hebrew
1)

To which two kinds of sins is the Pasuk referring when it writes, "va'Tishaches ha'Aretz" and, "va'Timalei ha'Aretz Chamas"?

1.

Rashi: "Va'Tishaches" implies both Ervah and Avodah Zarah, whereas "Chamas" refers exclusively to Gezel. 1

2.

Targum Yonasan: "Va'Tishaches ha'Aretz" means that the earth was corrupt due to its inhabitants, who had deviated from the straight path in front of HaSh-m.


1

All the commentaries agree that Chamas refers to seizing another's property; also refer to 6:11:1.2:2.

2)

Rashi writes:"The word 'va'Tishaches' (corruption, ruin) is an expression of immorality and idolatry." Why are specifically these sins referred to as "corruption"?

1.

Gur Aryeh: The Yetzer ha'Ra entices a person primarily in these areas (Yoma 69b), and: (a) if the person succumbs to the enticements, the person becomes corrupted; (b) the Yetzer ha'Ra itself is a called a "Mashchis," for after it entices a person, it ascends and accuses the person before HaSh-m.

3)

Rashi writes: "'Chamas' means Gezel

1.

Mizrachi: The Torah's expressions are different than those of Chazal. 1

2.

Gur Aryeh: Rashi found the term Chamas troubling. Surely the people of Dor ha'Mabul did not pay for what they took, seeing as they did not fear HaSh-m! Gur Aryeh explains that although they took without paying at the time (Gezel), everyone was stealing from everyone else; thus any victim of theft already held compensation he had seized from the thief, defining the act as Chamas.


1

Gur Aryeh: If the Mizrachi is correct, why doesn't the Torah use the word "Gezel?"

4)

Seeing as the people were guilty of a number of major sins, why does the Torah single out robbery?

1.

Rashi: Because robbery was the final straw that broke HaSh-m's patience.

5)

Why did HaSh-m mention to Noach (in 6:13) the sin of robbery, and not that of sexual immorality?

1.

Ramban (to 6:13) #1: Because it is the most publicized of all sins.

2.

Ramban #2 (citing Chazal): Because the decree was issued on account of robbery, because it is obvious and does not even require the words of a Navi to tell us that it is forbidden.

6)

רש"י: לשון ערוה ועבודה זרה: אולי רק אחד מהחטאים הללו גרם למבול?

1.

גור אריה: אינך יודע את מה להוציא ולכן תלמד את שניהם. 1


1

כאשר אין עדיפות לאף דרשה, הכלל הוא שדורשים את שניהם, שהרי את מי מהם תוציא?!

7)

רש"י: לשון ערוה ועבודה זרה: קשה שהפסוק ממשיך (פסוק יב) "כי השחית כל בשר את דרכו" והכוונה לזנות ולא לע"ז?*

1.

גור אריה: חטאו גם בע"ז אבל המבול בא בגלל שחטאו בעריות כמו שכתוב ברש"י בפסוק יג. 1


1

ברש"י שלפנינו כתוב בפסוק יג' 'זנות ועבודה זרה' אבל הגו"א גרס רק 'זנות'.

8)

רש"י: לשון ערוה ועבודה זרה: למה דוקא ערוה וע"ז נקראים השחתה?

1.

גור אריה: היצר מסית את האדם רק בשביל שני אלו שהרי יש יצר של עריות ויש יצר של ע"ז. ולאחר שאדם ניסת אל דבר רע- הוא נשחת.

2.

גור אריה: בשני החטאים הללו יש יצר, והיצר עולה ומשטין ומקטרג על האדם, ולכן הוא נקרא 'משחית'. 1


1

לפרוש הראשון לשון השחתה נאמר כלפי האדם שנעשה מושחת, ולפרוש השני זה נאמר כלפי היצר.

9)

רש"י: חמס- גזל: בגמ' כתוב שגזלן לא משלם וחמסן משלם ונוטל שלא מרצון הבעלים ולמה רש"י משווה ביניהם?

1.

רא"ם: לשון חכמים שונה מלשון תורה ובלשון התורה הם שווים. 1

2.

גור אריה: קשה היה לרש"י שאנשי המבול בודאי לא נתנו את דמי הגזילה שהרי לא היו יראי ה'? אלא הם אמנם גזלו מבלי לשלם אבל זה נחשב חמס כי גזלו זה את זה ונמצא שהוא קיבל דמים תחת הגזילה שגזלו ממנו אף שלא כיון לכך.


1

בגור אריה כתוב שאם כדברי הרא"ם, קשה למה שינה הפסוק ולא כתב גזל?

10)

רש"י: ערוה ועבודה זרה...גזל: למה דוקא מחמת חטאים אלו בא המבול?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"א מ"ב, עמ' כז ד"ה ומזה תדע): העולם נחרב משום שג' החטאים שחטאו הם ההיפך של שלושת הדברים שעליהם העולם עומד- עבודה זרה היפך עמוד העבודה, עריות היפך עמוד התורה (כי התורה שכלית והחוטא בעריות הוא חומרי), וגזל היפך עמוד גמילות חסדים.

Sefer: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars