hebrew
1)

Why are there dots on the word "Es"?

1.

Rashi, from Bereishis Rabah 84:13: To teach us that they went primarily, not to look after the sheep, 1 but to feed themselves. 2


1

Since it is as if "Es" was not written (See Sifsei Chachamim).

2

Rosh, Riva, Moshav Zekenim - i.e. the result was the sale of Yosef, which led to their sustenance during the famine. Hadar Zekenim, "Rashi" on Bereishis Rabah - they went in order to eat and drink

2)

What is the significance of the fact that Yosef's brothers were shepherding the sheep specifically in Shechem?

1.

Seforno: Because it was not far away. 1

2.

Rashbam and Targum Yonasan (on Pasuk 13): He wanted to check on their wellbeing, because, having not so long ago, wiped out the entire town, it was a dangerous place to be in.


1

Refer to 37:14:2:2.

3)

רש"י: לרעות את עצמן: מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: הניקוד על המילה עוקר את התיבה [וממעט את משמעותה], ולכן למדנו שרעו את עצמם כי 'את' הוא פועל יוצא לאחר. 1


1

בפשטות כשכתוב 'את' מדובר על פעולה כלפי אחר, ולכן מיעוט של 'את' מייחס את הפעולה אל העושה, ומזה למדו שרעו את עצמם.

4)

רש"י: לרעות את עצמן: אם כך, לכאורה עדיף היה לא לכתוב 'את' בכלל?

1.

גור אריה: הכתוב בא ללמד שהם אמרו שהם הולכים לרעות את הצאן אבל כוונתם הייתה לרעות את עצמם.

2.

גור אריה: אם היה כתוב בלי 'את' הייתי מבין שהכוונה לרעות את צאן אביהם ולא את עצמם, ולכן כתוב 'את' ונקוד עליו כדי למעט שהלכו לרעות את עצמם.

5)

רש"י: לרעות את עצמן: בפסוק מפורש שהלכו לרעות את הצאן, וכיצד פירש רש"י להפך?

1.

גור אריה: הכוונה שהם הלכו לרעות גם את הצאן [וגם את עצמם].

6)

רש"י: לרעות את עצמן: מה בא הכתוב ללמדינו בכך שהלכו לרעות את עצמם?

1.

גור אריה: למדנו מכאן שכאשר האדם נוטה אחרי אכילה ושתיה, הוא מגרה את יצרו ובא לידי חטא.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars