12TH CYCLE DEDICATIONS:
 
ERUVIN 92-95 (5-8 Teves) - Dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends. His Yahrzeit is 5 Teves.

עירובין דף צג. א

האם אמרינן פי תקרה יורד וסותם באכסדרה? [תוד"ה סיכך].

ביש לה ב' מחיצות זו מול זו ביש לה ב' מחיצות כמין גאם
לאביי לרש"י: אמרינן
לתוס': לא אמרינן
אמרינן
לרבא לא אמרינן לא אמרינן

כמה תהא גדולה קרחת הכרם, וכן כמה יהיה מחול הכרם, שיהיה אפשר לזרוע בהם?

אליבא דבית שמאי אליבא דבית הלל
קרחת הכרם לפחות עשרים וארבע אמות [1] לפחות שש עשרה אמה [2]
מחול הכרם לפחות שש עשרה אמה [3] לפחות י"ב אמות [4]

עירובין דף צג: א

שתי חצרות שהיתה גבוהה העליונה מהתחתונה ה' טפחים,
ולעליונה יש עוד מחיצה ה' טפחים (-גידוד חמשה ומחיצה חמשה), מה דינם לגבי עירוב?

התחתונה העליונה
כשהיו פרוצות במלואן זו לזו מערבת לעצמה -
דיש לה מחיצה י'
אסורה - דיש לה מחיצה ה' [5]
כשיש גיפופי עד עשר אמות [6] מערבת לעצמה - דיש לה מחיצה ופתח

עירובין דף צג: א

שתי חצרות שהיתה העליונה גבוהה מהתחתונה ד' טפחים, ולעליונה יש עוד מחיצה ה' טפחים,
ועוד יש לה גיפופי גבוהים עשרה עד עשר אמות, מה דינם לגבי עירוב?

התחתונה העליונה
כשרוחב התחתונה יותר מי' אמות או מערבת אחת או שנים [7]
כשרוחב התחתונה בדיוק י' אמות [8] מערבת אחת עם העליונה או מערבת אחת או שנים

מחיצה שנפרצה בשבת מה דינה?

חצר גדולה שנפרצה לקטנה
וכל אחת עירבה לעצמה
שתי חצרות
שהיה כותל ביניהם ונפל
לרבה (לסברת אביי) ושמואל שתיהן מותרות [9] כל אחת מטלטל עד עיקר מחיצה [10]
לרב גדולה מותרת וקטנה אסורה אין מטלטלין אלא תוך ד' אמות

-------------------------------------------------

[1] קרחת הכרם, הוא כרם שחרב באמצעיתו - כלומר שנעקרו הגפנים משם, והטעם שצריך כ"ד אמות, משום דלב"ש לא נחשב שדה בפחות משמנה אמות, ובפחות מזה הוא בטל לכרם והוי כלאים. וצריך שיהיו ב' שדות לכל צד של הקרחת, וכן צריך עוד ד' אמות כדי עבודת הכרם מכל צד, וסך הכל הוא כ"ד אמות.

[2] ב"ה ס"ל שכל שדה מהשנים הנ"ל היא ד' אמות, ועבודת הכרם מכל צד היא ד' אמות, ובסך הכל הוא ט"ז אמה.

[3] במחול הכרם כיון שיש כרם רק מצד אחד ומצד שני הוא גדר, לא בעינן ב' שדות (לכל צד של כרם), אלא סגי בשדה אחת, ושדה ועבודת הכרם הם י"ב אמות, ועוד ד' אמות סמוך לגדר שאינם ראוים - שאין זורעים אותם כדי שלא יקלקלו שרשי הזרעים את חוזק אדמת צידי הגדר שמחזיקה את הגדר, ולכך סך הכל הם ט"ז אמה.

[4] ב"ה ס"ל ששדה היא ד' אמות ועבודת הכרם ד' אמות, וכשנוסיף עוד ד' אמות שעל יד הגדר יעלה י"ב אמות.

[5] ואינה יכולה לערב אחד עם התחתונה, כיון שאין התחתונה יכולה להצטרף אליה, ורק אוסרת אותה.

[6] פי', שהיתה העליונה מגופפת בכתלים גבוהים עשרה, מלבד י' אמות או פחות, שהם חשובים כפתח בינה לבין התחתונה.

[7] דהוי כשני חצרות ופתח ביניהם, שרצו מערבים אחד רצו מערבים שנים.

[8] דהיינו שהיא מותאמת כנגד הפתח של העליונה, ששם אין בין התחתונה לעליונה אלא ט' טפחים - שלא הוי מחיצה, ולכן היא פרוצה במלואה לעליונה.

[9] ומה שאמרה הברייתא שגדולה מותרת וקטנה אסורה, מיירי בנפרצה כבר בע"ש, והיות שלא עירבו יחד, הגדולה אוסרת על הקטנה, ואין הקטנה אוסרת על הגדולה, כיון שאין הגדולה פרוצה במלואה לקטנה. והעיד אביי דכך ס"ל לרבה, דשמע ממנו ששאל מרב הונא וכן שאל מרב יהודה בכה"ג של ב' חצרות שהיה ביניהם פתח או שהיה ביניהם חלון, ועירבו עירוב אחד ביניהם, ושוב בשבת נסתם הפתח או החלון, ואמרו לו, ד"שבת כיון שהותרה הותרה" - ויכולים לטלטל ביניהם כמקודם.

[10] פי', וחשבינן להו כאילו עדיין נמצאת המחיצה, ומטלטלים כלים ששבתו בבית בכל החצר עד עיקר המחיצה. וכלים ששבתו בבתים, יכולים לטלטלם גם מחצר לחצר, דשמואל ס"ל הלכה כר"ש אפי' בעירבה כל אחת לעצמה, ולא גוזר בכלים ששבתו בחצר אטו כלים ששבתו בבתים.

עוד חומר לימוד על הדף