיתן (מהימן ומיקרייה) [צ"ל בגין דמתקרי - תוספות נב:ב] מהימן.

(w)

Rejection - part 1: Must R. Yochanan hold like Rabanan?! He could even hold like Aba Sha'ul! A person wants to pay [if he is negligent] in order to be called trustworthy! (However, one is not called trustworthy due to being appointed to guard animals.)

ודר' יוסי בר חנינה כאבא שאול אפילו דיסבור כרבנין אדם מבריח עצמו מן השבועה. ואין אדם מבריח עצמו מן התשלומין:

(x)

Rejection - part 2: Must R. Yosi bar Chaninah hold like Aba Sha'ul? Even if he holds like Rabanan, a person flees from a Shevu'ah, but he does not flee from paying.