hebrew
1)

What does the Pasuk mean when it writes that Sarah took Hagar (which appears superfluous)?

1.

Rashi: It means that she talked Hagar into agreeing to marry Avraham, by telling her how fortunate she would be to cleave to a man as holy as Avraham.

2)

What is the significance of the ten years?

1.

Rashi: That is the time-period that a man may live with a wife who cannot have children before becoming obligated to marry another woman.

3)

Why does it mention Eretz Kena'an here?

1.

Rashi: Because once he moves to Eretz Yisrael, the years that he lived in Chutz la'Aretz do not count. 1


1

Since the initial promise that he would have children (at the beginning of the Parshah) referred specifically to Eretz Yisrael. See Ramban.

4)

On what basis did Avraham agree to live with Hagar, who was a Shifchah, and to whom the La'av "Lo Sih'yeh Kedeishah? therefore applied?

1.

Targum Yonasan: In fact, Sarah set Hagar free. 1


1

The question remains however, that the Torah itself constantly refers to her as 'Shifchah' (See for example, the next two Pesukim, where Sarah is also referred to as her mistress.) Moreover, the angels who subsequently spoke to her referred to her as a Shifchah! (Refer to 16:6:1:1, 16:6:1:2.) Refer to See also Or ha'Chayim on Pasuk 6 & 7.

5)

רש"י: לקחתה בדברים: מנין שלקחה אותה רק בדברים?

1.

גור אריה: לקיחה כפשוטו איננה שייכת באדם, כי עיקר האדם הוא דעתו, ולכן צ"ל שלקחה דעתה בדברים טובים.

6)

רש"י: מועד הקבוע לאשה וכו': מנין שזהו המועד הקבוע, אולי במקרה אז ביקשה שרי שישא את הגר?

1.

גור אריה: קשה ש"מקץ עשר שנים" מיותר? אלא שלפני כן הוא לא היה צריך לשאת אשה אחרת.

7)

רש"י: שאין ישיבת חוצה לארץ עולה לו מן המנין, לפי שלא נאמר לו ואעשך לגוי גדול, עד שיבא לארץ ישראל: רמב"ן: יש להקשות על רש"י שהדין הזה נאמר בכל אדם ולא רק באברהם שהובטח לו שיהיה לגוי גדול בארץ?

1.

גור אריה: רש"י התקשה שאצל אברהם יש למנות את ישיבת חו"ל כי הוא טרם נצטווה על ישיבת הארץ. לכן תירץ רש"י שבחו"ל לא נאמר לו "ואעשך לגוי גדול".

8)

רש"י: לפי שלא נאמר לו ואעשך לגוי גדול, עד שיבא לארץ ישראל: א"כ מנין שאצל כל אדם ישיבת חו"ל לא עולה?

1.

גור אריה: מכיון שראינו אצל אברהם שרק בארץ הוא ראוי לבנים, כך יש לתלות בכל אדם שאין לו בנים משום שראוי לו ליישב דוקא את ארצו ועוון ישיבת חו"ל הוא הגורם.

9)

רש"י: שאין ישיבת חוצה לארץ עולה לו מן המנין: רק העולה לארץ אין ישיבת חו"ל עולה לו, אבל הנותר שם חייב לשאת אחרת, ולמה לא נלמד מאברהם שלעולם לא צריך לשאת אחרת בחו"ל?

1.

גור אריה: אברהם לא נשא אחרת בחו"ל כי הוא לא היה ראוי להוליד שם, ואילו בשאר אדם- אם הוא עולה לארץ תולים שעד עכשיו עוון חו"ל גרם, אבל אם הוא נשאר שם עליו לגרש כי לא ודאי הוא שעוון חו"ל גורם.

10)

רש"י: שאין ישיבת חוצה לארץ עולה לו מן המנין: כיצד למדו מאברהם והרי עקור היה?

1.

גור אריה: אם לא נשא עד עכשיו רק מפני שהיה עקור, למה כתוב "מקץ עשר שנים"? אלא בא לדרשה שכל אדם שלא זכה להבנות אסור לשהות עם אשתו יותר מעשר שנים, כי אברהם יכל להתרפא ברחמים.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars