1)

TOSFOS DH Shulchano Shel Adam Mechaper

תוספות ד"ה שלחנו של אדם מכפר

(SUMMARY: Tosfos explains why one's table atones for him.)

דגדול כח הלגימא כדאיתא בהגדת חלק (סנהדרין דף קג:).

(a)

Explanation: The power (merit) of providing food is great, like it says in Sanhedrin (103b).

2)

TOSFOS DH Mizbe'ach Adamah Ta'aseh Li

תוספות ד"ה מזבח אדמה תעשה לי

(SUMMARY: Tosfos explains why we expound this to refer to the stone Mizbe'ach.)

וכי מוקמי לה בזבחים פרק קדשי קדשים (דף נח. ושם) גבי מזבח אבנים להאי קרא דמזבח אדמה

(a)

Implied question: In Zevachim (58a), we establish this verse "Mizbe'ach Adamah" regarding Mizbe'ach Avanim (in the Beis ha'Mikdash)!

אמר הר"ר אלחנן דקאי לתרוייהו

(b)

Answer #1 (R. Elchanan): It refers to both of them.

ולמורי נראה לפי שהיה מזבח של משה במקום מזבח של אבנים של בית עולמים

(c)

Answer #2 (my Rebbi): Moshe's Mizbe'ach was in place of the stone Mizbe'ach of the Beis ha'Mikdash.

וכי האי גוונא דריש התם (דף נט.) כי מזבח הנחשת אשר לפני ה' קטן מהכיל ודריש ליה מזבח אבנים במקום מזבח דנחושת.

(d)

Support: We expound there (Zevachim 59a) "Ki Mizbach ha'Nechoshes Asher Lifnei Hash-m Katon me'Hachil", and we expound it to refer to the stone Mizbe'ach (of the Beis ha'Mikdash) in place of the copper Mizbe'ach!

3)

TOSFOS DH v'Ibo'is Eima Rabanan l'R. Eliezer v'Chulei

תוספות ד"ה ואיבעית אימא רבנן לר"א כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we need ha'Shulchan ha'Tahor.)

וקשה למה לי השלחן הטהור מכלל שהיה טמא תיפוק ליה משום ציפוי

(a)

Question: Why do we need "ha'Shulchan ha'Tahor", from which we infer that it could be Tamei? We should know this already due to the plating!

דאף במזבחות נמי הוה מטמא [ר"א] משום ציפוי אי לאו טעמא דכקרקע נינהו ללישנא בתרא אף על פי דרחמנא קרינהו עץ

1.

R. Eliezer would have said that even the Mizbechos are Mekabel Tum'ah, due to the plating, if not for the reason that they are like land, [even] according to Version #2, even though the Torah called them Etz! (Maharsha - above (Sof 26b), Tosfos said that the Mizbe'ach is not called Etz. In this Tosfos, he holds that it is called Etz.)

אם כן השלחן נמי טמא אף על גב דאיקרי עץ משום ציפוי

i.

If so, also the Shulchan should be Tamei, even though it is called Etz, due to the plating!

וללישנא קמא דמוקי לה לרבנן (הגהת הרש"ש) דמטמא ולא בטל הציפוי לגבי עץ

2.

In Version #1, Rabanan hold that it (the Mizbe'ach) can become Tamei, and the plating is not Batel to the wood! (If so, why do they need "ha'Shulchan ha'Tahor" to teach that the Shulchan receives Tum'ah? Also its plating should not be Batel to the wood!)

ותירץ הר"ר אלחנן דאיצטריך שפיר קרא דהשלחן דאף במזבחות נמי

(b)

Answer (R. Elchanan): We need the verse "ha'Shulchan..." to teach also about the Mizbechos;

לא ידעינן ליה שיהיה בטל לגבי הציפוי אלא משום דיליף משלחן דאף על גב דמיקרי עץ התורה טמאתו משום ציפוי

1.

We know that it is Batel to the plating only because we learn from the Shulchan. Even though it is called Etz, the Torah taught that it is Mekabel Tum'ah due to the plating.

i.

Note: This answers the question, i.e. for R. Eliezer, and for Rabanan in Version #1. Tosfos had not asked according to Rabanan in Version #2. We understood that they normally hold that the plating is Batel, and "ha'Shulchan..." taught that the Shulchan is different. However, based on the answer, now Rabanan in Version #2 are difficult. They should learn from the Shulchan that the plating is not Batel! Tosfos proceeds to answer for them.

