12th Cycle Dedication

ERCHIN 16 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the twelfth Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

ערכין דף טז. א

עונות דלהלן, באיזה אופן ועל מי נגעים באים, ובאיזה בגדי כהונה מכפרים? [תוד"ה הא].

על מי נגעים באים? על מי מכפרים בבגדי כהונה?
בלשון הרע [1] על הרוצח עצמו - באהנו מעשיו על הרוצח עצמו - בשלא אהנו מעשיו
בשפיכות דמים [2] על הרוצח עצמו
 
לרש"י: האחרים [3]
 
לר"י: הוא מתכפר מחיוב מיתה [4]
 
לתוס': הוא מתכפר בהלבין פנים [5]
בגילוי עריות על המגלה עריות עצמו לרש"י: האחרים
 
לתוס': הוא מתכפר במנע פריה ורביה

לשון הרע ושפיכות דמים, מתי כפרתן בבגדי כהונה, ומתי בדברים אחרים?

בבגדי כהונה בדברים אחרים
שפיכות דמים [6] כשידוע הרוצח [7] - בכתונת כשלא ידוע הרוצח - בעגלה ערופה
לשון הרע כשדיבר בפרהסיא - במעיל כשדיבר בחשאי - בקטורת

ערכין דף טז: א

מה היא תוכחה לשמה ומה היא ענוה שלא לשמה, לפירש"י ותוס'? [תוד"ה וענוה].

תוכחה לשמה ענוה שלא לשמה
לרש"י שמוכיח לחברו לשם מצוה שנמנע מלהוכיח כדי שלא ישנאנו
לתוס' שמוכיח לחברו לשם מצוה שמקבל תוכחה מחמת גאוה או לקנות שם [8]

המוכיח את חברו, וחברו מגיב באופנים דלהלן, האם ימשיך להוכיחו?

כשנזף בו (גער בו) כשקלל אותו כשהכהו
לרב ור' אליעזר ימשיך ימשיך לא ימשיך
לשמואל ור' יהושע ימשיך לא ימשיך לא ימשיך
לר' יוחנן ובן עזאי לא ימשיך לא ימשיך לא ימשיך

אכסנאי שהתנהג אליו בעל הבית באופנים דלהלן האם יכול לשנות מאכסניה שלו?

כשהכה לו או זרק את כליו לחוץ כשהכה את אשתו
לרב ישנה ישנה
לשמואל ישנה לא ישנה [9]
-------------------------------------------------

[1] הקשתה הגמ' דכאן אמרינן שלשון הרע מתכפר ע"י המעיל שבבגדי כהונה, ואילו לעיל משמע שאינו מתכפר ונגעים באים עליו. ותירצה הגמ' שאם אהנו מעשיו - שנתקוטטו על ידי הלשון הרע שלו - נגעים באים עליו, ואם לא אהנו מעשיו - שלא נתקוטטו - מתכפר בבגדי כהונה.

[2] הקשו רש"י ותוס' למה הגמ' מקשה רק על לשון הרע, הא גם על שפיכות דמים וגילוי עריות קשה, דלעיל אמרינן שהם מהשבעה דברים שנגעים באים עליהם, וכאן אמרינן שכתונת מכפרת על שפיכות דמים, ומכנסים מכפרים על גילוי עריות.

[3] והקשו תוס' על פירושו, דממה נפשך אי מיירי שיכלו למחות, א"כ גם בשאר עבירות האחרים נענשים ולאו דוקא בשפיכות דמים וגילוי עריות. ואם אינם יכולים למחות, גם בשפיכות דמים וגילוי עריות לא נענשים.

[4] פי', שהכפרה בבגדי כהונה היא רק מחיוב מיתה שיש על הרוצח, אולם נגעים באים עליו כעונש, דאין בגדי כהונה מכפרים עליו לגמרי.

[5] ולפירושם אותו תירוץ שתירצה הגמרא גבי לשון הרע לחלק בין אהנו מעשיו שנגעים באים עליו, לשלא אהנו מעשיו שמתכפר בבגדי כהונה, הוא גם תירוץ על הקושיא בשפיכות דמים וגילוי עריות - איך כאן אמרינן שמתכפרים בבגדי כהונה, ולעיל אמרינן שהם מהשבעה דברים שבאים נגעים. והתירוץ, דאם אהנו מעשיו שרצח ממש - נגעים באים עליו, ואילו בגדי כהונה מכפרים רק אם לא אהנו מעשיו - שלא הרג ממש אלא הלבין פני חברו. וכן הוא לענין גילוי עריות כדלהלן.

[6] פירש"י, שכל הקושיא היא, שלעיל נתבאר שבגדי כהונה מכפרים על אחרים בעון שפיכות דמים, וכאן מצינו שהכפרה על אחרים בעון שפיכות דמים הוא בעגלה ערופה. [רש"י לשיטתו לעיל שהעמיד דהא דאמרינן שבשפיכות דמים נגעים באים עלו - קאי על הרוצח עצמו, ומה שמכפרים בגדי כהונה - הוא על האחרים].

[7] ומיירי ברוצח במזיד בלא התראה, דאם נעשה בהתראה הוא בר קטלא וודאי שאין בגדי כהונה מכפרים על עונש מיתה שלו.

[8] היש מפרשים בתוס', מפרשים: שהנידון הוא מי עדיף - האם המוכיח לשם מצוה, או המקבל את התוכחה ושותק, אלא שאין שתיקתו לשם שמים אלא משום גאוה - שמרוב גאותו לא איכפת לו בתוכחת חברו ולכך שותק. או ששותק כדי שיאמרו עליו דהוא אדם ששומע חירופו ועלבונו ושותק - ומכיון לקנות שם. וע' מהרש"א בחידושי אגדות וביעב"ץ מה שהאריכו בזה.

[9] ודייק לה מדאמר שמואל עד שיפשיל את כליו לאחוריו, והיינו שאם הכה את אשתו בלבד עדיין לא הותר לו לשנות אכסנייתו. וע' מהרש"א שהקשה דאיך יתכן שיאמר שמואל שאם בעה"ב מכה את אשתו של אכסנאי לא ישנה, ומטעם "דכיון דלדידיה לא מצער ליה מאי נפקא ליה מיניה", הא ודאי שמקפיד אדם מאד בהכאת אשתו וכו', ונשאר בצ"ע. וביד בנימין הביא שיש שפירשו שקאי על אשתו של בעה"ב, שראוה האכסנאי שבעה"ב מכה לאשתו בגללו, ובזה חלק שמואל על רב ואמר שמשום זה לא ישנה אבל אם מכה לאשתו של אכסנאי בזה לכו"ע שישנה אכסנייתו. [אלא שנשאר בצ"ע על פי' זה מדברי הרבינו גרשום. וראה מה שכתבנו בפנים בשם הנתיב ישר].

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף