1)

TOSFOS DH ha'Onen v'Mechusar Kipurim Tzerichin Tevilah l'Kodesh Aval Lo li'Terumah

תוספות ד"ה האונן ומחוסר כפורים צריכין טבילה לקדש אבל לא לתרומה

(SUMMARY: Tosfos explains that we do not require ha'Erev Shemesh.)

משמע לישנא טבילה אבל הערב שמש לא כדדייק לקמן (דף כג.) בכלים הנגמרים

(a)

Inference: Tevilah is required, but not ha'Erev Shemesh. This is like we infer below (23a) about Kelim that are finished.

והכי נמי משמע בזבחים בריש טבול יום (דף צט.) דקא דייק על הך משנה היכי דמי אי דאסח דעתיה מטמא שרץ טמא מעליא הוי הערב (הגהת הרש"ש) שמש בעי

(b)

Support #1: In Zevachim (99a), we infer about this Mishnah "what is the case? If [an Onen] diverted his mind from [guarding himself from] Tum'as Sheretz, (perhaps he touched one, and) he is totally Tamei. He needs ha'Erev Shemesh! (This shows that really, an Onen does not require ha'Erev Shemesh.)

וגם רש"י פי' כן התם דלא בעי הערב שמש

(c)

Support #2: Also Rashi explained there that he does not require ha'Erev Shemesh.

והא דתנן התם טבול יום ומחוסר כפורים אין חולקין בקדשים לאכול לערב

(d)

Implied question: A Mishnah says that a Tevul Yom and Mechusar Kipurim do not receive a share of Kodshim to eat them at night.

משמע דמחוסר כפורים בעי הערב שמש

1.

Inference: A Mechusar Kipurim requires ha'Erev Shemesh. (Therefore, there was no Hava Amina that he may eat during the day. We needed to teach only that he does not receive to eat at night.)

איכא למימר משום טבול יום נקטיה

(e)

Answer: We can say that it says [at night] due to a Tevul Yom.

אבל קשה לר"י דאמר בעירובין בפרק בכל מערבין (דף לב.) האשה שהיתה עליה לידה או זיבה מביאה מעות ונותנת בשופר טובלת ואוכלת בקדשים לערב

(f)

Question (Ri): It says in Eruvin (32a) that if a woman was obligated [to bring a Korban for] a birth or Zivah, she brings coins, and puts them in the box [for this. Kohanim buy birds with the money and offer them.] She immerses and may eat Kodshim at night.

והתם לא תני טבול יום

1.

There it does not mention a Tevul Yom [with her, so we cannot answer like above]!

וי"ל דלערב דנקט מיירי שאינה עומדת שם בשעת הקרבה אלא סומכת לה על חזקת ב"ד אוכלת לערב דחזקה אין ב"ד מתעצלין

(g)

Answer: It mentions at night, for she does not stand there while they offer [the birds]. She relies on the Chazakah of Beis Din, and eats at night. The Chazakah is that Beis Din is not lazy.

וק"ל דלאחר חצות תשתרי שכן מצינו גבי עומר (מנחות דף סח.) הרחוקים מחצות ואילך מותרין לפי שאין ב"ד מתעצלין

1.

Question: She should be permitted after midday, for we find regarding the Omer (Menachos 68a) that people far [from the Mikdash] are permitted [to eat Chodosh] from midday and onwards, because Beis Din is not lazy! (Surely, they offered it before midday.)

ויש לחלק דהתם בקרבן צבור ממהר טפי לעשות עד חצות אבל קרבן יחיד ממתינין כל היום אבל טפי לא כדי שלא יכשל על ידם

2.

Answer: We can distinguish. There, for a Korban Tzibur, they rush more, to do it before midday. Regarding a Korban Yachid, they delay the entire day, but no longer, so people will not stumble through them.

וכי תימא אחר תמיד של ערב תשתרי דתו לא ממתינין כיון דכתיב עליה גבי עולה (הגהת הב"ח) ומינה ילפינן עשה דהשלמה דאין מקריבין אחרי עולת התמיד בין הערבים כלום

3.

Question: It should be permitted after the afternoon Tamid, for after this we need not wait, for it says "Aleha" regarding Olah, from which we learn the Aseh of Hashlamah, that we may not offer anything after the afternoon Tamid!

