1)

ONE WHO ATE TUM'AH IS DISQUALIFIED (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 17b)

ר' יונתן בשם רבי האוכל אוכל שלישי בתרומה נפסל גופו מלוכל בתרומה

(a)

(R. Yonason citing Rebbi): One who eats a Shelishi of Terumah, his body is disqualified from eating Terumah.

ר' שמואל בר רב יצחק בעי מה ר' כר''א

(b)

Question (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): Does Rebbi hold like R. Eliezer?!

דתנינן תמן האוכל אוכל ראשון ראשון האוכל אוכל שני שני האוכל אוכל שלישי שלישי

1.

(Mishnah): One who eats a Rishon, he becomes a Rishon. One who eats a Sheni, he becomes a Sheni. One who eats a Shelishi, he becomes a Shelishi. (R. Eliezer says so. R. Yehoshua says, one who eats a Shelishi, he becomes a Sheni for Kodesh, but not for Terumah.)

דברי הכל היא כדי שיהא בדל מן התרומה

(c)

Answer: [Rebbi's law] is like everyone. It is [a stringency not to eat,] so he will refrain from [eating Tamei] Terumah. (Regarding touching, Rebbi could hold like R. Eliezer or R. Yehoshua.)

ודכוותה האוכל אוכל שני במעשר נפסל גופו מלוכל במעשר

(d)

Question: Do we similarly say that one who eats a Sheni of Ma'aser, his body is disqualified from eating Ma'aser?

נישמעינה מן הדא וחכמים אוסרין [דף יח עמוד א] במעשר (ולא שמיע להו דא''ר) [צ''ל וא''ר - קרבן העדה] שמואל בשם ר' זעירה מהו וחכמים אוסרין במעשר נפסל גופו מלוכל במעשר

(e)

Answer: We learn from the following [Mishnah, which teaches] Chachamim forbid Ma'aser, and R. Shmuel said in the name of R. Ze'irah, what does it mean "Chachamim forbid Ma'aser''? His body is disqualified from eating Ma'aser.

ודכוותה האוכל אוכל רביעי בקודש נפסל גופו מלוכל בקודש

(f)

Question: Do we similarly say that one who eats a Revi'i of Kodesh, his body is disqualified from eating Kodesh?

נישמעינה מן הדא דא''ר ירמיה בשם ר' בא בר ממל עשו אותו כאוכל אוכל רביעי בקודש הדא אמרה האוכל אוכל רביעי בקודש נפסל גופו מלוכל בקודש

(g)

Answer: We learn from the following. R. Yirmeyah said in the name of R. Ba bar Mamal, they made [an Onen] like one who ate a Revi'i of Kodesh (he may not eat Kodesh). This teaches that one who eats a Revi'i of Kodesh, his body is disqualified from eating Kodesh.

עד כדון בקדשי מקדש המקודשין ואפי' בחולין שנעשו על טהרת הקודש

(h)

Question: This teaches about [one who ate a Revi'i of] actual Kodesh. Do we say so even about [one who eats a Revi'i of] Chulin Al Taharas ha'Kodesh?

נישמעינה מן הדא דתנינן תמן השוחט בהמה חיה ועוף ולא יצא מהן דם כשירין ונאכלים בידים מסואבות

(i)

Answer: We learn from the following Mishnah. One who slaughters a Behemah, Chayah or bird, and blood did not come out, it is Kosher, and one may eat it with dirty hands (it was not Huchshar);

אף על פי שלא הוכשרו בדם ר''ש אומר הוכשרו בשחיטה

1.

Even though it was not Huchshar through blood, R. Shimon says that it was Huchshar through Shechitah.

i.

Note: There is an implied question. Surely we discuss Chulin. Dirty hands are a Sheni. Even if there was Hechsher, they are not Metamei the meat!

ר' לעזר בשם רבי הושעיה מתני' בחולין שנעשו על גב הקודש [צ''ל ודלא - קרבן העדה] כר' יהושע

(j)

Answer (R. Lazar citing R. Hoshayah): Our Mishnah discusses Chulin made Al Gav ha'Kodesh, and unlike R. Yehoshua [who says that Chulin Al Taharas ha'Kodesh are like regular Chulin].

ר' זעירא ר' יסא ר' יוחנן ר' יניי בשם ר' האוכל אוכל שלישי (בתרומה נפסל גופו מלוכל בתרומה) [צ''ל בקודש נפסל גופו מלאכול בקודש - קרבן העדה]

(k)

(R. Ze'irah citing R. Yosa citing R. Yochanan citing R. Yanai citing Rebbi): One who eats a Shelishi of Kodesh, his body is disqualified from eating Kodesh.

ולא מתני' היא שהשלישי שני לקודש

(l)

Question: Does our Mishnah not teach this? [All agree that one who eats a] Shelishi, he becomes a Sheni for Kodesh!

מתני' בקודשי מקדש המקודשין דרבא אתא מימר לך ואסור בחולין שנעשו על גב הקודש

(m)

Answer: The Mishnah discusses actual Kodesh. [Rebbi] comes to teach a bigger Chidush. He is forbidden even Chulin made Al Gav ha'Kodesh. (The Mishnah concludes "b'Chulin made Al Taharas Terumah.'' One might have thought that Al Taharas ha'Kodesh is different, for Batlah Daito Etzel Kol Adam.)

א''ר בון בר חייה קומי ר' זעירה מתני' אמרה כן ככרות הקודש בתוך גומותיהם המים מקודשין

(n)

Question (R. Bun bar Chiyah, in front of R. Ze'irah): A Mishnah teaches this! Loaves of Kodesh [touching each other in a line], are in cavities with Kodesh water (i.e. Al Taharas ha'Kodesh. If a Sheretz touched one loaf, all are Tamei. Only four should be Tamei! Rather, we must say that the water is like Kodesh itself, so it becomes a Rishon and makes the loaf a Sheni. We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

באש לך דאתא מימור לך עשה משקה פיו כמשקה קודש

(o)

Answer (R. Ze'irah): Does it upset you if [Rebbi] comes to teach that [even] liquid in his mouth is like a Kodesh liquid?! (PNEI MOSHE)

א''ר זעירה כמה דאת אמר תמן עשה את הטהור לחטאת כמי חטאת וכאפר חטאת והכא עשה משקה פיו כמשקה קודש

1.

(R. Ze'irah): Just like you say there that they made someone Tahor for Chatas like Mei Chatas and Efer Chatas (whatever disqualifies the latter, disqualifies someone Tahor for Chatas), here they made liquid in his mouth like a Kodesh liquid.

ר' זעירא ר' יסא ר' יוחנן ר' יניי ולא ידעין אין מטי בה בשם ר' מתניתא מינה קיומה ומינה תברה

(p)

(R. Ze'irah): R. Yosa cited R. Yochanan citing R. Yanai, but we do not know if it was in the name of Rebbi. [We can infer from] Mishnayos support [for Rebbi], or refutation [of him];

מינה (קיומה) [צ''ל תברה - שערי תורת ארץ ישראל] שהשלישי שני לקודש ואין שני לתרומה שנעשה לטהרת התרומה [דף יח עמוד ב] אבל אם נעשה לטהרת הקודש [צ''ל לא - שערי תורת ארץ ישראל] נעשה גופו שני אצל הקודש

1.

[We can infer] refutation - [one who eats a] Shelishi, he is a Sheni for Kodesh, but not a Sheni for Terumah. [This is for eating Chulin] Al Taharas Terumah, but for Chulin Al Taharas ha'Kodesh, his body does not become a Sheni for ha'Kodesh.

מינה (תברה שהשלישי שני לקודש ולא שני לתרומה שנעשית לטהרת הקדש אבל אם נעשה לטהרת התרומה נעשה גופו שני אצל התרומה וכל שכן אצל הקדש) [צ''ל קיומה השלישי שבתרומה מטמא משקה קדש ופוסל לאוכלי קדש שנעשו לטהרת הקדש אבל אם נעשו לטהרת תרומה מטמא שנים ופוסל אחד בקדש - שערי תורת ארץ ישראל]:

2.

[We can infer] support - a Shelishi of Terumah is Metamei liquids of Kodesh and disqualifies Kodesh food made Al Taharas ha'Kodesh, but if it was made Al Taharas Terumah, it is Metamei two foods and disqualifies one (i.e. makes a Sheni, which then makes a Shelishi and Revi'i) of Kodesh.

2)

THE SOURCE FOR A REVI'I OF KODESH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 18b)

תני ר' יוסי מניין לרביעי בקודש שהוא פסול

(a)

(Beraisa - R. Yosi) Question: What is the source for a Revi'i of Kodesh, that it is Pasul?

ודין הוא מה אם מחוסר כיפורים שאינו פוסל בתרומה הרי פוסל בקדש (רביעי) [צ''ל שלישי - קרבן העדה] שהוא פוסל בתרומה אינו דין שיפסל בקודש

1.

A Kal v'Chomer teaches this! A Mechusar Kipurim does not disqualify Terumah, but he disqualifies Kodesh. A Shelishi, which is Pasul for Terumah, all the more so he should disqualify Kodesh (make it a Revi'i)!

הרי למדנו לשלישי מן הכתוב ולרביעי מק''ו

2.

We learned a Shelishi from a verse (this is brought below), and a Revi'i from a Kal v'Chomer.

התיב ר' יוחנן הרי האוכל הבא מחמת טבול יום יוכיח הרי הוא פוסל בתרומה ואינו פוסל בקודש

(b)

Question (R. Yochanan): Food that comes due to (touched) a Tevul Yom refutes this! It is Pasul for (i.e. forbidden if it is) Terumah, but it does not disqualify Kodesh!

ר' חנניה בשם ר' יוחנן אתיא דר' יוסה בשיטת ר''ע רבו כמה דר''ע אמר תמן יטמא יטמא דבר תורה כן ר' יוסה אמר הכא יטמא יטמא דבר תורה

(c)

(R. Chananyah citing R. Yochanan): R. Yosi's teaching is like R. Akiva his Rebbi. Just like R. Akiva said there [any liquid that is drunk in any Kli] "Yitma'' - Yetamei (if the Kli was a Rishon, the liquid is a Sheni and it can be Metamei, i.e. make a Shelishi) mid'Oraisa, so R. Yosi says here Yitma - Yetamei, mid'Oraisa.

ר' אבהו בשם ר' יוסה בן חנינה לית ר' יוסי צריך להדין ק''ו קריי דרש ר' יוסי

(d)

(R. Avahu citing R. Yosi ben Chaninah): R. Yosi does not need this Kal v'Chomer. R. Yosi expounds verses;

[ויקרא ז יט] והבשר אשר יגע זה שני שנגע בראשון בכל טמא זה שלישי שנגע בשני לא יאכל סוף טמא לא יאכל

1.

"Veha'Basar Asher Yiga'' - this is a Sheni, which touched a Rishon. "B'Chol Tamei'' - this is a Shelishi, which touched a Sheni. "Lo Yochal'' - the final Tamei (a Revi'i, which touched the Shelishi) will not be eaten.

עד כדון באוכלין שניטמו מאויר כלי חרס שניטמא בשרץ אוכלין עצמן שניטמו בשרץ מניין

(e)

Question: This [Drashah of Yitma] refers to food that became Tamei from the airspace of a Kli Cheres that became Tamei through a Sheretz. What is the source for food that became Tamei [directly] through a Sheretz?

ודין הוא ומה אם הכלים שאינן מיטמין מאויר כלי חרס שניטמא בשרץ הרי הן מיטמין כשרץ לטמא אוכלין

(f)

Answer: A Kal v'Chomer teaches this! Kelim that do not receive Tum'ah from the airspace of a Kli Cheres, if they became Tamei through a Sheretz, they become Tamei like a Sheretz to be Metamei food;

אוכלין עצמן שניטמו בשרץ אינו דין שיטמו כשרץ לטמא אוכלין

1.

Food itself that became Tamei through a Sheretz, all the more so it becomes Tamei like a Sheretz to be Metamei food!

עד כדון כר' עקיבה כר' ישמעאל

(g)

Question: Until now is like R. Akiva. According to R. Yishmael [what is the source]?

תני ר' ישמעאל והבשר אשר יגע בכל טמא זה ראשון שנגע בטמא לא יאכל לרבות את השני שלישי בתרומה מניין

(h)

Answer (Beraisa - R. Yishmael) Question: "Veha'Basar Asher Yiga b'Chol Tamei'' - this is a Rishon, which touched a Tamei. "Lo Yochal'' includes a Sheni. What is the source for a Shelishi of Terumah?

ודין הוא מה אם טבול יום שאינו פוסל בחולין הרי הוא פוסל בתרומה שני שהוא פוסל בחולין אינו דין שיפסול בתרומה

1.

Answer: A Tevul Yom does not disqualify Chulin, but he disqualifies Terumah. A Sheni, who disqualifies Chulin, all the more so he should disqualify Terumah!

רביעי בקודש מניין

(i)

Question: What is [his] source for a Revi'i in Kodesh?

ודין הוא מה אם מחוסר כיפורים שאינו פוסל בתרומה הרי הוא פוסל בקודש שלישי שהוא פוסל בתרומה אינו דין שיפסול בקודש

1.

A Kal v'Chomer teaches this! A Mechusar Kipurim does not disqualify Terumah, but he disqualifies Kodesh. A Shelishi, which is Pasul for Terumah, all the more so it should disqualify Kodesh (make it a Revi'i)!

הרי למדנו לראשון ולשני מן הכתוב ולשלישי מן הדין ולרביעי מק''ו דנין לו דין מן הדין שיהא הכל משועבד להלכה שיהא השלישי פוסל בתרומה והרביעי בקודש.

(j)

Conclusion: We learned a Rishon and a Sheni from a verse, and a Shelishis from a Kal v'Chomer, and a Revi'i from a Kal v'Chomer.

(ובתרומה אם ניטמאת אחת מידיו חבירתה טהורה לטמא את הקודש) [צ''ל יד נגובה מטמא חברתה לטמא לקדש אבל לא לתרומה - קרבן העדה] דברי רבי

(k)

A dry hand is Metamei the other for Kodesh, but not for Terumah. Rebbi says so;

ר' יוסי בי ר' יודה אומר לפסול בקודש

(l)

R. Yosi bei R. Yehudah says, it is to be Posel in Kodesh.

מה ר' כר' יהושע

(m)

Question: What does it mean that Rebbi holds like R. Yehoshua?

דתנינן תמן כל הפוסל את התרומה מטמא את הידים להיות שניות והיד מטמא את חבירתה דברי ר' יהושע

(n)

Answer (Mishnah): Anything that disqualifies Terumah is Metamei the hands to be Sheniyos. One hand is Metamei the other. R. Yehoshua says so.

ודר' יהושע רבא מן דר' מה דאמר ר' בקודש ומה דא''ר יהושע בתרומה

(o)

R. Yehoshua says a bigger [stringency] than Rebbi. Rebbi said about Kodesh, and R. Yehoshua said about Terumah. Rebbi says so.

ר''ש בן לקיש אמר לא שנו אלא חבירתה הא [דף יט עמוד א] אחרת לא

(p)

(Reish Lakish): We learned [that one hand is Metamei] only its colleague (the same person's other hand), but not another's [hand].

ר' יוחנן אמר אפילו אחרת

(q)

(R. Yochanan): [It is Metamei] even another [person's].

ר' ירמיה ר' אמי בשם ר' יוחנן אפילו ככר

(r)

(R. Yirmeyah citing R. Ami citing R. Yochanan): Even a loaf [it is Metamei, i.e. makes it a Sheni].

אמרין חזר ביה ר' יוחנן (מה) [צ''ל מן - פני משה] הדא

(s)

R. Yochanan retracted from this;

מה אמר כה (עד לא יחזור ביה לא אמר אלא לטמא) [צ''ל משיחזור ביה לא אמר אלא לפסול - שערי תורת ארץ ישראל] ככר על שם כל הפוסל את התרומה מטמא את הידים להיות שניות

1.

What did he say after retracting? He said only that it disqualifies a loaf, for anything that disqualifies Terumah is Metamei the hands to be Sheniyos;

הא לטמא ככר כל עמא מודיי שאינו מטמא על שם שאין שני עושה שני:

2.

To be Metamei a loaf, all agree that [the hand] is not Metamei, because a Sheni does not make a Sheni. (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)