hebrew
1)

Having already informed Noach about the covenant, why does HaSh-m repeat it?

1.

Rashi: The repetition hints at the rainbow (as the Torah goes on to discuss), by means of which HaSh-m affirmed the covenant.

2.

Moshav Zekenim: The repetition shows that even if they sin, He will not bring another Flood. 1


1

Also refer to 8:21:4.2:2 2

.

2)

Rashi writes: "I shall make an affirmation for My covenant

1.

Mizrachi, Gur Aryeh: HaSh-m had already made an assurance in verse 8:21, and established a covenant in 9:9. This verse adds that HaSh-m strengthened His covenant by means of a sign. 1


1

Refer to 9:9:1.1:1.

3)

What is the point of the covenant not to destroy the world in a Flood of water? HaSh-m may still exact punishment in many other ways!

1.

Maharal (Gevuros Hashem, Ch. 14, p. 70): Wiping away the world would be accomplished specifically with water, which lacks Tzurah. 1 Refer to 6:17:1.1:3; refer to 7:11:3.1:4.


1

Maharal (ibid): The terms "Beri'ah" and "Yetzirah" are not used in Bereishis regarding water. HaSh-m created the world for His glory, to be brought about primarily through man, who possesses Tzurah. When man misuses his high level towards sin, it is appropriate that HaSh-m's glory be brought about through water, which lacks Tzurah.

4)

How were the Egyptians punished with water; isn't this against HaSh-m's oath?

1.

Maharal #1 (Gevuros Hashem, Ch. 14, p. 70.): The oath was towards the entire world, not specific individuals.

2.

Maharal #2 (ibid.): The oath was not to bring and use water to overpower other creations; whereas the Egyptians were thrown into the water, which is comparable to other punishments.

5)

רש"י: אעשה קיום לבריתי, ומהו קיומו? את הקשת: למה לא פירש רש"י שהכוונה כאן לכריתת הברית?

1.

רא"ם: כשכתוב "הנני מקים" משמע שה' בא לכרות ברית, אבל "והקמותי את בריתי" משמעו 'אעשה קיום לברית' כאילו נכתב 'והקימותי לבריתי', והכוונה לקשת.

2.

גור אריה: כריתת הברית כבר כתובה בפסוק ט', ולכן פירש שכאן מדובר על עשיית אות לקיום הברית. עיי"ש.

6)

למה ה' מעניש את הרשעים (כגון בדור אנוש ובמבול) דוקא במים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): המים הם ניגרים וחסרי צורה ולפיכך לא נאמר בהם בריאה ויצירה, לכן גדול שבח ה' כאשר הוא בא על ידי האדם שיש לו מעלת הצורה, אבל כשמחמת מעלתו חוטא האדם, עדיף ששבח ה' יבא מהמים חסרי הצורה.

7)

מה התועלת בשבועה זו והרי ה' יכול להענישם בעונשים אחרים?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע ד"ה ובבראשית): העברת העולם צריכה להיות דוקא על ידי המים שהם חסרי צורה [ולכן אין צד להעביר את העולם על ידי אש]. 1


1

עי' מה שהובא בשאלה הקודמת מהמהר"ל למה התייחדו המים לעניין זה.

8)

כיצד נענשו המצרים במים, והרי זה נגד השבועה?

1.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה לכלל, לא לפרט.

2.

מהר"ל (גבורות ה' פי"ד עמ' ע' ד"ה ובבראשית): השבועה הייתה שלא להגביר את המים על היצורים, ואילו את המצרים הוא זרק לתוך המים וזה כמו כל פורענות.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars