GITIN 21 (17 Sivan) - Today's Dafyomi study is dedicated to the memory of Moshe Grun (Moshe Shlomo ben Michael z"l), by his good friends in Los Angeles, New York, and Jerusalem.

1)

(Yerushalmi Perek 2 Halachah 3 Daf 12a)

על הקרן של פרה.

(a)

(Mishnah): On the horn of a cow [and he gives to her the cow; the entire cow is her Get].

מתני' כשאמר לה הרי גיטיך. אבל אם אמר לה הרי גיטיך והשאר לכתובתיך נתקבלה גיטה וכתובתה כאחת. אמר לה הרי גיטיך וכתובתך כאחת

(b)

Our Mishnah discusses when he said to her 'this is your Get', but if he said to her 'this is your Get, and the rest is for your Kesuvah', she received her Get and Kesuvah at once. If he said to her 'this is your Get and Kesuvah at once' [is she not divorced?! - HAGAHOS R. DINAR.]

ר"ז בעי קומי רבי מנא מסר לה במוסירה מהו.

(c)

Question (R. Zeira, to R. Mana): If he handed over to her the reins [of the cow], what is the law?

מידת הדין את אמר נקנה המקח והכא את אמר הכין.

1.

Monetarily, this makes a Kinyan - do you say the same here (she is divorced)?

[דף יב עמוד ב] או שנייא היא דכתיב [דברים כד א] ונתן בידה עד שיהא כולו בידה.

2.

Or, perhaps here is different, for it says "v'Nasan b'Yadah" - it must be totally in her hand!

ומה טעמא דרבי יוסי הגלילי

(d)

Question: What is the reason for R. Yosi ha'Glili [who says that we may not write on something living, nor on food]?

ספר מה ספר מיוחד שאין בו רוח חיים אף כל דבר שאין בו רוח חיים. מה ספר שאינו אוכל אף כל דבר שאינו אוכל.

(e)

Answer: [It says] "Sefer" - just like a Sefer is not alive, also anything [Kosher for a Get] is not alive. Just like a Sefer is not food, also anything [Kosher for a Get] is not food.

מה טעמא דרבנין

(f)

Question: What is the reason for Rabanan [who allow on something living, and on food? How do they expound "Sefer"?]

ספר מה ספר שהוא בתלוש אף כל דבר שהוא בתלוש.

(g)

Answer: [It says] "Sefer" - just like a Sefer is detached, also anything [Kosher for a Get] is detached.

על דעתיה דרבי יוסי הגלילי ידות האוכלין כאוכלין.

(h)

Question: According to R. Yosi ha'Gelili, are Yados (handles) of food like food?

נישמעינה מן הדא כתבו על קרן צבי (גדדו) [צ"ל גדרו - נועם ירושלמי] וחתמו ונתנו לה כשר.

(i)

Answer: We learn from the following. If he wrote on the horn of a deer, cut off [attached flesh], signed [witnesses] on it and gave it to her, it is Kosher;

מפני (גדדו) [צ"ל גדרו - נועם ירושלמי] ואחר כך חתמו. הא אם חתמו ואח"כ (גדדו) [צ"ל גדרו - נועם ירושלמי] לא.

1.

Inference: This is because he cut it off, and afterwards signed it. Had he signed it and afterwards cut off, no (it would be Pasul. R. Yosi ha'Gelili holds that Edei Chasimah are primary. If it was a Yad for food at the time they signed, it is Pasul. This shows that Yados are like the food. We explained this like NO'AM YERUSHALMI.)

רבי בא בשם ר' מיישא והוא שכתב על זכרותו של קרן. אבל אם כתב על נרתיקו כפרוש הוא וכשר.

(j)

(R. Ba citing R. Meisha): This is only if he wrote on Zacrusah (the interior) of the horn, but if he wrote on the case, it is like something separate, and [all agree that] it is Kosher.

ר' יונה בעי אף להכשר זרעים כן. חשב שירדו על הבהמה ומן הבהמה על האוכלים.

(k)

Question (R. Yonah): [According to R. Yosi ha'Gelili, who considers something alive as if it is attached regarding Gitin], will we say that also for Hechsher Zera'im [it is considered attached]? He intended that [one of the seven liquids] fall on an animal, and from the animal [it fell] on food (it is Huchshar only if the animal is considered detached).

תמן א"ר יוסי הגלילי ספר מה ספר מיוח' דבר שאין בו רוח חיים אף כל דבר שאין בו רוח חיים והכא הוא אומר הכן.

1.

There, R. Yosi ha'Gelili said "Sefer" - just like a Sefer [is not attached, and he likewise requires that it] is not alive, also anything [Kosher for a Get] is not alive. Here, does he say so ("b'Chol Kli" (Vayikra 11:34) excludes Mechubar, and likewise it excludes living beings)?

[דף יג עמוד א] או שנייא הוא דכתיב [ויקרא יא לד] וכל משקה אשר ישתה בכל כלי יטמא.

2.

Or, perhaps it is different, for it says "v'Chol Mashkeh Asher Yishaseh b'Chol Kli Yitma" [to include living beings]!

מעתה אפי' חישב שירדו לבורות שיחין ומערות.

3.

Question: If so, even if he intended [that liquid fall into] a pit, square pit or cave, [it should be Machshir]!

שנייה היא הכא דכתיב כלי:

4.

Answer: Here is different, for it is written "Kli" (to exclude something attached, which is not at all like a Kli).