13th CYCLE DEDICATIONS:

ERUVIN 76 (14 Sivan) - Dedicated by Doug Rabin in memory of his mother, Leah Miriam bat Yisroel (Lucy) Rabin, in honor of her Yahrzeit.
PEREK CHALON
1)

WHEN A WINDOW JOINS CHATZEROS (Yerushalmi Perek 7 Halachah 1 Daf 45a)

מתני' חלון שבין שתי חצירות ארבעה על ארבעה בתוך עשרה מערבין שנים ואם רצו מערבין אחד

(a)

(Mishnah): If a window between two Chatzeros is four by four [Tefachim] and within 10 Tefachim of the ground, the Chatzeros can be Me'arev individually or together;

פחות מארבעה על ארבעה או למעלה מעשרה מערבין שנים ואין מערבין אחד:

(b)

If it is less than four by four or higher than 10 Tefachim, the Chatzeros can be Me'arev individually, but not together.

גמ' הסריגים ממעטין בה לענין שבת אבל לענין חזקות אין ממעטין בה.

(c)

(Gemara): Bars [in a window] diminish [its width] regarding Shabbos (if it is four wide, they are Me'arev one. If it is less than four, they are Me'arev two), but they do not diminish regarding Chazakos (if one has a window four wide opposite his neighbor, the neighbor cannot build a wall that will block light and wind from it).

קש ותבן אין ממעטין בה. עפר וצרור ממעטין בה.

(d)

Straw and stubble do not diminish. Earth and pebbles diminish.

א''ר יוסה ר' בון עלו בה עשבים אין ממעטין בה.

(e)

(R. Yosi bei R. Bun): If grass started growing in it, it does not diminish.

בעון קומי רבי אבא היך מה דאת אמר בחלון שבין שתי חצירות ודכוותה בחלון שבין שני בתים

(f)

Question (to R. Aba): What you say about a window between two Chatzeros - does the same apply to a window between two houses?

אמר לון אין ודכוותה בחלון שבין שני גגים אמר לון אין.

(g)

R. Aba told them "yes''. They asked him if a window between two roofs [is the same], and he told them "yes''.

מהו לערב דרך לולים

(h)

Question: [If the roofs of two houses are adjacent without a wall in between,] may one be Me'arev through the Lulim (openings in the roof between each house and its roof)?

אמר רבי אבמרי מחלוקת רב ושמואל. דתנינן תמן [דף מט עמוד א (עוז והדר)] כל גגות העיר [דף מה עמוד ב] רשות אחת

(i)

Answer (Rav Avmari): Rav and Shmuel argue about this. A Mishnah there teaches that all roofs of the city are one Reshus;

שמואל אמר עד בית סאתים רב אמר מטלטלין בהן אפילו כור אפילו כוריים)

1.

Shmuel said, one may carry up to Beis Sa'atayim (like a Karfef not Hukaf l'Dirah. Therefore, one cannot be Me'arev it with the house below). Rav said, one may carry even a [Beis] Kor or two Korim (it is considered Hukaf l'Dirah, so one can be Me'arev it with the house below - NO'AM YERUSHALMI).

לא סוף דבר כל ארבעה על ארבעה בתוך עשרה אלא אפילו מקצת ארבעה בתוך עשרה כמי שכל ארבעה על ארבעה בתוך עשרה:

(j)

This is not only when all four by four [Tefachim of the window] are within 10 [Tefachim of the ground]. Rather, even if part of the four are within 10, it is as if all four by four are within 10.

היה בה הקיף תשעים וששה טפחים

(k)

Question: If [the window's] perimeter was 96 Tefachim (each side is four Amos, how much must be within 10)?

אפילו כל שהוא בתוך עשרה כמו שכל ארבעה על ארבעה בתוך עשרה.

(l)

Objection: [This is obvious! Even if each side is only four Tefachim, we said that] if any amount was within 10, it is as if all four by four are within 10!

היתה עגולה והיה בו היקף תשעים וכו'

(m)

Clarification of Question: If [the window] was round, and the perimeter was [96 Tefachim, i.e. the diameter is four Amos, how much must be within 10? We cannot learn from a square window, for there, if any amount is within 10, a width of four Tefachim is within 10. If Mashehu of a circle is within 10, a width of only Mashehu is within 10. This question is not answered. This is our own explanation; it was inspired by PNEI MEIR and HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.]

2)

MATTERS THAT DIMINISH A WALL (Yerushalmi Perek 7 Halachah 1 Daf 46a)

[דף מו עמוד א] מהו למעט בכלים

(a)

Question: (The Seifa of our Mishnah taught that if the window is higher than 10 Tefachim, they are Me'arev individually, but not together. Can we diminish [the height] through Kelim [left on the ground under the window, and measure the height from the Kelim]?

[דף מט עמוד ב (עוז והדר)] רבי חייה בר אשי אמר ממעטין בכלים.

(b)

Answer #1 (R. Chiya bar Ashi): We can diminish through Kelim.

רבי יונה רבי יצחק בר טבליי אמר רבי יוחנן אין ממעטין בכלים.

(c)

Answer #2 (R. Yonah citing R. Yitzchak bar Tavlei citing R. Yochanan): We do not diminish through Kelim.

תמן אמרי מחלוקת ר' חייה רבה ור' ישמעאל בי רבי יוסי חד אמר אסור וחד אמר מותר

(d)

Remark: There (in Bavel) they say that R. Chiyah Rabah and R. Yishmael bei R. Yosi [argue about this] - one forbids and one permits;

מאן דמר אסור שמא ישכח ויטלטלנו

1.

The one who forbids, this is lest he forget and move the Kelim (this would invalidate the Eruv).

הורי רבי יוחנן בר מרייה למיכבוש עליו כוף.

(e)

R. Yochanan bar Maryei ruled to put wood or rocks (underneath; one may not move them on Shabbos).

תני בכל ממעטין באבנים ובלבנים ובסולם מצרי והוא שקבעו.

(f)

(Beraisa): We may diminish with anything - with rocks, bricks and a Mitzri ladder (it is small, i.e. less than four rungs); this is only if he fixed it in place (with nails).

רבי בא בשם רב יהודה (לא אפילו) [צ''ל אפילו לא - קרבן העדה] קבעו

(g)

(R. Ba citing Rav Yehudah): It is even if he did not fix it in place.

והא תני והוא שקבעו

(h)

Question (Beraisa): This is only if he fixed it in place.

רבי בא והוא שייחדו לכן

(i)

Answer: R. Ba [explains that the Beraisa means that] he designated it [to be there permanently].

הורי רבי לא כדין תנייה והוא שקבעה.

(j)

R. La ruled like [the simple reading] of this Beraisa. [It diminishes] only if he fixed it in place.

רבי יונה רבי יוסה תריהון חד בשם מר עוקבן וחד בשם רב נחמן בר יעקב. צריך שיהא בין שליבה לשליבה פחות משלשה צריך שיהא בו רחב ארבעה טפחים והעמודין משלימין לארבעה.

(k)

R. Yonah and R. Yosah both [said the same law], one in the name of Mar Ukvan, and one in the name of Rav Nachman bar Yakov. There must be between one rung and the next less than three [Tefachim]. It must be four Tefachim wide. The sides [of the ladder, which hold the rungs] complete [the Shi'ur] of four. (MEICHAL HA'MAYIM says that we must discuss when there is place to step on the sides, or the text should say "do not complete four.'')

יסא אמר כופת שהדריגות ממעט מ''מ אין העמודין משלימין לעשרה נעשית כשליבה עבה.

(l)

(Yosa): A big rock in which steps were carved out, it diminishes. In any case, the sides [if they were not carved out, and they are above 10] do not complete 10 [to make it considered a wall. The sides are Batel to the top step] it is considered like a thick step. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

רבי יסא בשם רבי בון בר כהנא צריך שיהא משוך מן הכותל ארבעה טפחים כדי מקום

(m)

(R. Yosa citing R. Bun bar Kahana): [The bottom of the steps] must be distanced four Tefachim from the wall, enough distance [to be easy to ascend].

רבי חזקיה בשם ר' בון בר כהנא אותה שליבה שהיא ממעט את העשרה צריכה שתהא משוכה מן הכותל ארבעה טפחים כדי מקום.

(n)

(R. Chizkiyah citing R. Bun bar Kahana): [We do not require this for all the steps, just] the step that diminishes the 10 (i.e. the lowest step less than 10 below the window or the top of the wall) must be distanced four Tefachim from the wall, enough distance.

ר' יעקב דרומיא בעי הביא דופן של שבעה טפחים (ומחצה) [צ''ל ומשהו - פני מאיר] והגביהו מן הארץ פחות משלשה מותר. תמן את אמר כל הפחות משלשה כסתום

(o)

Question (R. Yakov of the south): [A Beraisa teaches that] if one brought a wall seven and Mashehu Tefachim, and raised it less than three [Tefachim] above the ground, it is permitted [to use it for a wall, due to Lavud. Also] there you say that any [gap] less than three, it is as if it is sealed;

וכא את אמר כל הפחות מארבעה כסתום.

1.

And here you say that any [window] less than four [wide does not join Chatzeros, for] it is as if it is sealed!

אין את בעי מקשיא הכין קשיא

(p)

Question: (This is not difficult. If a window is less than four, it does not join Chatzeros, for it is not an opening, even though it is not considered sealed.) If you want to ask, the following!

הביא דופן של ד' טפחים וכל שהוא והגביהו מן הארץ (שני) [צ''ל ג' - הגר''ח קניבסקי שליט''א] טפחים חסר כל שהוא

1.

[Why does the Beraisa discuss a wall seven and Mashehu Tefachim? Even if] he brought a wall four and Mashehu Tefachim, and raised it three Tefachim less Mashehu [and fixed a rope 10 above the ground, this should make a Mechitzah]!

ייבא כיי דמר ר' יוחנן עומד והחלל מצטרפין לארבעה והוא שיהא העומד רבה על החלל:

(q)

Answer: [The Beraisa] is like R. Yochanan said. The Omed (Chulyas ha'Bor) and the cavity (pit) join [to a width of four to make Reshus ha'Yachid]. This is if the Omed exceeds the cavity. (Here, the rope is less than the gap below it and the air above it. We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)