SEPARATING THROUGH A MESSENGER (Yerushalmi Terumos Perek 4 Halachah 4 Daf 20b)
משנה האומר לשלוחו צא ותרום תורם כדעתו של בעל הבית ואם אינו יודע דעתו של בעל הבית תורם כבינונית אחד מחמשים
(Mishnah): One who told his messenger, "Go and separate for me Terumah'', he should separate according to the intent of the sender (meaning whether he is generous, average or miserly). If he doesn't know the sender's intent, he should separate the average amount, which is 1/50th.
פחת עשרה או הוסיף עשרה תרומתו תרומה אם נתכווין להוסיף אפי' אחד אין תרומתו תרומה.
If he gave 1/60th or 1/40th, it is valid. But if he tried to add even a small amount more than the intent of the owner, it is not valid.
המרבה בתרומה
One who wishes to give excess Terumah (how much may he give?)
ר' אליעזר אומר אחד מעשרה כתרומת מעשר יותר מכאן יעשנה תרומת מעשר (אבל לא) על מקום אחר
(R. Eliezer): One in ten, like the amount of Terumas Maaser. If he gives more than that, he should make it Terumas Maaser for produce elsewhere.
ר' ישמעאל אומר מחצה חולין ומחצה תרומה
(R. Yishmael): He may make up to half Chulin and half Terumah.
רבי טרפון ורבי עקיבה אומרים עד שישייר שם חולין:
(R. Tarfon and R. Akiva): As long as some of it remains Chulin.
גמרא עד כדון כשאמר לו צא ותרום לדעתי היה יודע דעתו של בעל הבית ולא אמר לו צא ותרום לדעתי
(Gemara) Question: We have only discussed when the sender explicitly told him to separate according to his intent; but if he merely knows the intent of the sender but he was told to follow it, what is the law?
[דף לז עמוד ב (עוז והדר)] נשמעינא מן הדא אם אינו יודע דעתו של בעל הבית מפני שאינו יודע הא אם יודע אע''פ שלא אמר לו כמי שאמר לו.
Answer: (The latter part of our Mishnah taught) - 'if he doesn't know the sender's intent, he should separate the average amount, which is 1/50th'. But if he knew his intent, even if he didn't specify, it's as if he said it.
א''ר בון בר כהנא הפוחת אחד מעשרה תרומה [דף כא עמוד א] והמוסיף א' מעשרה תרומה אבל לא לחולין שאין הפחת והתוספת שווין
(R. Bun bar Kahana): The meaning of the teaching (above (b)) in our Mishnah is - One who intended to give 1 Se'ah and he gave 9/10th or 1&1/10th Se'ah, it is valid. But it does not mean that he separated 1/60th or 1/40th instead of 1/50th, as in such a case, he is causing the owner to lose more in the lesser case (1/40th) than he gains in the greater case (1/60th).
היאך עבידא הוי יליף תרים חד מן חמשין כד הוא תרים חד מן ארבעין מפסיד ליה שיתא רובעין כד הוא תרים חד מן שיתין מתגר ליה ארבעה רובעין הכא את מר תרומתו תרומה והכא [דף לח עמוד א (עוז והדר)] את מר אין תרומתו תרומה
What's the case? When he usually gives 1/50th and the messenger gave 1/40th, he's caused a loss of 11/2 Kav. If the messenger gave 1/60th, the owner has gained a Kav. If so, why when he reduced it by more than 1/10th is it not Terumah (even though it was a difference of only a little over a Kav), but if he added more than 1/10th, it is not Terumah when he lost more than 11/2 Kav?
א''ר חנינא בריה דר' הלל כאן במתכוין לפחות כאן במתכוין להוסיף.
(R. Chanina, son of R. Hillel): When he intended to add, the owner allows up to 11/2 Kav extra; but if he intended to reduce, if he reduced only a Kav, the owner is particular, as he does not want to appear miserly.
ר' חגיי בעי קומי ר' יוסי תנינן תמן אמר לו תן להן חתיכה והוא אומר טלו שתים שתים והן נטלו שלש שלש כולן מעלו והכא את אמר הכין
Question (R. Chagai to R. Yosi): (The Mishnah taught that if the messenger tried to add even a small amount more than the intent of the owner, it is not valid.) A Mishnah (in Maseches Meilah) teaches that if the owner told the messenger, "Give the guests a piece of meat'' and the messenger told the guest, "Take two each'' and the guests ultimately took three each; all have transgressed Meilah. (The messenger is considered to have added to, rather than transgressed the owner's intent which would have voided the agency.) But in our Mishnah, if the messenger tried to add anything at all, he has transgressed and voided the agency?
א''ל תמן מחתיכה הראשונה נסתיימה שליחותו של בעה''ב ברם הכא על כל חיטה וחיטה נסתיימה שליחותו של בעה''ב
Answer (R. Yosi to R. Chagai): There, after the first piece of meat, the agency has been completed. Here, where he separates for the entire pile at the same time, could you say that at a certain point, his agency is completed?
מה נפיק מביניהון היו לפניו שני כריים אחד נתקן לדעתו ואחד נתקן שלא לדעתו.
So how is it comparable to the Mishnah in Meilah? If there were two piles, one of which was tithed according to his wishes and one which was not; (the first pile's Terumah is valid and the second pile's is not).