גיטין דף לה. א
האם משביעים אלמנה במקומות דלהלן?
בב"ד - בנקיטת חפץ | חוץ לב"ד - בלא נקיטת חפץ | ||
למתנו בסורא לרב ולשמואל | אין משביעים | משביעים [1] | |
למתנו בנהרדעא |
לרב | אין משביעים | אין משביעים |
לשמואל | אין משביעים | משביעים [2] |
גיטין דף לה: א
מתי אמרו במשנה שמדירים את האלמנה?
בלא ניסת | בניסת | |
לרב הונא | מדירים [3] אותה [4] | אין מדירים - דיפר לה בעל [5] |
לרב נחמן | מדירים אותה על דעת רבים [6] | מדירים אותה על דעת רבים |
[1] אכן נשארה הגמ' בקושיא על לשון זו, דא"כ למה רב לא היה מגבה כתובה לאלמנה הרי יכול להשביעה חוץ לב"ד.
[2] וכן נהג רב יהודה תלמידו למעשה, שאמר לרב ירמיה ביראה שידיר את אלמנה בב"ד וישביענה חוץ לב"ד ועי"ז יגבה לה כתובה.
[3] ואין לחוש שמא תלך אצל חכם ויפר לה את הנדר, דס"ל לרב הונא שצריך לפרט את הנדר.
[4] ומועיל הנדר שתגבה כתובתה גם אם ניסת אח"כ, ואין לחוש שמא יפר לה הבעל דאין הבעל מיפר בקודמים.
[5] וגם לא מועיל שתידור על דעת רבים, דס"ל שבנדר שנדרה על דעת רבים יכולים להפר.
[6] אבל שלא על דעת רבים יש לחוש שמא יפר לה חכם ולא תפרט בפניו את הנדר - כי ס"ל לרב נחמן שאין צריך לפרט את הנדר. אבל בעל דעת רבים ס"ל לרב נחמן דהוא נדר שאין לו הפרה.