1)

SLAVES WHO NEED A GET SHICHRUR (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 22b)

סימא שתי עיניו כאחת הפיל שני שיניו כאחת יוצא בהן לחירות. זו אחר זו יוצא לחירות בראשונה ונותן לו דמים בשנייה.

(a)

If [a master] blinded both [his slave's] eyes at once, or he knocked out two of his teeth at once, he goes free for [both of] them [and he does not get paid]. If he [blinded or knocked them out] one after the other, he goes free for the first, and [the master] pays him the value of the second (like one who damaged a Ben Chorin).

ר' אילא בשם ריש לקיש כמאן דאמר אינו צריך לכתוב לו גט שיחרור. ברם כמאן דאמר צריך לכתוב לו גט שחרור ואת אומר משלם לו.

(b)

(R. Ila citing Reish Lakish): This is like the opinion that [if a master knocked out a limb of his slave,] he does not need to write for him a Get Shichrur. However, according to the opinion that he must write for him a Get Shichrur, do you say that he pays him?! (Until he gets a Get, he is still a slave!)

אין לי אלא היוצא בשן ועין. מניין היוצא בכיפה ובהרנירק טיאונוס [דף כג עמוד א] ובחרות של מלכים.

1.

Question: I know only a slave who goes out due to a tooth or eye [that his master knocked out, that he needs a Get Shichrur]. What is the source for one who goes out with a [special] cap or ornaments (that only free people wear) or a royal decree to free him? (ALEI TAMAR - if a slave married a Bas Chorin in front of his master, this is a proof of freedom (below 23b; the Bavli (40a) says so also if the master put Tefilin on the slave), for slaves do not do so.)

ת"ל לחפשי ישלחנו מכל מקום.

2.

Answer: "L'Chafshi Yeshalchenu" - in any case/

בניו מה הן.

(c)

Question: What is the status of children [of one who goes free, but he needs a Get Shichrur]?

היוצא בשן ועין בניו עבדים והיוצא משום ייאוש בניו בני חורין.

(d)

Answer #1: One who goes out due to a tooth or eye, his children are slaves. One who goes out due to despair, his children are free.

אמר רבי יוסי בי רבי בון לא מסתברא חילופין היוצא בשן ועין הואיל ושיחררתו התורה בניו בני חורין. והיוצא משום ייאוש הואיל ולא שיחררתו התורה בניו עבדים.

(e)

Rebuttal (and Answer #2 - R. Yosi bei R. Bun): The opposite is more reasonable! One who goes out due to a tooth or eye, since his freedom is from the Torah, his children are free. One who goes out due to despair, since the Torah did not free him, his children are slaves! (AMUDEI YERUSHALAYIM - slaves are considered land, and despair applies to land only mid'Rabanan.)

גר שמת וביזבזו ישראל את נכסיו והיו שם עבדים בין גדולים בין קטנים יצאו לחירות.

(f)

(Beraisa): If a convert died (without heirs), and Yisre'elim were taking his property (which became Hefker), if the convert owned adult or minor slaves, they went free;

אבא שאול אומר גדולים יצאו לחירות. קטנים לא יצאו לחירות.

(g)

Aba Sha'ul says, adult went free, but minors did not go free.

למה

(h)

Question: What is the reason [why minors did not go free]?

שהן [צ"ל לא - מאור השמחה בשם גליון אפרים] יצאו במיתת רבן.

(i)

Answer: They did not go free through their master's death.

מעתה אפילו גדולים.

(j)

Question: If so, also adults [should not go free through their master's death]!

אמר ר' בא גדולים על ידי שיש בהן דעת לזכות את עצמן יצאו לחירות. קטנים על ידי שאין בהן דעת לזכות לעצמן לא יצאו לחירות.

(k)

Answer (R. Ba): Adults, since they have Da'as to acquire themselves, they go free. Minors, since they do not have Da'as to acquire themselves, they do not go free. (We explained this like GILYON EFRAYIM.)

רבי יהושע בן לוי אמר הלכה כאבא שאול.

(l)

(R. Yehoshua ben Levi): The Halachah follows Aba Sha'ul.

מחלפא שיטתיה דרבי יהושע תמן אמר רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי ורבי יוסי בן שאול בשם רבי המתייאש מעבדו אינו רשאי לשעבד בו [צ"ל והכא הוא אמר הכין - מיכל המים]

(m)

Question: R. Yehoshua ben Levi contradicts himself! There, R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi, and R. Yosi ben Sha'ul citing Rebbi, said that one who despairs from his slave may not force him to serve him, and here he says so (that minors are not free? Above he did not distinguish minors from adults!)

[צ"ל ושמע רבי יוחנן ואמר יפה לימדני רבי יהושע בן לוי. דילמא הלכה כאבא שאול - מיכל המים]

1.

[And further, R. Yochanan heard, and said 'R. Yehoshua ben Levi taught me well! Does the Halachah follow Aba Sha'ul?!

אמרין מה דאמר רבי יהושע לשעבד. דלא (יהב לא יהב. דילמא הלכה לשעבדו - מיכל המים מוחקו) [צ"ל וצריך לכתוב לו גט שיחרור דילמא הלכה לשעבדו - מיכל המים]

(n)

Answer: R. Yehoshua ben Levi said [above] that one may not force him to serve. [However,] he must write for him a Get Shichrur. Perhaps [you can infer] that the Halachah is, one may force him to serve?!

(והכא הוא אמר הכין. שמענו דאמר רבי יוחנן יפה לימדני רבי יהושע בן לוי. דילמא הלכה כאבא שאול) [צ"ל יהב לא יהב - מיכל המים]

1.

[Minors do not go free because they need a Get Shichrur, and] no one can give to them (for the master died. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)