TOSFOS DH HA'ZEROA
תוספות ד"ה הזרוע
(SUMMARY: Tosfos explains why the Mishnah implies that a Pasuk would not be necessary to exempt Kodshim from Zeroa etc. if not for the Kal v'Chomer.)
ואי לאו קל וחומר לא הוה צריך קרא אע"ג דסתמא כתיב בין בחולין בין במוקדשים
Implied Question: If it would not be for this Kal v'Chomer the Torah would not have had to say anything in the Pasuk, despite the fact that when the obligation to give the Zeroa etc. is stated by the Torah it does not differentiate between Chulin and Kodshim. (Why does the Mishnah indicate that a Pasuk would not be required without the Kal v'Chomer?)
דה"א דבר הלמד מענינו במה הכתוב מדבר בחולין דכתיב לעיל מהאי קרא דגנך תירושך ויצהרך וגו' גז צאנך וראשית הגז אינו נוהג במוקדשין כדאמר לקמן פרק ראשית הגז (דף קלה.)
Answer: This is because I would have thought to derive this topic from its context. The Pasuk regarding Zeroa etc. is referring to Chulin, as the previous Pasuk states, "your grain, grapes, and olives...the shearing of your sheep." The first shearings given to the Kohen do not apply to Kodshim animals, as stated later (135a). (We would therefore think even without a Pasuk that giving the Zeroa etc. does not apply to Kodshim just as it does not apply to the first shearings of sheep.)
TOSFOS DH TEISI
תוספות ד"ה תיתי
(SUMMARY: Tosfos notes that these are just some of the animals that do not have Ma'aser taken from them.)
הוה מצי למימר נמי תיתי מכלאים וטרפה ועוד טובא דתנן בפרק מעשר בהמה (בכורות דף נז.) שאין נכנסין לדיר להתעשר
Observation: The Gemara could also have said to learn this from Kilayim, Treifah, and many other types of animals that do not go into the pen since they are exempt from the taking of Ma'aser, as stated in Bechoros (57a).
TOSFOS DH ZEH
תוספות ד"ה זה
(SUMMARY: Tosfos notes that Kodshim was already excluded from Matanos.)
תימה דקאי במתנות וממעט חזה ושוק אדרבה ה"ל למעוטי מיניה מוקדשין ממתנות
Question: This is difficult. The Pasuk is referring to Matanos, yet it is excluding Chazeh v'Shok. On the contrary, we should exclude Kodshim from Matanos from here!
ויש לומר דכבר אמעיטו מאותם וכה"ג פירש' בפ"ק (לעיל דף כד.) גבי וזאת אשר ללוים
Answer: Kodshim were already excluded from "Osam." I gave a similar explanation earlier (24a) regarding the Pasuk, "And this is for the Levites."
130b----------------------------------------130b
TOSFOS DH EE AGAVAI
תוספות ד"ה אי אגואי
(SUMMARY: Tosfos discusses when there is a prohibition of bringing Chulin into the Azarah.)
משום דכל חולין מדאורייתא אסור להביא בעזרה
Explanation: This is because it is forbidden to offer any Chulin in the Azarah according to Torah law.
וכן אמר בהמוכר את הספינה (ב"ב דף פא:) גבי בכורים
Proof #1: This is also what is stated in Bava Basra (81b) regarding Bikurim.
ולא מסתבר דהתם אגוזלות דמייתי בהדייהו קפיד דאפשר דמתני עלייהו ומביאם נדבה
Question: This is not a logical proof, as the Gemara (ibid.) was discussing bringing the birds, that some brought together with the Bikurim, into the Azarah. This is especially because it is possible beforehand to proclaim that they should be sacrifices (and thereby avoid bringing Chulin into the Azarah).
וכן בפ' התודה (מנחות דף פ:) גבי תודה שנתערבה בתמורות קאמר ולייתי לחם כו' הא קא מכניס חולין לעזרה ומדקאמר שאין לה תקנה ש"מ הוי מדאורייתא
Proof #2: Similarly, in Menachos (80b) regarding a Todah that was mixed up with Temuros, the Gemara asks why we don't offer more bread etc. The Gemara answered that this would mean bringing Chulin into the Azarah. Since the Gemara says there is no way to help the situation there, we see that this is a Torah law.
