ERCHIN 30 (13 Tamuz) - Today's Dafyomi study is dedicated to the blessed memory of U.S. Army Staff Sgt. Seymour Ira Gottlieb (Yitzchak Shimon ben Chaim Shlomo Yosef ha'Levi, Z"L), who died in World War II on the 13th of Tamuz 5704 in the battle of St. Lo, France, fighting the Nazis to save his Jewish brethren in Europe.

1)

TOSFOS DH V'LO YADA'ANA HEI MINAYHU HA'MEKACH BATEIL

תוס' ד"ה ולא ידענא הי מינייהו המקח בטל

(Summary: Tosfos clarifies the Rav Anan's quandary and explains a Sugya in Bava Metzi'a.)

ואי קשיא פשיטא דא'הך ד'המוכר שדהו בשנת היובל' קאמר שמואל דהמקח בטל ומעות חוזרים ...

(a)

Question: And if you ask 'It is obvious that when Shmuel rules the sale is Bateil and the money ie returned, he is referring to 'ha'Mocher Sadeihu bi'Shenas ha'Yovel' ...

דאי מעות אבודין, מאי [איכא] בין רב לשמואל?

1.

Question (cont.): Because, if he would lose the money, what would be the difference between Rav and Shmuel?

איכא בינייהו אי שמיט לוקח וקצץ אילנות שהיו בה. לרב דאמר 'מכורה [היא]' -שדה הדרא בעינא, ואילנות דקץ, קץ...

(b)

Answer #1: The difference is - if the purchaser chopped down the trees that were in it. According to Rav who declares the sale valid - the field goes back as itis, but the trees that he chopped down, he may retain ...

לשמואל דאמר 'אינה מכורה ומעות מתנה' -הדרי אילנות, ואע"ג דלוקח לא שקיל זוזי

1.

Answer #1 (cont.): Whereas according to Shmuel, who says that the sale is not valid and the money is a gift - the trees go back to the owner, despite the fact that the purchaser does not get his money back.

אי נמי, כגון שמכר עמה מטלטלין, והחזיק הלוקח בקרקעות ולא משך המטלטלין...

(c)

Answer #2: Alternatively, where together with the firld, he sold Metalt'lin, and where the purchaser made a Chazakah on the field but did not make a Meshichah on the Metzlt'lin ...

דקיימא לן 'נכסים שאין להן אחריות נקנים עם נכסים שיש להן אחריות בכסף בשטר ובחזקה' ,ואין צריך משיכה ...

1.

Answer #2: And we Pasken that 'Metalt'lin can be acquired together with Karka, via money, a Sh'tar or Chazakah, and a Meshichah is not necessary ...

לרב דאמר 'מכורה [ויוצאה]' -שדה הדרא ומטלטלי מיקנו; לשמואל דאמר 'אינה מכורה ומעות מתנה,' לא מיקנו מטלטלי, דחזקה דקרקע לא הוי חזקה. עכ"ל רש"י.

2.

Answer #2 (cont.): According to Rav, who holds 'Mechurah ve'Yotz'ah' - the field will go back whilsts the Metlt'lin are acquired, whereas according to Shmuel, who holds 'Einah Mechurah u'Ma'os Matanah', the Metalt'lin are not acquired, since the Chazakah on the Karka was not a Chazakah (Until here is the wording of Rashi).

ולפי האי שפרש"י לרב דאמר מכורה וחוזר לבעליו מיד, מ"מ מיקנו מטלטלין בהדייהו, מקשין העולם מההיא דפ"ק דב"מ (דף יא.) ...

(d)

Introduction to Question: According to Rashi's explanation that Rav holds that although the sale is valid but it reverts to the owner, he nevertheless acquires the Metalt'lin with it, they query him from the first Perek in Bava Metzi'a (Daf 11a) ...

'מעשה בר"ג וזקנים שהיו באים בספינה; אמר "מעשר שאני עתיד למוד נתון ליהושע ומקומו מושכר לו- איכא בסיפא דנתקבלו שכר זה מזה ...

1.

Introduction to Question: From the episode with Raban Gamliel and the elders who were traveling in a boat, where Raban Gamliel declared 'The Ma'aser that I am going to measure is given to Yehoshua and its location is rented to him' - the Seifa adds that he paid rent for the location ...

ואמאי? ליתבי ההוא אתרא במתנה ע"מ להחזיר...

