1)

ONE WHO FREED AN APOTIKI (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 23b)

מי משחרר

(a)

Question: (Our Mishnah said that if one made his slave an Apotiki, and he freed him... for Tikun ha'Olam, we force the master to write a Get Shichrur.) Who freed him?

רב אמר בין רבו הראשון ובין רבו השני.

(b)

Answer #1 (Rav): It can be his first master (the borrower) or the second master (the lender. In either case, the Takanah applies.)

אמר רבי יוחנן אין לך משחרר אלא רבו הראשון בלבד.

(c)

Answer #2 (R. Yochanan): Only his first master freed.

התיב ר' חגיי קומי ר' יוסי מתניתא פליגא על רב.

(d)

Question (R. Chagai, to R. Yosi): A Mishnah argues with Rav!

ישראל שהלוה את גוי על חמצו אחר הפסח מותר בהנאה.

1.

(Mishnah): If a Yisrael lent to a Nochri relying on [the Nochri's] Chametz for collateral, after Pesach, one may benefit from it;

אין תימר ברשות ישראל הוא ויהא אסור

2.

If you will say that it is in the Yisrael's Reshus (due to his rights to collect from it), it should be forbidden!

מה עביד לה רב.

3.

Question: How can Rav answer this?

אמר רבי יודן קל הוא בשחרור

(e)

Answer (R. Yudan): This is a leniency of freedom. (Even though he is not in the latter's Reshus, Chachamim enacted that if he freed him, he goes free.)

כהדא דתני העושה עבדו אפותיקי מכרו אינו מכור. שיחררו משוחרר.

(f)

Support (Beraisa): If one made his slave an Apotiki, and he sold him, he is not sold. If he freed him, he is freed. (According to letter of the law, if he is able to free him, he can sell him! Rather, this is a leniency of freedom.)

חייליה דרבי יוחנן מן הדא רבן שמעון ב"ג אומר אינו כותב אלא משחרר.

(g)

R. Yochanan learns from [our Mishnah -] R. Shimon ben Gamliel says, only the one who freed him writes [that he owes the value of the slave. This cannot be the second master. To whom would he write? He caused a loss only to himself!]

אילו המשעבד שדה לחבירו והלך ומכרה שמא אין בעל חוב בא וטורף.

(h)

Question: (Why can't the lender take the slave even after the first freed him?) If a borrower] gave [the lender] a lien on his field, and he went and sold it, does the creditor not take it?! (We explained this like PNEI MOSHE.)

אמר רבי אבהו פתח לנו רבי יוחנן פתח (רבי מאיר בדה) [צ"ל ר"י פתח מאיר כאורה - קרבן העדה] לא מצינו עבד משתחרר וחוזר ומשתעבד.

(i)

Answer (R. Avahu): R. Yochanan opened for us a hole that illuminates greatly! We do not find a slave who is freed and returns to servitude.

מעתה לא יכתוב לו שטר על דמיו.

(j)

Question: If so, the slave should not need to write a document [obligating himself] for his value! (Why does the first Tana say that he does?)

אמר רבי אילא מוטב שיאמר לו תן לי מאתים זוז שיש לי בידך ולא שיאמר לו עבדי אתה.

(k)

Answer (R. Ila): It is better that [the creditor] say to him 'give to me 200 Zuz that you owe me', than that he tell him 'you are my slave.'

רבנין דקיסרין אמרין בשם רבי ביסא אתיא דרבן שמעון בן גמליאל כרבי מאיר.

(l)

(Rabanan of Kisarin citing R. Bisa): R. Shimon ben Gamliel [who says that the one who freed him writes] holds like R. Meir;

כמה דרבי מאיר קונס בדברים. כן רבן שמעון בן גמליאל קונס בדברים.

1.

Just like R. Meir fines for words [that cause a loss, i.e. Dina d'Garmi], so R. Shimon ben Gamliel fines for words. (RIDVAZ)

דתני [דף כד עמוד א] שטר שיש בו ריבית קונסין אותו ואינו גובה לא את הקרן ולא את הריבית דברי רבי מאיר.

2.

(Beraisa): A document with Ribis - we fine him, and he does not collect the principal or the Ribis. R. Meir says so;

וחכמים אומרים גובה את הקרן ולא את הריבית:

3.

Chachamim say, he collects the principal, but not the Ribis.