TO WHICH FRUITS DOES SHEVIIS APPLY? (Yerushalmi Sheviis Perek 7 Halachah 1 Daf 18a)
משנה כלל גדול אמרו בשביעית כל שהוא מאכל אדם ומאכל בהמה וממין הצובעין ואינו מתקיים בארץ יש לו שביעית ולדמיו שביעית יש לו ביעור ולדמיו ביעור
(Mishnah): They said a general rule about Sheviis - anything which is human food or animal food or used as a dye and it doesn't not remain in the ground (as it rots and disappears), it has the sanctity of Sheviis and so does its money (meaning that if it's sold, the money also receives its sanctity). Biur must be done on it and its money.
ואיזה זה עלה הלוף השוטה ועלה הרנדא העולשין והכרישין הרגילא ונץ החלב ומאכל בהמה החוחים והדרדין וממין הצובעין ספיחי איסטיס [דף נב עמוד א (עוז והדר)] והקוצה יש להן שביעית ולדמיהן שביעית יש להן ביעור ולדמיהן ביעור
What are (examples of things that are not human food but have the sanctity of Sheviis)? The leaf of a wild Luf, a mint, endives, leek, Regilah and Netz Hachalav. What are (examples of) animal food? Chochim and Dardarim (types of thorns). What are (examples of) things used as dyes? Growths of Istis (used for turquoise dye) and Kotzah (used for red dye).
עוד כלל אחר אמרו כל שהוא מאכל אדם ומאכל בהמה וממין הצובעין ומתקיים בארץ יש לו שביעית ולדמיו שביעית אין לו ביעור ולא לדמיו ביעור
They said another general rule (about Sheviis) - Anything which is human food or animal food or used as a dye and it remains in the ground, it has the sanctity of Sheviis and so does its money (if it's sold, the money also receives its sanctity). But Biur is not done on it and its money.
איזה זה עיקר הלוף השוטה ועיקר הרנדא הערקבלין והחלבצים והבוכריא ומן הצובעים הפואה והרכפא יש להן שביעית ולדמיהן שביעית אין להן ביעור ולדמיהן ביעור
What are (examples of this)? The root of the wilf Luf, the mint, the Akrebanin, the Chalbatin and the Buchria. Those used for dye are Puah and Rachpa.
ר' מאיר אומר דמיהן מתבערין עד ר''ה
(R. Meir): Biur must be done to their money before Rosh Hashana.
אמרו לו להן אין ביעור קל וחומר לדמיהן
(Chachamim to R. Meir): If they don't require Biur, certainly their money doesn't require it.
קליפי רימון והנץ שלו קליפי אגוזים והגלעינין יש להן שביעית ולדמיהן שביעית
Pomegranate peels and its crown; nut shells and fruit pits - they and their money have the sanctity of Sheviis.
הצבע צובע לעצמו לא יצבע בשכר שאין עושין סחורה בפירות שביעית ולא בבכורות ולא בתרומות ולא בנבלות ולא בטריפות ולא בשקצים ולא ברמשים
One who paints (using dye extracted from Sheviis products) may paint for himself but not for pay, as one may not do business with Sheviis products, nor with firstborn animals, nor with Terumah, nor with carcasses or Tereifos, nor with reptiles or creeping things.
[דף נב עמוד ב (עוז והדר)] ולא יהא לוקח ירקות שדה ומוכר בשוק אבל הוא לוקט [דף יח עמוד ב] ובנו מוכר על ידו לקח לעצמו והותיר מותר למוכרו
One should not take field vegetables and sell them in the market, but he may gather them and have his son sell them for him. If took them for his own use and he had some left over, he may sell them.
לקח בכור למשתה בנו או לרגל ולא צריך לו מותר למוכרו
If he bought a first-born to use at his son's wedding or for one of the festivals and he doesn't need it, he may sell it.
צידי חיה עופות ודגים שנתמנה להן מינין טמאין מותר למוכרן
If hunters of wild animals, birds and fish happened to catch non-Kosher species, they may sell them.
ר' יהודה אומר אף מי שנתמנה לו לפי דרכו לוקח ומוכר ובלבד שלא תהא אומנתו לכך וחכמים אוסרין:
(R. Yehuda): Anyone who happened to catch a non-Kosher species may take it and sell it, as long as that's not his profession.
DYES AND BANDAGES (Yerushalmi Sheviis Perek 7 Halachah 1 Daf 18b)
גמרא צביעין לאדם מהו שיהא עליהן קדושת שביעית
(Gemara) Question: (The Mishnah taught that something) used to make dye has the sanctity of Sheviis. What's the source for this?
נישמענא מן הדא לכם כל שהוא צורך לכם ותני עלה כגון אכילה ושתיה וסיכה וצביעה יצאת מלוגמ' שאינה אלא לחולין יצאת אלונתין שאינה אלא לתפילין
Answer: The pasuk states (Vayikra 25:6), "(And (the produce of) the Shabbos of the land) shall be yours (to eat for you)'' - anything you use for yourself (has the sanctity of Sheviis). And a Baraisa taught that these extra uses include eating, drinking, anointing and dyeing. (These things are considered normal use for most people). However, it excludes a Melugma (using it to prepare a bandage), as that is only done for the sick; and it excludes making 'Alintin' as it is used as healing for Tefelin (people who have lost their sense of taste).
רבי יונה בעי ולמה יצאת מלוגמא שאין עליה קדושת שביעית
Question (R. Yona): The Baraisa taught that you cannot make a bandage because it's not a normal use as it's only done for the sick - if so, if it's only used for that purpose, it doesn't have the sanctity of Sheviis...
והתני דן וצר וזרע איסטיס שזורעין אותן (במוצאי) [ב]שביעית קדושת שביעית חלה עליהן
Baraisa: (Dyes called) Dan, Tzar and Istis seed that are planted in Sheviis have the sanctity of Sheviis. (But how are they different from a Melugma that doesn't have the sanctity of Sheviis?)
[דף נג עמוד א (עוז והדר)] מיי כדון לכם השוה לכולכם
Answer: The pasuk says "shall be yours'' - only a use that is for all people (unlike Melugma which is only for the sick).
רבי יוסי בשם רבי לא שמע מן הדא תהיה אף להדלק' הנר ולצבוע בה צבע
(R. Yosi citing R. Ila): You can learn it from the pasuk that says (Vayikra 25:7), "(And for your animals and for the beasts that are in your land, all of the produce) shall be (to eat)'' - even to use to kindle or dye.
ולא נמצא מאבד את אוכלי (בהמה)[אדם]
Question: Isn't he wasting food fit for human consumption?
תיפתר בצביעין לאדם
Answer: Since it gives a significant benefit to man, it may used in this way.
אמר רבי מנא תיפתר באוכלי בהמה לאדם ולית שמע מיניה כלום
(R. Mana): Perhaps the pasuk is only permitting dying with something fit for animal consumption, so your question (about something suitable for human consumption) cannot be answered from here.
צבעין לבהמה מהו שיהא עליהן קדושת שביעית
Question: Do inferior dyes that are only used to benefit animals have the sanctity of Sheviis?
נשמיענא מן הדא דעיקר הוורד ועיקר האנה ועיקר האוג אין בהן קדושת שביעית
Answer (Baraisa): The root of a rosebush and of the Egeh tree and the Og (which are red colored and used for dyeing for animals) do not have the sanctity of Sheviis.
מיני כביסות מהו שיהא עליהן קדושת שביעית
Question: May one use Sheviis products as detergents for washing clothes?
נשמעינא מן הדא היירעינן והבורית והאוהל יש להן קדושת שביעית
Answer (Baraisa): Yairinan, Boris and Ohel (different cleansing agents) have the sanctity of Sheviis. (This shows that it's permitted to use Sheviis products as detergents.)
בשמים מהו שיהא עליהן קדושת שביעית
Question: Do spices (used only for smelling) have the sanctity of Sheviis?
נשמיענא מן הדא הפרח לבן (והאורז)[והאורן] אין עליהן קדושת שביעית
Answer (Baraisa): The White Flower and Oren do not have the sanctity of Sheviis.
[דף נג עמוד ב (עוז והדר)] חברייא אמרי דר''ש היא דר''ש אמר אין לקטף שביעית מפני שאינו פרי
(Chevraya): That Baraisa follows the view of R. Shimon who says that sap doesn't have the sanctity of Sheviis, because it is not a fruit.
רבי שמואל בשם רבי אבהו תפתר דברי הכל היא בהדא נסורתא
(R. Shmuel citing R. Abahu): It could fit into all opinions, as it's speaking about a place called Nesorta (where those species don't have a smell).
מיני אדלקות מה אית לך כגון ההן פקיעה וההן וורד
Question: What's the law of species that are used only for kindling, such as the oil of wild pumpkin seeds and rose oil?
תני בה תלת מילין עלין שלו יש להן שביעית ולדמיהן שביעית יש להן ביעור ולדמיהן ביעור
Answer (Baraisa): There are three laws pertaining to the rose - a) it's petals and their money have the sanctity of Sheviis; they and their money have an obligation of Biur.
פיקה שלו יש להן שביעית ולדמיהן שביעית אין לו ביעור ולא לדמיהן ביעור
b) It's Pika (the place where the petals join the flower) and its money have the sanctity of Sheviis; but it and its money have no obligation of Biur.
עיקר שלו אין לו שביעית ולא לדמיו שביעית אין לו ביעור ולא לדמיו ביעור
c) It's root and its money have neither of these laws - no sanctity and no obligation of Biur.
ר' ירמיה בעי קומי ר' אבהו מהו לכבוש מן ההן וורד
Question (R. Yirmiyah to R. Abahu): In Sheviis, may one marinate a rose in oil to bring out its smell (or is it considered wasting it)?
א''ל וכי יש לו מלאכה אחרת
Answer (R. Abahu): Is it used for anything else? (No - so it's not considered wasting it.)
תני רבי חייא אוכל אדם הוא
Baraisa (R. Chiya): Since it is suitable for human consumption and he is marinating it for its smell, he is wasting it.