ורבנן דאמרי מבטיל בטיל ציפוי לגבייהו אמרי מדאיצטריך לרבויי שלחן

2.

Rabanan [in Version #2] say that the plating is Batel to them. They say that since the Torah needed an inclusion for the Shulchan [to receive Tum'ah]...

דהא מסברא טמא משום ציפוי

3.

Implied question: From reasoning we should say that it is Tamei, due to the plating!

אלא ודאי לאשמועינן דאע"ג שיש לו ציפוי צריך קרא לרבויי דמקבל טומאה ואי לאו הרבוי הציפוי בטל

4.

Answer: Rather, ["ha'Shulchan ha'Tahor"] teaches that even though it is plated, we need a verse to include that it receives Tum'ah. If not for the inclusion, the plating would be Batel;

א"כ ממילא גבי מזבח דליכא רבוי הצפוי בטל ללישנא בתרא.

i.

If so, regarding the Mizbe'ach, for which there is no inclusion, the plating is Batel according to Version #2.

4)

TOSFOS DH Salamandra

תוספות ד"ה סלמנדרא

(SUMMARY: Tosfos brings that this is a translation of Achbar.)

החלד והעכבר תרגמם ירושלמי (הגהת מהר"ץ חיות) כרכושתא וסלמנדרא, ערוך.

(a)

Explanation: The Aruch brings that the Targum Yerushalmi of "ha'Choled veha'Achbar" (Vayikra 11:29, the weasel (or mole) and mouse) is "Karkushta v'Salamandra." (Maharsham - Tosfos justifies Reish Lakish's proof from the Mizbe'ach. Do not say that they put Dam Salamandra on the gold, and therefore the fire did not consume the wood. It is a Tamei Sheretz, so we may use it for the Mizbe'ach!)

5)

TOSFOS DH Posh'ei Yisrael Ein Ohr Shel Gehinom v'Chulei

תוספות ד"ה פושעי ישראל אין אור של גיהנם כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers only to light sinners.)

נראה לי דלאו בפושעי ישראל בגופן דהא אמרינן בראש השנה (דף יז.) פושעי ישראל בגופן גיהנם כלה והם אינם כלים

(a)

Assertion: This does not refer to Posh'ei Yisrael b'Gufan, for it says about them (Rosh Hashanah 17a) that Gehinom finishes, and they do not finish!

אלא בפושעי קצת קאמר ומשום דמסיק להו אברהם לכולהו חוץ מבועל כותית דמשכה ליה ערלתיה ולא מבשקר ליה (זה ע"פ הב"ח, הגהה בגליון ועירובין יט.) כדאמר בריש עושין פסין (עירובין דף יט.)

1.

Rather, it refers to people who sinned a little. [They do not catch on fire,] because Avraham removes them from Gehinom, except for one who had relations with a Nochris. His foreskin stretches, and [Avraham] does not recognize him (he appears like a Nochri), like it says in Eruvin (19a).

וכי אמרינן בסוף הזהב (ב"מ דף נח:) הכל יורדין ועולין חוץ משלשה

(b)

Implied question: It says in Bava Metzi'a (58b) that all descend [to Gehinom] and come up, except for three!

לאו בגיהנם מיירי אלא במקום אחר (כן נראה להגיה, וכן הוא בתוספות הרא"ש) לידון הן יורדין

(c)

Answer: That does not refer to Gehinom, rather, to another place. They descend to be judged;

ואף הנידון לאחר שנים עשר חדש עולין ואין נידונין יותר משנה תמימה.

1.

Even those who are judged [and sentenced to Gehinom] ascend after 12 months. They are not judged for more than a full year.

6)

TOSFOS DH she'Ein Bo Ela Ovei Dinar

תוספות ד"ה שאין בו אלא עובי דינר

(SUMMARY: Tosfos brings that this is due to the nature of Heavenly fire.)

בתנחומא יש שהיה משה תמיה על זה אי אפשר שלא ישרף העץ

(a)

Citation (Midrash Tanchuma): Moshe was astounded at this. How can it be that the wood will not burn?!

ואמר לו המקום כך דרכי באש של מעלה אש אוכלה אש ואינו מעלה כדכתיב והסנה איננו אוכל (שמות ג).

1.

Hash-m told him 'this is My way with higher fire. Fire consumes fire and does not destroy [what is burning], like it says "the bush was not consumed."'

TAM V'NISHLAM, B'EZRAS HA'TZUR

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF