TOSFOS DH REBBI MEIR
תוספות ד"ה רבי מאיר
(SUMMARY: Tosfos has difficulty with the text of Rabeinu Tam.)
ה"ג בספרים
Text #1: This is the text in the Sefarim.
ובפי' ר"ת ובמסכת טבול יום (פ"ג מ"א) אינו כן דגרסינן ר"מ אומר אם אוחז בגדול וקטן עולה עמו הרי הוא כמוהו רבי יהודה אומר אם אוחז בקטן וגדול עולה עמו הרי הוא כמוהו
Text #2: In Rabeinu Tam's explanation and in the Mishnah in Tevul Yom (3:1) there is a different text. The text reads, "Rebbi Meir says that if he holds the larger part and the smaller part comes up with it, it is like (it is part of) the larger part. Rebbi Yehudah says that if he holds the smaller part and the bigger part comes up with it, it is like the bigger part."
ולהך גירסא תימה מאי פריך הכא דר"מ אדר"מ
Question: There is a difficulty with this text. How can our Gemara ask a contradiction in Rebbi Meir?
ולא מסתבר לפרש דר' יוחנן דאמר באוחז בקטן ואין גדול עולה עמו אליבא דר"מ לאו דוקא אלא גם הקטן אין עולה עם הגדול
Implied Question: It is illogical to explain that Rebbi Yochanan who says that if he holds the smaller part and the bigger part does not come up with it according to Rebbi Meir etc. does not really mean this. Rather, he means that the small part also does not come up with the big part.
דלא משמע הכי
Answer: This explanation is not implied by Rebbi Yochanan.
TOSFOS DH BEHEIMAH B'CHAYEHAH
תוספות ד"ה בהמה בחייה
(SUMMARY: Tosfos explains why an animal is different than other Yados.)
תימה מאי מבעיא ליה אי משום דבהמה בחייה לאו בת קבולי טומאה היא כל ידות שבעולם נמי לא מקבלי טומאה אלא שמכניסות ומוציאות טומאה
Question: This is difficult. What is prompting Rabah's question? If it is because an animal when it is alive cannot become impure, it is no different than all Yados that do not become impure themselves, but rather act as conduits to bring and give impurity (from the item for which they are a Yad)!
וי"ל דלא דמי לשאר ידות דמאי דלא מקבלי טומאה משום שאינן אוכל אבל בעלי חיים כי נמי הוי אוכל כגון בן פקועה איכא למ"ד פרק בהמה המקשה (לעיל דף עה.) דלא מקבל טומאה
Answer: An animal is unlike other Yados that cannot become impure because they are not food. An animal is sometimes unable to become impure even when it is food, such as a Ben Pekuah regarding which there is an opinion (75a) that it cannot become impure.
TOSFOS DH KISHUS
תוספות ד"ה קישות
(SUMMARY: Tosfos explains the difference between our Gemara and a Gemara in Gitin.)
ואע"ג דאמר בפרק המביא גט (גיטין כב. ע"ש) אילן בארץ ונופו נוטה בחוצה לארץ בתר עיקרו אזלינן
Implied Question: This is despite the fact that the Gemara in Gitin (22a) states that a tree that is rooted in Eretz Yisrael and whose branches spread into Chutz la'Aretz is considered in Eretz Yisrael. (How can we reconcile this with our Gemara?)
התם מרובה יניקתו במקום העיקר אבל עיקרו בעציץ אין יניקת השרשים מרובה ואין הנופות יונקות מן העציץ
Answer: In that case (ibid.) the tree was mainly receiving nourishment from its roots. However, when the main part of the plant is in a pot, the nourishment of the roots is not a large amount of nourishment, and the branches do not get nourishment from the pot.
TOSFOS DH ELA
תוספות ד"ה אלא
(SUMMARY: Tosfos explains the difference between a potted plant with a hole and branches of a plant that hang over the sides of a pot without a hole.)
ואע"ג דבעציץ נקוב אמרינן בהמצניע (שבת צה:) דלרבי שמעון הוי כמחובר לענין הכשר זרעים ומסתמא הוא הדין לענין טומאה
Implied Question: This is despite the fact that regarding a potted plant with a hole in the bottom we say in Shabbos (95b) that according to Rebbi Shimon it is considered attached to the ground regarding its seeds being able to become impure. The same would seem to apply regarding it becoming impure. (Why don't we say the same regarding our Gemara?)
התם ע"י הנקב הוי כמחובר אבל הכא ע"י מה שיוצא לחוץ לא יהא מה שבפנים כמחובר
Answer: In the Gemara (ibid.) there, the plant is considered connected to the ground due to the hole. However, in our case, the branches that are outside the pot do not make what is in the pot (without a hole) connected to the ground.
