TOSFOS DH Zorkin Lah b'Shabbos
תוספות ד"ה זורקין לה בשבת
(SUMMARY: Tosfos explains why this is permitted.)
משמע שהאשפה רחוקה מן הכותל ודרך למעלה מעשרה זורקין לה דהוו מקום פטור
Inference: The wasteheap is far from the wall, and they throw to it from above 10 [Tefachim], which is Mekom Petur.
ואית דגרס שופכין
Alternative text: Some texts say "they pour."
TOSFOS DH Lav Mishnaseinu Hi Zo Chatzer Ketanah v'Chulei
תוספות ד"ה לאו משנתנו היא זו חצר קטנה וכו'
(SUMMARY: Tosfos rejects a potential answer that we could have given.)
וא''ל דקמ''ל דנראה מבחוץ ושוה מבפנים אינו נידון משום לחי דמתני' איכא לאוקמה בנכנסין כותלי קטנה לגדולה
Implied question: [Rav] teaches that Nir'eh miba'Chutz v'Shavah mibi'Fnim is not considered a Lechi! We could establish our Mishnah to be when the walls of the small enter the big. (Nir'eh miba'Chutz... does not apply, for there is no wall to the side of the breach.)
דאם כן הוי ליה לרב לפרושי מתני' דלא איירי בנכנסין או הוי ליה למימר בהדיא נראה מבחוץ אינו נידון משום לחי:
Answer: If so, Rav should have explained our Mishnah, that it does not discuss when the walls enter, or he should have explicitly said that Nir'eh miba'Chutz is not considered a Lechi.
8b----------------------------------------8b
TOSFOS DH Mavuy ha'Asuy k'Nadel
תוספות ד"ה מבוי העשוי כנדל
(SUMMARY: Tosfos explains why this is compared to a centipede.)
פי' רבינו תם שמבואות קטנים פתוחים למבוי גדול משני צדדין ואינן זה כנגד זה דאם כן הוו מפולשין
Explanation (R. Tam): There are small Mavo'os open to the big Mavoy from two sides. They are not one opposite the other, for if so, they are Mefulashim;
וכענין זה הם כרגלי הנדל שיש לו ב' שורות של רגלים מימין ומשמאל והם זה שלא כנגד זה
This is like legs of a centipede. It has two rows of feet, on the right and left, and they are not one opposite each other.
TOSFOS DH v'Ha ha'Hu Mavuy Akum d'Havah b'Neharde'a...
תוספות ד"ה והא ההוא מבוי עקום דהוה בנהרדע'...
(SUMMARY: Tosfos explains why we ask only from concern for Rav's opinion.)
ממאי דחשו נמי לדשמואל לא פריך ויצטרך דלתות
Implied question: Why didn't [Rava] ask from this that they were concerned also for Shmuel, and he should obligate doors?
דהא דחשו משום דנהרדעא אתריה דשמואל הוה אבל מדחשו לדרב באתריה דשמואל פריך שפיר
Answer: They were concerned [for Shmuel] because Neharde'a was Shmuel's region. (This does not show that the Halachah follows him.) However, it is a proper question from being concerned for Rav in Shmuel's region. (The Halachah must follow Rav!)
TOSFOS DH Meni'ach Es ha'Korah b'Alchson
תוספות ד"ה מניח את הקורה באלכסון
(SUMMARY: Tosfos supports Rashi's explanation.)
פ''ה משתמש כאן בארוכה וכאן בקצרה
Explanation (Rashi): He uses (may carry) here on the long side, and here on the short side (until the Korah).
והדין עמו שפי' כן דאי לא תימא הכי אמאי מניח את הקורה באלכסון הא בעינן קורה לכל הפחות דבוקה במבוי
Support: This is correct. If not, why does he put the Korah on a diagonal? The Korah must cling to the Mavuy! (If one may carry only up to the end of the short side, the other end of the Korah is far from where one may carry.)
כדאמר בסמוך גבי ב' יתידות בשני כותלים כו' לדברי המתיר אסור
It says below about two pegs on two walls... according to the opinion that permits (under the Korah, for Pi Tikra Yored v'Sosem applies to the outer edge) forbids [the entire Mavuy, for the wall created is distanced from the Mavuy]!
ואף על פי שכאן מונח ראשו האחד על גבי המבוי אין סברא לחלק
Even though here one end is on the Mavuy, it is unreasonable to distinguish [and say that this suffices].
וא''ת והיכי שרי להשתמש נגד הארוך הא אין כאן אלא ב' מחיצות
Question: Why may he use opposite the long wall? He is within only two Mechitzos!
וי''ל דאית ליה קורה משום מחיצה ומאן דאית ליה משום מחיצה הוי אפילו דאורייתא כדמוכח בפירקין
Answer #1: [Rav Kahana bar Tachlifa] holds that a Korah is considered a Mechitzah. The one who holds that it is a Mechitzah, this is mid'Oraisa, like is proven below (12b).
אי נמי כיון דצידו האחד ארוך מסתמא לא בקעי בה רבים ולא גזרו ביה רבנן הואיל ובטל לגבי מבוי אע''ג דאית ביה ד' על ד'
Answer #2: Since one side is long, presumably there is not much traffic (so it is not Reshus ha'Rabim), so Rabanan did not decree and it is Batel to the Mavuy, even if the area is four by four [Tefachim].
TOSFOS DH ha'Kol Modim b'Bein Lechayayim d'Asur
תוספות ד"ה הכל מודים בבין לחיים דאסור
(SUMMARY: Tosfos distinguishes Bein Lechayayim from under the Korah.)
טעמא משום דלחי הוי אפילו משהו ואתי לאפוקי אבל בקורה דרחבה טפח ליכא למיחש אבל
Explanation: The reason is because a Lechi can be even Mashehu [wide], and [if one may carry opposite the Lechi], people will come to take outside (past the Lechi). However, a Korah must be [at least] a Tefach thick, so there is no concern.
אין לפרש דטעמא דרב חסדא משום דסבר קורה משום היכר ולחי משום מחיצה ומשום הכי בין לחיים אסור דאינו (הגהת הב"ח) יכול להשתמש אלא מן המחיצה שלפנים
Implied suggestion: Perhaps Rav Chisda's reason is because he holds that Korah is due to Heker, and Lechi is for a Mechitzah. Therefore, Bein Lechayayim is forbidden, for one may carry only from the Mechitzah and inside!
דהא אביי אית ליה לעיל (ד' ה.) גבי היה גבוה מכ' ובא למעטו לחד לישנא קורה משום מחיצה וכ''ש לחי וקא אמר בסמוך מסתברא מילתיה דר' יוחנן תחת הקורה אבל בין לחיים אסור
Rejection: Above (5a) regarding if [a Korah] was above 20 [Amos] and he comes to lower it, in one version Abaye holds that Korah is due to Mechitzah, and all the more so Lechi, and below he says that presumably, R. Yochanan [rejected the teaching only because it forbids] under the Korah, but [he agrees that] Bein Lechayayim is forbidden!
ורבא נמי אית ליה בפירקין דתרוייהו משום היכירא ובסמוך מודה רבא דאסור להשתמש בין לחיים היכא דרחב ארבעה:
Also Rava holds below (12b) that both are for a Heker, and below Rava agrees that one may not carry Bein Lechayayim when it is four [Tefachim] wide!