1)

TOSFOS DH she'Ein b'Govhan Sheloshah

תוספות ד"ה שאין בגובהן שלשה

(SUMMARY: Tosfos explains the reasoning to disqualify when it is above three.)

ואם תאמר והא אמר בסוף פרק הישן (סוכה ד' כב.) דכי יש ברחבו טפח אמר חבוט ורמי אפילו ביתר מג' וקורה דרחבה טפח נימא נמי חבוט ורמי אפילו גבוה מג'

(a)

Question #1: It says in Sukah (22a) that when there is [at least] a Tefach width, we say Chavut Rami even if it is more than three [Tefachim higher]. A Korah is a Tefach. We should say also Chavut Rami even if it is higher than three!

ובלאו הכי קשה אמאי לא שריא אפילו ביתר מג' כיון דקורה תוך עשרים

(b)

Question #2: Even without this, it is difficult why we do not permit even more than three, since the Korah is within 20 Amos!

וי''ל דהכא בעינן קורה על גבי מבוי וביתר מג' לא הוי היכר

(c)

Answer: Here we require a Korah on top of a Mavuy. When it is more than three, it is not a Heker.

תדע דהא משוכה מבחוץ אפילו בפחות מג' לא אמרינן לבוד

(d)

Proof: When it is distanced outside [the Mavuy], even less than three [Tefachim], we do not say [that it is valid due to] Lavud (a gap less than three Tefachim is considered to be filled in).

2)

TOSFOS DH Toch ha'Pesach Tzarich Lechi Acher Lehatiro

תוספות ד"ה תוך הפתח צריך לחי אחר להתירו

(SUMMARY: Tosfos points out that this is not because it itself is considered a Mavuy.)

לאו משום דנחשב כמבוי בפני עצמו דאין מבוי ניתר בלחי וקורה אלא אם כן ארכו יתר על רחבו ובתים וחצירות פתוחין לתוכו

(a)

Explanation: This is not because it is considered like a Mavuy unto itself, for a Mavuy is permitted through a Lechi or Korah only if it is longer than its width, and house and Chatzeros open to it.

3)

TOSFOS DH v'Rava Hasam Hu d'Pasu'ach l'Karmelis

תוספות ד"ה ורבא התם הוא דפתוח לכרמלית

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Shabbos.)

ואם תאמר בפרק קמא דשבת (ד' ו.) גבי אחרים אומרים אסקופה משמשת שתי רשויות פתח פתוח כלפנים פתח נעול כלחוץ

(a)

Question: In Shabbos (6a), regarding "Others say that the threshold has the status of two Reshuyos. When the door is open, it is like inside [the house, Reshus ha'Yachid]. When the door is closed, it is like outside (Reshus ha'Rabim)";

ופריך מהא דאמר רב צריך לחי אחר להתירו ומשני הכא באסקופת מבוי עסקינן

1.

[The Gemara (9a)] asks from Rav's law, that another Lechi is needed to permit carrying (opposite the Lechi), and answers that [Others] discuss the threshold of a Mavuy [permitted through a Korah].

ואמאי לא משני התם דפתוחה לכרמלית וההוא דאחרים בפתוח לרה''ר

2.

Why didn't it answer there that [Rav] discusses [a Mavuy] open to Karmelis, and Others discuss a threshold open to Reshus ha'Rabim?

וי''ל דאי בפתוח לרה''ר כיון דאין בו ארבע על ארבע הוי מקום פטור ואפילו פתח נעול נמי כלפנים

(b)

Answer: If it opens to Reshus ha'Rabim, since [the threshold] is less than four by four [Tefachim], it is Mekom Petur, and even if the door is locked, it is like inside.

1.

Note: It seems that "like inside" merely means that it is not like outside (Reshus ha'Rabim). It is not Reshus ha'Yachid, rather, it is Mekom Petur.

ותדע דלאביי נמי לוקמא בגובה שלשה דהוי מקום פטור כדאמרינן לעיל

(c)

Proof - Implied question: Also according to Abaye, we should establish it to discuss a height of three [Tefachim], which is Mekom Petur, like we said above!

אלא משום דאם כן אפילו נעול נמי

1.

Answer: If so, the same would apply even if [the door] is locked.

4)

TOSFOS DH l'R. Shimon ben Gamliel d'Amar Lavud Mishtamesh Ad Chudo ha'Penimi

תוספות ד"ה לרשב''ג דאמר לבוד משתמש עד חודו הפנימי

(SUMMARY: Tosfos explains that R. Yochanan did not say this.)