TOSFOS DH HAREI
תוספות ד"ה הרי
(SUMMARY: Tosfos explains why he prefers the first explanation of Rashi.)
לפי' שני שבקונטרס דמבעיא ליה אי הויא חציה שלא השתחוה לה יד להוציא טומאה או לא כלום נעשה יד אוכל לאוכל אחר או לא תימה
Opinion #1: According to the second explanation in Rashi that the question is whether the half that he did not bow down to is a Yad to make other things impure or not, meaning is food a Yad regarding other food, this is difficult.
דבכולה שמעתין מוכח דאוכל נעשה יד לאוכל לקמן כוליא של נבלה בחלבה נעשה החלב יד לכוליא
Question #1 (cont.): In our entire Gemara it is apparent that food can become a Yad for other food. For example, when the Gemara later says that a kidney of a Neveilah is together with its fat, it says that the fat is made into a Yad for the kidney.
ולעיל נמי לא פליגי אלא בבהמה אם נעשית יד לאבר משום שהבהמה דבר גדול ואינה ראויה להיות יד אבל אם היו שוין הבהמה והאבר הויא יד לכ"ע
Question #1 (cont.): Earlier, they only argue regarding the animal being a Yad for a limb, since the animal is a bigger item (than the limb) and it is therefore not fitting that it should be a Yad. However, if the rest of the animal and the limb were the same size, everyone would agree it could be a Yad for the limb.
ועוד אמאי נקט דלעת ליבעי בשתי חתיכות בשר המדובקין בעור ונטמאה אחת מהן בשרץ
Question #2: Additionally, why does Rebbi Yirmiyah discuss a gourd? He should inquire regarding two pieces of meat that are stuck to skin, and one of them becomes impure due to contact with a Sheretz!
ואין לומר נמי דבדלעת מחוברת איירי והחצי טמא מידי דהוה אאשרה וקא מבעיא ליה אי הוי יד אידך להוציא טומאה כיון שהוא מחובר כדמבעיא ליה בקישות שנטעה בעציץ
Answer: One should not say that the case is regarding a gourd that is connected to the ground, and half of it is impure due to it being an Asheirah. The question would be if the other half is a Yad to bring the impurity to other items since it is attached to the ground, similar to the question regarding the squash that was planted in a pot.
דאכתי אמאי נקט דלעת לימא המשתחוה לחצי אילן
Question: Even so, he should not discuss a gourd. He should ask regarding someone who bows to half of a tree!
ונראה כלשון ראשון שפירש בקונטרס דבעי אם נגע שרץ בחצי שהשתחוה אם נעשית יד לחצי האחר הואיל ואין ראוי לקבל טומאה לר"ש דאמר אוכל שאין יכול להאכילו לאחרים אינו אוכל
Opinion #2: It appears that the first explanation of Rashi is correct. This explanation is that the question is if a Sheretz touched the half to which he bowed. Does it become a Yad to the second half? The reason it would not is because it cannot become impure according to Rebbi Shimon who says that food that cannot be fed to others is not considered food.
ולא דמי לשאר ידות דהתם אין מקבלות טומאה לפי שאינן ראויות לאכילה ועץ בעלמא הן אבל הכא אוכל גמור הוא אבל דבר אחר גורם לו שאין ראוי להאכילו לאחרים כדפרישית לעיל גבי בהמה בחייה מהו כו'
Opinion #2 (cont.): This is unlike other cases of Yados, as they usually do not accept impurity because they are not fit to be considered food, and are considered like wood. However, here it is food, but something else causes it to be considered that one cannot feed it to others, as I have explained earlier regarding the question of an animal while it is alive etc.
128b----------------------------------------128b
TOSFOS DH REBBI YEHUDAH
תוספות ד"ה רבי יהודה
(SUMMARY: Tosfos explains how Rebbi Yehudah relates to the case of dried figs quoted earlier.)
הא דאמר לעיל (דף קכז:) תאנים שצמקו באיביהן מטמא טומאת אוכלין
Implied Question: The Gemara earlier (127b) said that figs that dried while connected to the ground can have impurity of food. (This seems unlike the position of Rebbi Yehudah!)
אתיא דלא כרבי יהודה
Answer #1: This is unlike Rebbi Yehudah.
א"נ צמקו לא הוי אפילו כמעורה
Answer #2: Alternatively, dried it is not even like it is entwined with the (bark of the) tree.
TOSFOS DH KULYA
תוספות ד"ה כוליא
(SUMMARY: Tosfos explains that the Gemara is only referring to a whole kidney.)
פירוש כוליא שלמה וניב שפתים שלם אבל חצי כוליא וחצי ניב שפתים אע"פ שאין עושה חליפין אינו מטמא דגמרינן מבהמה מתה שהיא דבר חשוב אף אבר שהוא חשוב
Explanation: This is referring to a whole kidney and a whole upper lip. However, half a kidney or upper lip does not become impure even though it does not regenerate. This is because we derive from a dead animal to a limb that just as a dead animal is impure as it is significant, so too a limb (and not half a limb) is significant.
ואע"ג דרבי יוסי הגלילי לא יליף מבהמה
Implied Question: This is despite the fact that Rebbi Yosi ha'Glili does not derive from a whole animal.
לענין דבעי חשיבות קצת יליף
Answer: He does derive from an animal regarding the limb needing to be somewhat significant.
אבל אין לומר שאפילו חצי כוליא וחצי ניב שפתים הואיל ואין עושין חליפין מטמו
Implied Question: One should not say that even a half of a kidney or upper lip is impure because they do not regenerate. (Why not?)
דהא עצם אין עושה חליפין ואם נשבר ונפל מבהמה בחייה מסתמא לא מטמא דלא עדיף עצם מן החי מעצם דנבלה דאמר בנבלתה ולא בעצמות ועצם כשעורה מן המת מטמא אבל פחות לא אע"ג דאין עושה חליפין
Answer: This is because bone does not regenerate, and if it breaks and falls off an animal while it is alive it seemingly would not be impure. The bone from a live animal should not be more impure than that of a Neveilah regarding which we derive, "with its carcass - and not its bones." While the bone of a dead person the size of a barley does cause impurity, less than that does not even though it does not regenerate.
וא"ת דהכא אמר דבשר עושה חליפין חוץ מכוליא וניב שפתים ובפרק דם הנדה (דף נה.) אמר מה עצם שאין גזעו מחליף ופריך והרי בשר כו' ומשני דמקומו נעשה צלקת
Question: Our Gemara states that flesh regenerates besides for a kidney and lips. In Nidah (55a), the Gemara says that just as a new bone does not take the place of the old bone etc. The Gemara asks, isn't flesh etc. The Gemara answers that the area of the wound has a scab (meaning that the flesh does not regenerate completely).
וי"ל דהכא מעניניה דקרא והתם מעניניה התם דומיא דעצם שמתרפא קצת אבל אין מתרפא כבתחלה ובשר נמי נעשה צלקת והכא דומיא דמיתה שאינה עושה חליפין כלל ולכך נקט הכא לשון חליפין והתם נקט גזעו מחליף
Answer: Each comment is based on the Pasuk discussing that topic. In the Gemara in Nidah (ibid.), it is similar to the bone that heals slightly but not as it was originally. Flesh, similarly, has a scab. Our Gemara is saying that it is like death and does not regenerate at all. This is why our Gemara states, "Chalifin - an exchange," while the Gemara in Nidah (ibid.) discusses "a new root."
TOSFOS DH BEIN
תוספות ד"ה בין
(SUMMARY: Tosfos and the Riva argue regarding the text of our Gemara.)
אית ספרים דגרסי רכובה
Text #1: Some Sefarim have the text, "Rechuvah - (ankle or knee) joint."
וכן נראה דמשום הכי לא בעי ר"ע בשר דאיכא אבר בבהמה דהיינו רכובה שאין עליו בשר ורבי לא אזיל אלא בתר רוב אברים ולא מטמא אפילו ברכובה גופה
Proof: This appears to be correct, as this is why Rebbi Akiva does not require flesh as a condition, since the joint is a limb in the animal that does not have flesh on it. Rebbi, on the other hand, decided his position based on most limbs. He would not even say that the joint itself is impure.
אבל אי לאו רכובה לא הוה ידעינן טעמא דר"ע מ"ט לא דריש נמי מבהמה דנבעי בשר דטעמא דר' יוסי הגלילי ניחא דלא דריש מידי מבהמה
Proof (cont.): However, if the difference between them would not be the joint, we would not know Rebbi Akiva's reasoning regarding why he does not derive from an animal that we should require flesh. This is not a question regarding the opinion of Rebbi Yosi ha'Glili, as he does not derive from an animal.
וריב"א פי' דברכובה כ"ע לא פליגי כיון שנבראת כך בלא בשר לא גרעה משאר איברים ולא פליגי אלא דוקא באבר שהיה עליו בשר והוסר
Text #2: The Riva (supports the text of "flesh" as opposed to "joint" and) explains that everyone agrees regarding a joint that because it was created without flesh it is no less (regarding impurity) than other limbs. They only argue regarding a limb that had flesh that was removed from the limb.