(e)

Question #1: Why did he need to pay rent? Why could he not give it to him as a Matanah on condition that he returns it ...

או ליקני לו בחליפין דסודר?

(f)

Question #2: Or to acquire it via a Kinyan Chalipin with a cloth (Note: It is only the first question that Tosfos asks specifically on Rashi [Avodah Berurah])

אי נמי, לישייליה ההוא אתרא ויקנה ליה בקנין סודר?

(g)

Question #3: Alternatively, why not lend lend him the location and acquire it with a Kinyan Sudar?

וי"ל, דכל דבר החוזר לבעלים כגון מתנה ע"מ להחזיר, א"נ שאלה או שכירות, בכולם לא מיקנו בחליפין...

(h)

Answer: Anything that goes back to the owner, such as a Matanah al-M'nas Lehachzir, a loan or rental, canno be acquired via Chalipin ...

משום דהוה כמו טובת הנאה, דאמרינן (שם:) דאינה ממונא לקנות בחליפין.

1.

Reason: Since it is similar to Tovas Hana'ah (an abstract benefit) of which the Gemara says there (on Amud Beis) that it is not Mamon to acquire with Chalipin.

ומש"ה הוצרך שיתקבלו מעות זה מזה.

(i)

Conclusion: That is why he had to receive money from Rebbi Yehoshua.

2)

TOSFOS DH DILMA EINAH MECHURAH U'MA'OS MATANAH MIDI D'HAVAH A'MEKADESH ACHOSO

תוס' ד"ה דלמא אינה מכורה ומעות מתנה מידי דהוה א'מקדש אחותו

(Summary: Tosfos explains how this does not comply with the Gemara's Maskana.)

ומיהו לפי האמת שהוכחנו דמעות חוזרים, אמרי' דלא דמי למקדש אחותו ...

(a)

Conclusion: According to the ultimate explanation - as the Gemara proved earlier, on Daf 29b (Avodah Berurah) that the money is returned, we say that it is not comparable to 'Mekadesh Achoso' ...

לפי ש'אדם יודע שאין קדושין תופסין באחותו, וגמר ונתן לשם מתנה' ...

(b)

Reason: Since 'Everybody knows that Kidushin does not take effect on his sister, so he gives the money in the form of a gift' ...

אבל במוכר שדהו בשנת היובל, אין העולם בקיאין בכך, ולא גמר לשום מתנה.

1.

Reason (cont.): Whereas in the case of someone who sells his field in the Yovel, people are generally experts and do not therefore give the money as a gift.

3)

TOSFOS DH LO YIMKOR B'RACHOK V'YIG'AL B'KAROV

תוס' ד"ה לא ימכור ברחוק ויגאול בקרוב

(Summary: Tosfos points out that the reverse is equally correct.)

ה"ה איפכא דלא...

(a)

Implied Question: The same will apply to the reverse case ...

אלא אורחא דמילתא נקט.

(b)

Answer: Only the Gemara mentions the norm.

4)

TOSFOS DH IKA BEINAIHU D'AYAKER V'ZAL V'AYAKER

תוס' ד"ה איכא בינייהו דאייקר וזל ואייקר

(Summary: Tosfos explains why the Gemara establishes the Machloles by two purchasers.)

ה"ה דהוה מצי למימר דאייקר וזל בלוקח אחד בלבד ...

(a)

Implied Question: The Gemara could just as well have mentioned where the price was originally high and it went down, by one purchaser alone ...

דאילו לרבי דלא דריש העודף בין לאיש אשר מכר בין לאיש אשר בתוכה, צריך לגואלה כפי המכר, דהיינו ביוקר ...

1.

Implied Question (cont.): In which case, according to Rebbi who does not contend with the balance, whether it is the seller or the man who currently owns the field, and he redeems it according to the sale value, which is the more expensive price.

ולרבי דוסתאי ברבי יהודה אזלינן בתר העלוי שבקרקע, ונגאלת כפי העלוי ...

2.

Implied Question (concl.): Whereas according to Dustai b'Rebbi Yehudah we go after the current balance of the land, and it is redeemed accordingly.

אלא לפי דאיירי במתניתין בשני מוכרין, ניחא ליה למינקט נמי איכא בינייהו בשני מוכרין.

(b)

Answer: Only since the Mishnah is speaking about two sellers, the Gemara prefers to speak about two sellers as well.

