1)

THE ENACTMENT NOT TO SWEAR (Yerushalmi Perek 4 Halachah 3 Daf 21b)

[דף כא עמוד ב] מתני' אין אלמנה נפרעת מניכסי יתומין אלא בשבועה

(a)

(Mishnah): A widow collects her Kesuvah from orphans' property only by swearing (that she did not already receive her Kesuvah).

נמנעו מלהשביע התקין רבן שמעון בן גמליאל שתהא נודרת ליתומין כל מה שירצו וגובה את כתובתה

(b)

Judges refrained from administering the oath. R. Gamliel enacted that she should vow like the orphans desire (something very hard to fulfill, e.g. to forbid to herself all solid food if she already received her Kesuvah) and then collect.

והעדים חותמין על הגט מפני תיקון העולם

(c)

Witnesses sign a Get due to Tikun ha'Olam.

והלל התקין פרוזבול מפני תיקון העולם:

(d)

Hillel enacted Pruzbul for Tikun ha'Olam.

גמ' בראשונה היו נשבעות לשקר וקוברות את בניהם שנאמר [ירמי' ב ל] לשוא הכיתי את בניכם.

(e)

(Gemara): Initially, [widows] would swear falsely and bury their children - "la'Shav Hikeisei Es Beneichem" (due to Shevu'as Shav. Therefore, they refrained from administering the oath);

עוד שאימת נדרים עליהן יותר מן השבועות.

1.

Also, [widows] fear Nedarim more than Shevu'os. (Presumably, this is because Shevu'as Sheker is a one-time Aveirah, but through a Neder, she transgresses every time she benefits.)

עברה ונשבעה

(f)

Question: If she transgressed and swore [does she collect her Kesuvah]?

רב הונא אמר אם נשבעה נשבעה.

(g)

Answer (Rav Huna): If she swore, she swore (she collects).

רב אמר לכלתיה אילולא דאנא וותרן אפילו קלוסיתיה דעל רישך דידי הוא.

(h)

Rav (to his daughter-in-law): If not that I pardon (my rights), even the kerchief on your head is mine! (He holds that her clothing counts towards payment of the Kesuvah. She collected her full Kesuvah, so according to letter of the law Rav let her collect

שמואל אמר זכת בכלים (שעליהם) [צ"ל שעליה - קרבן העדה]

(i)

(Shmuel): She merited the clothes on her [they are not deducted from her Kesuvah].

מתניתא מסייעא ליה לשמואל אין לו לא בכסות אשתו ולא בכסות בניו.

(j)

Support (for Shmuel - Mishnah): [If a man was Makdish his property, the Gizbar] has no [collection rights] in the clothes of his wife and children.