זו אינו מדברי רבי יוחנן דהא רב אשי מפרשה בע''א

(a)

Explanation: These are not R. Yochanan's words, for Rav Ashi explains [R. Shimon ben Gamliel] differently. (Since Abaye and Rava argue about R. Yochanan's opinion, this would not answer for Rava!)

ואם תאמר אם כן מאי פריך לרבא הוא יפרש דפליגי שרצפו בלחיים רחבים ארבעה דרבא מודה לעיל ברחבים ארבעה דאסור

(b)

Question: If so, what was the question against Rava? He can explain that the Lechayayim were four [Tefachim] wide, for above Rava agrees when they are four wide that [Bein ha'Lechayayim] is forbidden!

ואפילו באין רחבים ד' פליגי משכחת (הגהת מהרש"ל בדפוס ישן) פלוגתא דרשב''ג אומר לבוד והרי בין כולם יש ד' ואסור להשתמש כנגדו

1.

And even when they are not four wide, we find that they argue [about Lavud] - R. Shimon ben Gamliel says Lavud, and all together they are four [Tefachim], and it is forbidden to use opposite them;

ולרבנן דאמרי לא אמרינן לבוד משתמש עד חודו החיצון של לחי החיצון

i.

According to Rabanan, who do not say Lavud [past three], he may use until the outer edge of the outermost Lechi. (The Gemara said that Rabanan permit until the inner edge. If R. Yochanan himself did not say so, Rava can explain differently!)

וי''ל כיון דכשאין כ''א ב' לחיים ובכל א' משהו ושניהם רצופים בפחות מד' לא משכחת פלוגתייהו דרשב''ג ורבנן ולא משכחת פלוגתייהו אלא כשיש ד'

(c)

Answer: Since when there are only two Lechayayim, and each is Mashehu [wide], and both are close within four [Tefachim], we do not find the argument of R. Shimon ben Gamliel and Rabanan - we find the argument only when they extend [at least] four [Tefachim]...

הוה ליה לרבי יוחנן לפרושי במילתיה בהדיא מבוי שרצפו בלחיים בפחות מד' במשך ד'

1.

R. Yochanan should have explicitly specified in his words "a Mavuy dense with Lechayayim less than four [Tefachim] apart for a length of four [Tefachim]."

אע''ג דרב אשי מוקי לה במשך ד' אמות

(d)

Implied question: Rav Ashi establishes it when [in all] they extend four Amos! (He says so according to R. Yochanan, even though R. Yochanan did not specify.)

כיון שאמר ר' יוחנן מבוי שרצפו הוי כאילו פירש בהדיא ד' אמות דמשך מבוי ד' אמות:

(e)

Answer: Since R. Yochanan said "a Mavuy dense [with Lechayayim]", it is as if he specified four Amos, for four Amos is the [minimal] length of a Mavuy.

9b----------------------------------------9b

5)

TOSFOS DH ul'R. Shimon ben Gamliel Lehavi k'Nir'eh miba'Chutz v'Shavah mibi'Fnim

תוספות ד"ה ולרשב''ג להוי כנראה מבחוץ ושוה מבפנים

(SUMMARY: Tosfos prefers to say that a Stam Lechi is slightly inside the Mavuy.)

פ''ה דמסתמא דלחי קמא משכו קימעא כלפי חוץ שכן דרך כל מעמידי לחי שמושכין קצת כלפי חוץ כדי שיראה מבחוץ ומבפנים שהוקבע לשם לחי

(a)

Explanation #1 (Rashi): Presumably, the first Lechi is distanced a little outside [the Mavuy], for this is the way of everyone who erects a Lechi. They distance it a little to the outside, so it will be seen from the outside and from inside that it was fixed there for the sake of a Lechi.

ויותר נראה לפרש שמשכו קצת כלפי פנים דהא משמע בכולי שמעתא דבעי למישרי לרבא עד חודו החיצון של לחי

(b)

Explanation #2: It is better to explain than it is distanced a little towards the inside, for the entire Sugya connotes that Rava wants to permit until the outer edge of the Lechi;

והיכי הוה שרי אי מושכו כלפי חוץ דהיינו לרשות הרבים דאיך יתיר את רה''ר דסתם מבוי אורך כתליו שוין

1.

How can he permit, if it is distanced outside, i.e. towards Reshus ha'Rabim? How can he permit [carrying in] Reshus ha'Rabim? A Stam Mavuy, the lengths of its [long] walls are the same! (If one wall were longer, and a Lechi is considered a Mechitzah, it would be enclosed by two walls, and it would be feasible to say that it is permitted.)

6)

TOSFOS DH Kosel she'Tzido Achas Kanus mi'Shel Chaveiro Bein she'Nir'eh v'Chulei

תוספות ד"ה כותל שצדו אחד כנוס משל חבירו בין שנראה כו'

(SUMMARY: Tosfos discusses Rashi's two explanations of this.)

כאן פ''ה ששקע הכותל מלפניו

(a)

Explanation #1 (Rashi here): The wall recesses in front (on the outside it is intact, and on the inside, part is missing).

ולעיל פירש נראה מבחוץ שמשך כל הלחי לחוץ וחודו הפנימי נכנס בעובי הכותל ואינו נראה מבפנים אלא מבחוץ

(b)

Explanation #2 (Rashi above on this Amud): Nir'eh miba'Chutz is when he extended the entire Lechi outside, and its inner edge enters the thickness of the wall, and it is not seen from the inside, only from the outside.

ונראה דלכך שינה דלעיל איירי בלחי שמעמידין אצל כותל ודרך להעמידו לצד פנים ומייתי לה נמי אמבוי שרצפו בלחיים דהיינו לצד פנים

(c)

Remark: It seems that Rashi changed [his Perush], for above we discuss a Lechi erected by a wall, and it is normally erected towards the inside, and this is brought also regarding a Mavuy dense with Lechayayim, i.e. on the inside;

אבל הכא מיירי בכותל שצידו אחד כנוס משל חבירו ודרך לעשות בנין כענין זה כשיש שני מבואות זה אצל זה או בית וחצר אצל המבוי שפעמים מאריכין כותל שאצלו יותר מכותל המבוי

1.

However, here we discuss a wall that one side is recessed from the other. It is normal to make a building like this when there are two Mavo'os one next to the other, or a house and a Chatzer next to the Mavuy. Sometimes they extend the wall by it past the wall of the Mavuy.

ומה שפירש כאן ניחא טפי דלפי' הקונטרס לעיל קשה דאי חשיב נראה מבחוץ כשהלחי לצד הפנימי היכי משני לקמן בנכנסין כותלי קטנה לגדולה

(d)

Question (against Explanation #2): His Perush here is better, for according to Explanation #2, if it is considered Nir'eh miba'Chutz when the Lechi is on the inside, how do we answer below "when the walls of the small [Chatzer] enter the big [Chatzer]?"

אכתי נראה מבחוץ הוא דגיפופי גדולה נראין שהן עובי כותלי קטנה ומה שנכנס לתוך הגדולה הוי כלחי שפירש הקונטרס

1.

This is still Nir'eh miba'Chutz, for Gifufei ha'Gedolah (the wall of the big to the sides of where the walls of the small enter the big) are visible, for they are the thickness of the walls of the small. [The part of the walls of the small] that enters the big is like a Lechi that Rashi explained!

ואין לומר בנכנסין ארבע אמות שיוצאין מתורת לחי

2.

Suggestion: Perhaps they enter four Amos, so they lose the law of a Lechi.

דאין זה שייך בחצר

3.

Rejection: This does not apply to a Chatzer! (Planks permit a Chatzer. Also above four Amos is considered a plank.)

ומיהו אי הוי דווקא הא דאמר לקמן בעשר ושני טפחים סגי אתי שפיר דמיירי כשאין בעוביו טפח

(e)

Answer #1: However, if what it says below "10 Amos and two Tefachim suffice" is precise (for we require a Tefach on each side), it is fine, for we discuss when [the walls] are not a Tefach thick.

וריצב''א מיישב בנכנסין כותלי קטנה לגדולה מיירי שיש היכר איזו הם כותלי קטנה כגון שכותלי קטנה הולכים בשיפוע ממזרח למערב כמו שעושין לכתלים בראשיהן וכותלי גדולה שיפועם מצפון לדרום

(f)

Answer #2 (Ritzva): "The walls of the small enter the big" discusses when there is a Heker which are the walls of the small, e.g. the walls of the small are sloped from east to west, like they do at the top of walls, and the walls of the big are sloped from north to south. (Since it is evident that Gifufei ha'Gedolah do not pertain to the small Chatzer, they do not permit it.)

7)

TOSFOS DH Iy Lo Savar Lei Lamah Lei Lemisnei

תוספות ד"ה אי לא סבר לה למה ליה למתנייה

(SUMMARY: Tosfos points out that sometimes one teaches something he disagrees with.)

אע''ג דבפ' יוצא דופן (נדה ד' מו:) אשכחן רבי יוסי דתני ברייתא דסדר עולם ולא סבר לה

(a)

Implied question: In Nidah (46b), we find that R. Yosi taught the Beraisa of Seder Olam, and he disagrees!

יש לומר דהיינו דברי הראשונים ממנו אבל דברי דבר פלוגתא לא תני:

(b)

Answer: He taught the words of Chachamim that preceded him. He would not teach the words of a colleague with whom he argues.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF