ERCHIN 15 (28 Sivan) - dedicated to the memory of Hagaon Rav Yisroel Zev (ben Rav Avrohom Tzvi) Gustman, ZT'L, Rosh Yeshiva of Yeshivas Netzach Yisrael-Ramailes (in Vilna, Brooklyn, and then Yerushalayim), author of Kuntresei Shi'urim, and renowned Dayan in pre-war and post-war Vilna, in honor of his Yahrzeit (28 Sivan). Dedicated by Talmidim who merited to study under him in Yerushalayim: Harav Eliezer Stern of Brooklyn NY, Rav Avraham Feldman, Rav Mordecai Kornfeld, Yechiel Wachtel, Michoel Starr and Dr. Yehoshua Daniel of Yerushalayim
מסכת חלה
MASECHES CHALAH
פרק חמשה דברים
PEREK CHAMISHAH DEVARIM
1)

WHICH SPECIES ARE OBLIGATED IN CHALAH? (Yerushalmi Chalah Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)

[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] מתני' חמשה דברים חייבין בחלה החיטים והשעורין והכוסמין ושיבולת שועל והשיפון

(a)

(Mishnah): [Doughs of] five matters (species) are obligated in Chalah - wheat, barley, spelt, oats, and rye.

הרי אלו חייבין בחלה. ומצטרפין זה עם זה

(b)

These are obligated in Chalah, and they join one with another (this will be explained);

ואסורים בחדש מלפני הפסח ומלקצור מלפני העומר

1.

They are forbidden [to eat] due to Chadash before [the Omer is offered on] Pesach, and to reap before the Omer;

ואם השרישו קודם לעומר העומר מתירן ואם לאו אסורין עד שיבא העומר הבא:

2.

If they took root before the Omer, the Omer permits them. If not, they are forbidden until the coming Omer.

גמ' חמשה דברים חייבין בחלה כו'

(c)

(Gemara - Mishnah): Five matters are obligated in Chalah...

כתי' [במדבר טו יט] והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה'. יכול יהו כל הדברים חייבין בחלה

(d)

Suggestion: It says "v'Hayah b'Achalchem mi'Lechem ha'Aretz Tarimu Serumah la'Shem" - perhaps [doughs of] all matters are obligated in Chalah!

ת"ל מלחם ולא כל לחם אם מלחם ולא כל לחם.

(e)

Rejection: "Mi'Lechem", and not all bread.

אין לי אלא חטין ושעורין בלבד. כוסמין שבולת שועל ושיפון מניין

(f)

Suggestion: Perhaps only wheat and barley (for which Eretz Yisrael is praised) are obligated. What is the source for spelt, oats and rye?

ת"ל [שם כ] ראשית עריסותיכם ריבה

(g)

Rejection: "Reishis Arisoseichem" includes [these].

וריבה הכל:

(h)

Suggestion: We should say that it includes everything!

רבי יוסי בשם )ר"ש תני ר' ישמעאל בן רבי יונה רבי זעירא ר"ש בן לקיש בשם רבי ישמעאל א"ר מנא אזלית לקיסרין ושמעית [דף א עמוד ב (עוז והדר)] ר' [דף א עמוד ב] אחווה ור' זעירא. ואבא) [צ"ל רשב"ל אזלית לקסרין ושמעית ר' אחא בר' זעירא אמר אבא - אור זרוע א:ריד] הוה אמר ליה בשם רבי ישמעאל (אומר - אור זרוע מוחקו) נאמר לחם בפסח ונאמר לחם בחלה. מה לחם שנאמר בפסח דבר שהוא בא לידי מצה וחמץ. אף לחם שנאמר בחלה דבר שהוא בא לידי מצה וחמץ.

(i)

Rejection (R. Yosi citing Reish Lakish): I went to Kisarin, and I heard R. Acha b'Ribi Ze'ira say 'my father (R. Ze'ira) used to say in the name of R. Yishmael, it says "Lechem [Oni]" regarding Pesach, and it says "Lechem" regarding Chalah. Just like Lechem said about Pesach is something that comes to Matzah or Chametz (i.e. if it is baked quickly, it is Matzah, and if not, it becomes Chametz), also Lechem said about Chalah is something that comes to Matzah or Chametz.' (We explained this like OHR ZARU'A);

ובדקו ומצאו שאין לך בא לידי מצה וחמץ אלא חמשת המינים בלבד. ושאר כל הדברים אינן באין לידי מצה וחמץ אלא לידי סירחון.

1.

[Chachamim] checked, and found that nothing comes to Matzah or Chametz other than the five species (grains). Other matters do not come to Matzah or Chametz, rather, they merely rot.

תני א"ר יוחנן בן נורי קרמית חייבת בחלה.

(j)

(Beraisa - R. Yochanan ben Nuri): Karamis (fennel or cumin?) is obligated in Chalah.

(ריב"נ אמר) [צ"ל וכן היה ריב"נ אומר אורז מין דגן הוא, וחייבין על חימוצו כרת, שכן - הגר"א] באה היא לידי מצה וחמץ. ורבנין אמרי אינה באה לידי מצה וחמץ.

1.

And so R. Yochanan ben Nuri used to say, rice is a kind of Degen (grain), and one is Chayav Kares for its Chimutz [during Pesach], for it comes to Matzah or Chametz. Rabanan say, it does not come to Matzah or Chametz. (We explained this like GRA.)

ויבדקוה.

(k)

Question: We should check [whether or not it comes to Matzah or Chametz]!

על עיקר בדיקתה הן חולקין. ריב"נ אמר בדקוה ומצאוה שהיא באה לידי מצה וחמץ. ורבנין אמרי בדקוה ולא מצאו אותה שהיא באה לידי מצה וחמץ.

(l)

Answer: They argue about the test. R. Yochanan ben Nuri says that they checked, and found that it comes to Matzah or Chametz. Rabanan say that they checked, and did not find that it comes to Matzah or Chametz. (I.e. it ferments a little. They argue about whether or not this is Chimutz.)