ותימה דבפ' כל התדיר (זבחים דף צ:) אמרינן ובכולן הכהנים רשאים לשנות באכילתן ולאוכלן צלויין שלוקין ומבושלים ולתת לתוכן תבלין של חולין
Question: This is difficult, as in Zevachim (90b) we say that the Kohanim can eat the Korbanos anyway they want, including roasted or cooked, and they may put spices of Chulin on the Korban meat.
ואמר בהקומץ רבה (מנחות דף כא:) יאכלוה שיאכלו עמה חולין ותרומה כדי שתהא נאכלת על השובע
Question (cont.): The Gemara in Menachos (21b) says that the Pasuk, "they should eat it" means that they can eat Chulin and Terumah together with their Kodshim in order that it can be eaten when one is (mostly) full.
ונראה דדוקא חזה ושוק וכן בכורים דדרך קדושה מייתי להו דעביד בהו תנופה
Answer: It appears that the prohibition (against bringing Chulin to the Azarah) is specifically regarding the Chazeh v'Shok and Bikurim, which is brought to the Beis Hamikdash in a holy fashion (as it is a Mitzvah that is being done, as opposed to a regular mundane item brought to the Azarah such as ketchup and mustard put on a Korban because this is what the Kohen likes to put on his meat), as we see that Tenufah is done.
וכן לחם לצורך תודה שהוא הכשר קרבן יש קפידא טפי בהבאתה בעזרה שלא לצורך
Answer (cont.): Similarly, offering more bread for the Todah in order to cause the Korban to be valid is prohibited when it is not actually needed.
TOSFOS DH V'EE
תוספות ד"ה ואב"א
(SUMMARY: Tosfos explains the difference between both versions of the Gemara regarding Matanos.)
ולהאי לישנא אייתר וזה יהיה לכדאמר לקמן בסמוך שמתנות דין ואין חזה ושוק דין
Explanation: According to this version, the Pasuk, "And this should be" is extra in order to teach that Matanos is a monetary law (that a Kohen can demand) as opposed to Chazeh v'Shok.
וללישנא קמא איכא למימר דתרתי שמע מינה ודריש בסמוך מדכתביה אצל משפט דמשמע זה משפט וזה אין משפט
Explanation (cont.): According to the first version it is possible to say that we derive both lessons from the Pasuk. The teaching regarding Matanos being a monetary law is derived from it being stated next to the word "Mishpat - law." This implies that Matanos is a monetary law, as opposed to Chazeh v'Shok.
ואיכא בין הני תרי לישני דלהאי לישנא דאין לו תובעין נהי דאין יכול לתובעו בדיינין בדיני שמים מיהא מיחייב וללישנא קמא דדריש ליה מוזה אפילו בדיני שמים נמי לא מיחייב
Observation: The difference between these two versions is that according to the version that Matanos is considered not to be able to be claimed, while a Kohen cannot have judges force a person to give him Matanos, the person may be obligated to give it to him according to the law of Heaven. According to the first version that this is derived from, "And this" he is not even obligated to give it to this Kohen by the law of Heaven.
TOSFOS DH MINAYIN
תוספות ד"ה מנין
(SUMMARY: Tosfos explains that Rebbi Shmuel only holds one should give it to a Kohen Chaver when one is available.)
היינו דווקא כשיש כהן חבר אבל אי ליכא כהן חבר אלא ע"ה יתנו לו ואל ימתין עד שיזדמן לו חבר
Explanation: This is specifically when there is a Kohen Chaver present. However, if there is no Kohen Chaver present and there is only an Am ha'Aretz, he should give it to the Am ha'Aretz and not wait until a Chaver comes by.
כדתנן במסכת חלה (פ"ד מ"ט) אלו נותנין לכל מי שירצה החרמים והבכורות ופדיון הבן ופטר חמור והזרוע והלחיים והקבה וראשית הגז כו'
Proof: This is as the Mishnah states in Chalah (4:9), "These give to anyone (i.e. any Kohen) who wants them: Charamim, Bechoros, Pidyon ha'Ben, Peter Chamor, Zeroa, Lechayayim, Keivah, Reishis ha'Gez etc."
ואין לפרש לכל כהן בין לאנשי משמר בין לשאר כהנים
Implied Question: One cannot explain that any Kohen means whether it is one of the people from the current Mishmar or not. (Why isn't this a valid explanation?)
דהא בירושלמי בפרק שתי נשים קאמר דיש מהן ניתנין לכל כהן ויש מהן ניתנין לאנשי משמר א"כ ע"כ לכל כהן דקאמר היינו בין כהן חבר בין כהן ע"ה והיינו היכא דליכא חבר או איכא ואין רוצה לקבל כדפרישית בריש כל הבשר (לעיל דף קד:)
Answer: This is because the Yerushalmi in Chalah (ch.4) says that some things are given to any Kohen and some are given to the people of the Mishmar. It would seem that "any Kohen" means whether he is a Chaver or an Am ha'Aretz. This is where there is no Chaver, or there is and he does not want to accept the Matanos, as I explained earlier (104b).
אבל אין לתרץ דרבי שמואל בר נחמני דהכא כרבי יהודה דגרסינן בירושלמי ר' יהודה אומר אין נותנין אותה אלא לחבר
Implied Question: However, one should not answer that Rebbi Shmuel bar Nachmeini here holds like Rebbi Yehudah. This is as the Yerushalmi states, "Rebbi Yehudah says that one should only give it to a Chaver." (Why can't we say Rebbi Shmuel holds like Rebbi Yehudah?)
דהתם אבכורים קאי כדאמר התם לעיל מינה רבי אדא אוסר בבכורים
Answer: The Yerushalmi is referring to Bikurim, as stated there earlier that Rebbi Ada forbids regarding Bikurim.
TOSFOS DH U'KE'SHEYACHZOR
תוספות ד"ה וכשיחזור
(SUMMARY: Tosfos explains the question according to both versions of the Gemara.)
ללישנא בתרא דקאמר משום דהוי ממון שאין לו תובעין פריך שפיר דישלם משמע שיכול להוציאו בדיינין
Explanation: According to the second version that one cannot demand Matanos because it is money that cannot be demanded the Gemara's question is very understandable. "He should pay" implies that judges will make him pay.
וללישנא קמא נמי דפטר משום דכתיב זה פרכינן דכיון דבמתנות פטור משום דכתיב זה מסברא אין לנו לחלק בין מתנות ללקט שכחה ופאה
Explanation (cont.): According to the first version that said he was exempt because the Pasuk says "This" the question is as follows. Since one is exempt because the Pasuk states "This," it is illogical to say there is a difference between Matanos and Leket, Shichichah, and Pe'ah.
ולקמן בפרקין (דף קלד.) פריך מספק לקט דחייב משום עני ורש הצדיקו להא דאמר אין ספק מתנות לכהן
Observation: The Gemara later (134a) asks a question from the law that one is liable to give doubtful Leket due to, "A poor and downtrodden one should be justified" on the law that doubtful Matanos do not go to a Kohen.
TOSFOS DH AMAR RAVA
תוספות ד"ה אמר רבא
(SUMMARY: Tosfos states the correct text in our Gemara.)
גרס ולא גרסינן אמר ליה רבא דהוה משמע דלרב חסדא דבר
Text: The text is "Amar Rava" and not "Amar Ley Rava," as this would imply that Rava said this to Rav Chisda.
ואם כן מאי קאמר לבסוף מדת חסידות שנו כאן הלא כבר שמע התירוץ ולמה חזר ואמר רב חסדא אלא רבא שמע בבית המדרש הקשיא והתירוץ בשם רב חסדא ארישא והשיב להם דארישא לא שייך לשנויי ולא לאותיב מיניה אלא מסיפא הוקשה לרב חסדא ועל זה תירץ רב חסדא
Proof: If this would be the case, what would he mean when Rav Chisda concluded, "A Midas Chassidus was taught here?" He already heard the answer. Why would Rav Chisda have more to say? Rather, Rava heard the question and answer in the Beis Medrash in the name of Rav Chisda regarding the first part of the Mishnah, and he said that one cannot answer nor ask from the first part. Rather, the second part of the Mishnah caused difficulty for Rav Chisda, and Rav Chisda's answer was regarding this second part of the Mishnah.
וי"ס שכתוב בהן ואמר רב חסדא בוי"ו בסוף מילתיה דרבא
Text (cont.): Some Sefarim have the text, "And Rav Chisda said" with a Vav after Rava's statement.
וכן משמע דאי לרב חסדא הוה מדבר לא היה אומר ואת אמרת אלא ומר אמר מדת חסידות שנו כאן
Proof: This is indeed implied, as if he was speaking to Rav Chisda, he would not say, "And you say" but rather "And Mar said that a Midas Chassidus was taught here."
TOSFOS DH TANA
תוספות ד"ה תנא
(SUMMARY: Tosfos explains Rava's question.)
וא"ת והאמר בפרק קמא דב"ק (דף ז.) א"ל אביי מי כתיב ישולם ישלם כתיב מדעתו
Question #1: The Gemara in Bava Kama (7a) states that Abaye said, "Does the Pasuk say Yeshulam? It is written Yeshalem, implying that it is because he wants to pay (to fulfill his Heavenly obligation, though he is not obligated by judges to pay - Maharam)!
ואמר נמי פרק הפועלים (ב"מ דף צא.) גבי חוסם פי פרה ודש בה לוקה ומשלם ארבעה קבין לפרה כו' ובעי למימר משלם לצאת ידי שמים
Question #2: In Bava Metzia (91a), regarding muzzling a bull and threshing with it, he receives lashes and he pays its owner four Kav etc. The Gemara wants to say that he pays to fulfill an obligation from Heaven.
וללישנא קמא דלעיל דפטור אפילו לצאת ידי שמים פריך שפיר ומיהו לההוא לישנא נמי דאין לו תובעין דחייב לצאת ידי שמים איכא למימר דהיינו דוקא במזיק מתנות כהונה או אכלן שלקחן באיסור
Question #2 (cont.): According to the first version earlier that he is even exempt from Heavenly obligation, this question is understandable. However, according to the version that the money has no claimants but he must fulfill his Heavenly obligation, it is possible to say that this is specifically regarding one who damages Matnos Kehunah or eats them, as he is taking them in a prohibited fashion.
אבל הכא שלקחן בהיתר שהיה אז עני אפילו לצאת ידי שמים לא מחייב להכי פריך שפיר ואת אמרת מדת חסידות שנו כאן ולא מחייב אפילו לצאת ידי שמים
Question #2 (cont.): However, here that he took them in a permitted fashion as he was poor, he should not even be obligated to fulfill any Heavenly obligation. This is why the Gemara's question, "And you say this is a Midas Chassidus?!" is valid. He should not even be obligated to repay the money as a Heavenly obligation!
ומיהו בסמוך קשה דקאמר טעמא דעני הא עשיר חייב ומאי קשיא אימא עני פטור אפילו מלצאת ידי שמים אבל עשיר חייב
Question #2 (cont.): However, the Gemara later is difficult. It says that the reason is because he was poor. This implies that if he was rich he would be obligated to pay! Why is this difficult? Why don't we say that a poor person does not even have to fulfill a Heavenly obligation, but a rich person does?
ומפר"ת דה"ק תנא תני ישלם לרבי אליעזר ורבנן פליגי עליה ואת אמרת מדת חסידות כו' דעל מדת חסידות לא הוי פליגי רבנן
Answer: Rabeinu Tam answers that Rava means as follows. The Tana says that he should pay according to Rebbi Eliezer, meaning that the Rabbanan argue. And you say this is a Midas Chassidus etc.?! The Rabbanan would not have argued regarding a Midas Chassidus!
TOSFOS DH AIN LECHA BAHEN
תוספות ד"ה אין לך בהן
(SUMMARY: Tosfos explains why the context of the Pasuk is after Terumah etc. has been taken.)
ואם תאמר והא קרא לאו לאחר הרמה איירי אלא בעתיד ליתרם
Question: The Pasuk is not after the separating of Terumos, rather it is regarding what is going to be taken.
דמפקינן מיניה בפרק [אלו] הנשרפים (סנהדרין דף פג.) דטבל במיתה חלול חלול מתרומה דדריש לא יחללו את קדשי בני ישראל את אשר ירימו בעתידים ליתרם הכתוב מדבר
Proof: This is evident from the fact that we derive in Sanhedrin (83a) from this Pasuk that one who eats Tevel is liable to be killed. This is because we derive a Gezeirah Shaveh of Chilul from Terumah, as the Pasuk states, "And they will not desecrate the Kodshim of Bnei Yisrael that they will take etc." This implies it is referring to what they will take!
ויש לומר דהכא דריש מדסמך ירימו אצל לה' לומר לך שאין לגבוה בהן אלא משעת הרמה
Answer #1: It is possible to answer that the Gemara derives from the fact that the word "they will take" is close to the word "for Hash-m." This teaches that Heaven only has a portion in it when it is taken.
אי נמי משום דקאי אקרא דסמיך ליה ואיש כי יאכל קודש דאיירי לאחר הרמה
Answer #2: Alternatively, this Pasuk is referring to the next Pasuk, "And when a man will eat Kodesh" which is referring to after he has already taken Terumos etc.