30b----------------------------------------30b

5)

TOSFOS DH D'SANYA KI TOV LO IMACH

תוס' ד"ה דתניא כי טוב לו עמך

(Summary: Tosfos amends the Text.)

הכי איתא בכל הספרים.

(a)

Refuted Text: This is how the text reads according to all the Sefarim.

ונראה דלא גרסינן הכי ...

(b)

Refutation: However this is not the correct text ...

דאין זה כי אם סיפור דברים של העבד "כי אהבך ואת ביתך כי טוב לו עמך" -ואין זה ציווי!

1.

Reason: Since it is merely the he narrative concerning the Eved - "because he loves you since he had it good with with you"; it is not a command!

אלא גרס כדאיתא בסיפרי "כתושב כשכיר יהיה עמך" דהיינו ציווי.

(c)

Authentic Text: The text therefore conforms to that of the Sifri - "ke'Soshav ke'Sachir Yih'yeh Imach", which is a command.

6)

TOSFOS DH KAMAH KASHAH AVKAH SHEL SHEVI'IS

תוס' ד"ה כמה קשה אבקה של שביעית

(Summary: Tosfos defines 'Avkah shel Shevi'is and explainshow the punishment fits the crime.)

פירוש דהיינו סחורה- דאין זה עיקר האיסור, דעיקר האיסור הוא חרישה וזריעה.

(a)

Clarification: This refers to doing business (with Sh'mitah produce) - which is not the main Isur, since the main Isur is plowing and planting.

ואם תאמר, ומנלן דעל ידי סחורה בלבד קלקולים אלו שמפרש כאן באין עליו? דלמא על ידי חרישה וזריעה דוקא הם באים?

(b)

Question: How do we know that all the punishments mentioned here come as a result of business alone, and not as a result of plowing and planting?

וי"ל, דהיינו 'מדה כנגד מדה' -ע"י שמכר פירות שביעית הוא מוכר את אשר לו.

(c)

Answer: It is 'measure for measure', in that because he sold the fruits of Sh'mitah, he now has to sell all that he owns.

7)

TOSFOS DH O L'EIKER ZEH HA'NIMKAR LA'AVODAS KOCHAVIM ATZMAH

תוס' ד"ה או לעקר זה הנמכר לעבודת כוכבים עצמה

(Summary: Tosfos explains why the Torah uses the word 'le'Eiker'.)

לפי שסופן של עבודות כוכבים ליעקר דריש הכי.

(a)

Clarification: It makes this D'rashah because in the end Avodas-Kochavim will be destroyed.

8)

TOSFOS DH V'EIMA HEICHA D'AVAD TARTI U'PAYSHI ARBA ETC.

תוס' ד"ה ואימא היכא דעבד תרתי ופיישי ד' כו'

(Summary: Tosfos disagrees with Rashi's explanation .)

פירש רש"י ולא בהכסיף והשביח מישתעי קרא.

(a)

Explanation #1: Rashi explains that the Pasuk is not referring to where the value of the land declined or rose.

ול"נ...

(b)

Refutation: This is not correct however ...

דא"כ אין זה כי אם מפשטיה דקרא ובלא ייתור שמעינן ליה, ומשמע דרב נחמן בר יצחק מיתורא קא מפיק?

1.

Reason: Because if that is so, this is merely the simple explanation of the Pasuk, which one can learn without any Yitur (extra letters), whereas it is implied that Rav Nachman bar Yitzchak learns from a Yitur?

לכן נראה לפרש 'ואימא היכא דעבד תרתי ופייש ארבע, ניתיב ליה ארבע מ"כסף מקנתו" בין הכסיף בין השביח...

(c)

Explanation #2: What the Gemara therefore means is - 'Let us say that where he worked two years and four remained, he should pay him four "from the money of the sale" (which is the closest), irrespective of whether it depreciated or improved ...

והיכא דעבד ארבע ופייש ליה תרתי, ניתיב ליה תרתי "כפי שניו" בין הכסיף בין השביח,

1.

Explanation #2 (cont.): Whereas where he worked four years and two remain, he should give him two "according to his current value, irrespective of whether it depreciated or improved ...

ולהכי אתא יתורא דקרא ,דלעולם לא אחר הסמוך אזלינן.

2.

Explanation #2 (concl.):Therefore the extra Pasuk (i.e. the 'BZeis' in "ba'Shanim") to teach us that we do not go after the closeness, but to the more lenient of the two (See Avodah Berurah).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF