1)

ברש"י (ויקרא 24:14) כתוב שהעדים אומרים לו "דמך בראשך ואין אנו נענשים במיתתך שאתה גרמת לך", וצריך ביאור למה דוקא למברך השם אומרים כך?

1.

גור אריה (ויקרא 24:14): שאר חייבי מיתות אין המיתה דבוקה בהם אלא ה' ציווה לבית דין שימיתו אותו ולכן אין 'דמו בראשו', 1 אך מברך השם אי אפשר שתהיה עבירה יותר חמורה שהרי הוא פוגם בעיקר ולכן 'דמו בראשו'. 2 והוא חמור מעובד עבודה זרה שמוסיף אלוה אך אינו פוגם בעיקר. 3


1

כלומר- זהו חיוב הבא מבחוץ ולא חיוב עצמי.

2

ועוד- מברך השם פוגם בעיקר שהוא ראש לכל, לפיכך 'דמך בראשך' כשם שחטאת בראש ובעיקר.

3

לענ"ד הכוונה שכל מציאות הנמצאים היא בחיבור של המציאות אל עילתם- אל בורא העולם, וברכת השם היא הנותנת את השפע של הקיום. לכן הבורא הוא ה'עיקר'- כעיקרו של אילן שהוא מקור השפע לכל הענפים, וחטאו של מברך השם שהוא מפסיק את השפע והחיבור של הענפים לעיקרם- מקור חיותם. בזה הוא חמור מעובד עבודה זרה שהרי כתב הרמב"ם (בתחילת הלכות עבודה זרה) שעובדי עבודה זרה טעו לחשוב שהנהגת העולם נמסרה לידי שרים ושליחים, אבל הם לא כפרו בכך שה' הוא מקור השפע כולו. ע"ע בשאלה הבאה.

2)

מהי החומרה של ברכת השם, ולמה נצטוו עליה בני נח?

1.

מהר"ל, גבורות ה' (פס"ו עמ' ש"ז): בשבע מצוות בני נח יש שלוש עברות בין אדם למקום 1 - עבודה זרה חטא הנפש, גילוי עריות חטא הגוף, וברכת השם הוא לאדם במה שהוא מחובר מגוף ונפש, כי הוא חוטא בלשונו, 2 וגדר האדם שהוא 'חי מדבר'. 3 ועוד- הוא כופר בעיקר, וכיון שהעיקר איננו, המציאות בטלה, והוא חטא בכלל האדם, ולכן אומרים לו 'דמך בראשך' כי אין לו צד זכות. 4 בברכת השם חטאו דור הפלגה 5 בכך שאמרו 'נעשה עמו מלחמה' 6 ותיקונו במידת יעקב שקידש את השם.

2.

מהר"ל, נתיבות עולם (נתיב גמילות חסדים פ"ה עמ' קס"ו, ד"ה ובגמרא בפ' חלק): מברך השם הוא כופר בעיקר, שהוא דיבור הראשון- "אנכי ה' אלוקך". 7


1

עי' בראשית 2:16:5:1 על החלוקה של בין אדם למקום ובין אדם לחברו במצוות של בני נח.

2

למבואר בשאלה הקודמת, החומרה של ברכת השם בכך שהוא מנתק את הנבראים ממקורם- מהבורא, וכפי שיבואר גם כאן בהמשך דברי המהר"ל, ולכן גם החטא נעשה במקום החיבור של הנפש אל הגוף, כי הנפש היא מקור השפע של הגוף.

3

כעי"ז כתב המהר"ל בחידושי אגדות (ח"ג עמ' רס"ב, ד"ה אנשי סדום, סנהדרין דף קט א) שברכת השם היא חטא בדיבור שהוא שכלי, וזה בודאי חטא שכלי כאשר כופר בעיקר. עיי"ש.

4

ועיי"ש שמקביל לזה חטא שפיכות דמים שהוא חטא בכללות האדם, כי הוא שופך דם האדם לגמרי, כשם שהכופר בעיקר כופר לגמרי בקב"ה.

5

אודות החלוקה של ימות העולם לפי מצוות בני נח, עי' בראשית 2:16:6:1.

6

עי' לעיל, בראשית 11:1:2:1 שדור הפלגה רצו להלחם בעליונים להיות נבדלים מהמערכת השמימית, ושם בשאלה 4 מובא שהם חלקו על יחידו של עולם ולכן הם לקחו לעצמם את האחדות הראויה לבורא עולם.

7

עיי"ש שנחלקו תנאים לגבי חטא סדום- "רעים וחטאים להשם" האם הכוונה לברכת ה' או לשפיכות דמים, ולמאן דאמר ברכת השם גם "לא תרצח" בכלל כי הוא המקביל לו בלוח השני. (עי' בראשית 13:13:2:1.)

שאלות על רש"י

3)

רש"י: הרי זו אזהרה לברכת השם, ואזהרה לקללת דיין: כיצד נכללו שני הדברים?

1.

גור אריה: 'אלוקים' כולל שם של קודש ודיינים, ולכן דעת רבי עקיבא (במכילתא, מסכתא דכספא י"ט) שזה הולך על שניהם, אבל לדעת רבי ישמעאל זו אזהרה לדיין, וכן הוא באונקלוס.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים