TOSFOS DH V'TUMAS
תוספות ד"ה וטומאת
(SUMMARY: Tosfos notes this was explained earlier.)
פירושה בפרק בהמה המקשה (לעיל עב: ד"ה בשעת)
Explanation: This was explained earlier (72b, DH "b'Sha'as").
TOSFOS DH V'LO SHANI LEY
תוספות ד"ה ולא שני ליה
(SUMMARY: Tosfos does not understand the Gemara's phraseology.)
הלשון אין מיושב דלא ה"ל למימר טפי אלא הכא לא הוכשר
Implied Question: The phraseology here does not seem accurate, as it should not have said more than "here it is not able to accept impurity" (see Maharam).
TOSFOS DH LAMAH
תוספות ד"ה למה
(SUMMARY: Tosfos asks why the Gemara does not ask that the Beraisa does not have to be according to Rebbi Meir.)
תימה אמאי לא פריך למה ליה לאוקומיה כר"מ הא מטמא טומאה חמורה אגב אביו ואין צריך לא הכשר מים ולא הכשר שרץ כדאמר פרק בא סימן (נדה דף נ:)
Question: This is difficult. Why doesn't the Gemara ask that we do not have to say the Beraisa is like Rebbi Meir because it should have stringent impurity due to its "father?" It does not require coming in contact with water or a Sheretz, as stated in Nidah (50b).
TOSFOS DH K'SHESHEE'MESH
תוספות ד"ה כששימש
(SUMMARY: Tosfos explains why being like wood makes a difference.)
פירוש מאותו שם שהיה מטמא טומאה חמורה דהיינו משום אבר מן החי עתה אין אבר מן החי שאין בו אלא בשר ואין קרוי אבר
Explanation: This means that while it was given the name of a stringent impurity, meaning Aiver Min ha'Chai, it is no longer Aiver Min ha'Chai as it only has flesh which means it is no longer called a limb.
ול"ד לנבלת עוף טהור ופרים הנשרפים
Implied Question: It is incomparable to the Neveilah of a kosher bird and the Parim ha'Nisrafim.
שכשטימא טומאה חמורה היה משום שורף פרים והשתא נמי הם פרים וה"פ כששימש מעשה עץ שימש לא מתורת אוכל כמו שהוא עתה אלא מתורת עץ בעלמא
Answer: This is because when the Parim have stringent impurity it is because they were burned as bulls and they are still meat of a bull. This what the Gemara means. When it was used, it was used like a piece of wood, and not as its current status of food.
וא"ת אע"ג דמעשה עץ שימש ליטמא דנגמר מזרעים שאין סופן לטמא טומאה חמורה בשום ענין
Question: Even though it acted like wood, it should still be deemed impure, as we should derive from seeds that are not supposed to be stringently impure!
וי"ל דזרעים נמי סופן לטמא טומאה חמורה ע"י שמוש עץ כדאמר בסמוך כופת שאור שיחדה לישב עליה בטלה ומטמאה טומאת מדרס
Answer: Seeds also end up having stringent impurity through being used like wood, as stated later that a person who designated a bunch of yeast as a chair has indeed nullified it (as a chair), and makes it capable to become impure through sitting on it.
TOSFOS DH TUMASAH
תוספות ד"ה טומאתה
(SUMMARY: Tosfos asks why it is permitted to keep it in his house.)
תימה דאי לאו מדאורייתא בטלה אמאי מותר להניחה בביתו
Question: This is difficult, as if it is not nullified according to Torah law, why is it permitted to put it in his house?
TOSFOS DH BAYIS
תוספות ד"ה בית
(SUMMARY: Based on our Gemara, Tosfos prefers the explanation of Rashi in Sukah to that of Rabeinu Shmuel.)
מכאן קשה על פירוש רבינו שמואל בפ"ק דסוכה (דף יג:) דאמר ירקות שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח אין חוצצין בפני הטומאה אבל מביאין הטומאה ופוסלין הסוכה משום אויר פירוש ולא משום סכך פסול דסכך פסול בארבעה ואויר בשלשה
Question: There is a question from our Gemara on Rabeinu Shmuel's explanation in Sukah (13b). The Gemara there says that vegetables that a person can fulfill his obligation of Maror with on Pesach do not stop impurity. However, they do bring impurity and cause a Sukah to be invalid because of the air. This means that it is not invalid because it is unfit Sechach, as this would mean there would have to be four Tefachim of unfit Sechach, while we know that for there to be too much airspace only three Tefachim are necessary.
ואמר התם מאי טעמא כיון דכי יבשי נפלי כמאן דמפרשי דמו
Question (cont.): The Gemara asks, what is the reason? It answers that since when it dries it falls, it is as if it has already fallen away.
ופירש רבינו שמואל דהא דקאמר מאי טעמא לאו אאין חוצצין בפני הטומאה קאי משום דהוי אוכל ומקבל טומאה ואין חוצץ בפני הטומאה אלא אפוסלים את הסוכה קאי
Question (cont.): Rabeinu Shmuel explains that when the Gemara asks for the reason it is not regarding it not stopping impurity, since it is food and therefore it only accepts impurity and does not stop impurity. Rather, it is asking why it makes a Sukah unfit.
וקשה לפירושו דהכא משמע דבטלי לגבי בית ולא מקבלי טומאה
Question (cont.): There is difficulty with his explanation. Our Gemara implies that it is nullified to the house and it no longer becomes impure! (This conflicts with Rabeinu Shmuel's explanation that it is still considered food.)
ומיהו יש לומר לפירושו דמילי מילי קתני ואין חוצצין לאו כשסכך בהם קאמר
Answer: However, it is possible to answer according to Rabeinu Shmuel that the part of the statement that "it does not stop impurity" was not referring to when they are Sechach, but rather in general (when they are still considered food).
אבל מכל מקום לא היה צריך לפרש כן דאיכא לפרושי כשסיכך בהן ולא מקבלי טומאה והאי דאין חוצצין כדמפרש התם משום דכי יבשי נפלי וכן פירש בקונטרס שם
Observation: However, he still should not have given this explanation, as it is possible to explain that the case is when he used them as Sechach and they did not accept impurity. The reason they do not interrupt impurity is because when they dry out they fall down. This is indeed the explanation of Rashi in Sukah (ibid.).
129b----------------------------------------129b
TOSFOS DH KEZAYIS
תוספות ד"ה כזית
(SUMMARY: Tosfos explains how we know that a limb from a live person is impure.)
לכאורה נראה דאבר האדם מן החי מבנין אב דשרצים ובהמה אתי
Explanation: It seemingly appears that a limb from a live person is derived from a Binyan Av from Sheratzim and animals.
אבל במשנה לא משמע כן מדאמרו ליה לר' אליעזר השוה מדותיך וקא יהיב טעמא אמאי מרבה בשר וממעט עצם
Implied Question: However, the Mishnah does not imply this, as they told Rebbi Eliezer that he should rule the same regarding both. He gave his reasoning regarding why he included flesh and excluded bone (implying this is not due to a Binyan Av). (What is the source that a limb from a live person is impure?)
וצריך לומר מקרא אחד דרשינן מר מוקי ליה בבשר ומר מוקי ליה בעצם כדיהיב טעמא ומר דריש לדרשא אחרינא אבל אי מבניינא דשרצים ודבהמה אתי אמאי אמרו ליה לר' אליעזר מאי טעמא מרבה בשר וממעט עצם
Answer: It must be that this law is derived from one Pasuk, which one opinion says is referring to flesh and one says it is referring to bone, with each giving his reasoning. A third opinion uses the Pasuk for a different teaching entirely. However, if we would derive this from a Binyan Av using Sheratzim and animals, why did they ask Rebbi Eliezer why he included meat and excluded bone?
TOSFOS DH BEIN TANA KAMA
תוספות ד"ה בין תנא קמא
(SUMMARY: Tosfos explains that the Tana Kama holds that the Gemara means "or a barley.")
פירוש או עצם כשעורה דהא תרוייהו ליכא למימר לת"ק טמא דאם כן מאי איכא בין אבר מן המת לאבר מן החי
Explanation: This means that "or" a bone the size of a barley. This is because we cannot say that both are impure according to the Tana Kama. If they would be, what would be the difference between a limb from a dead person and a limb from a live person?