ויש לומר דאיכא למימר שפעמים מאחרין התמיד עד הערב (כן נראה להגיה ע"פ הגמרא שם, וכן הוא בתוספות הרא"ש כד:) כדאמרינן ריש תפלת השחר (ברכות דף כו:) שהולך וקרב עד הערב

4.

Answer #1: We can say that sometimes they delay the [afternoon] Tamid until evening, like we say in Berachos (26b) that one may offer it until evening;

הלכך כיון שאין לו זמן קצוב מספקין לה בכל הספק

i.

Therefore, since there is no fixed time, we have a total Safek (until the last possible time).

אי נמי כרבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה שאמר ריש תמיד נשחט (פסחים דף נט.) שחטאת העוף קרב אחר תמיד הערב

5.

Answer #2: This is like R. Yishmael, son of R. Yochanan ben Brokah, who says (Pesachim 59a) that Chatas ha'Of may be offered after the afternoon Tamid. (R. Akiva Eiger asks that R. Yochanan agrees that mid'Rabanan it is forbidden, if not to enable eating Kodshim (e.g. Pesach. Here, the Kohanim do not know that she plans to eat Kodshim tonight.) Rather, one may offer even after Zerikas Dam ha'Tamid, as long as it is before the limbs are burned, which may be after dark.)

והכי מפרש הר"י בריש תמיד נשחט גבי מחוסר כפורים שטובל ואוכל בקדשים לערב

(h)

Support #1 (for answer (g)): The Ri explains like this in Pesachim regarding a Mechusar Kipurim, who immerses and eats Kodshim at night;

דלא נקט ערב משום הערב שמש אלא לפי שאינו עומד לעולם על קרבנו כדפי' וסומך על חזקת כהנים

1.

It did not mention "at night" due to ha'Erev Shemesh, rather, because he does not stand there while they offer his Korban, like I explained. He relies on the Chazakah of Kohanim.

וכן יש לפרש ההיא דכריתות בריש פרק מחוסרי כפרה (דף ח:) [גר] מעוכב לאכול בקדשים עד שיביא קנו הביא פרידה אחת שחרית אוכל בקדשים לערב ורבותא (הגהת הב"ח) נקט

(i)

Support #2: We can explain like this also in Kerisus (8b) regarding a convert, who may not eat Kodshim until he brings his Kan (two birds). If he brought one bird in the morning, he may eat Kodshim at night. It says so for a bigger Chidush;

דאף על גב דהביאוהו (הגהת הב"ח) שחרית תרוייהו לא יאכל עד הערב היכא דסומך על חזקה כדפרי'

1.

Even though he brought it (his Kan) in the morning, i.e. both [birds], he may not eat until the evening when he relies on the Chazakah, like I explained.

אבל ליכא למימר התם משום הערב שמש דלא צריך כדפרי'

2.

You cannot say that there [he must wait until evening] for ha'Erev Shemesh, for it is not needed, like I explained.

ועוד דלא מזכיר התם טבילה וגם לא מצינו מחוסר כפרה הצריך טבילה רק מחוסר כפרה דטומאה אבל בגר לא מצינו לו

3.

Also, it does not mention Tevilah there. Also, we find that Mechusar Kipurim requires Tevilah only regarding Mechusar Kipurim of Tum'ah, but not for a convert.

וכן תנן (פרה פי"א מ"ה) כל הטעון ביאת מים מדברי סופרים מטמא הקדש וכו' אחר ביאתו מותר בכולן

(j)

Support #3 (for Inference (a)): A Mishnah (Parah 11:5) says that anyone who needs Tevilah mid'Rabanan is Metamei Kodesh... after Tevilah he is permitted all of them.

משמע כל שהוא מדרבנן מותר מיד בלא הערב שמש

1.

Inference: Whenever [the need for Tevilah is only] mid'Rabanan, he is permitted immediately without ha'Erev Shemesh.

ומההיא דפרישית תירץ הר"ר שמואל מראו"ס הא דתניא בפ"ב דביצה (דף יח. ושם) גבי מתני'

2.

Support #1 (for Support #3): Based on this explanation, R. Shmuel of Ra'us answered the Beraisa in Beitzah (18a) [taught in the Tosefta] regarding the Mishnah (17b);

דכלי שנטמא בולד הטומאה מטבילין אותו ביום טוב

3.

Citation (18a - Beraisa): If a Kli was Nitma through a Vlad ha'Tum'ah, we may immerse it on Yom Tov.

ואמאי והא בעי הערב שמש

i.

Question: Why is this permitted? It needs ha'Erev Shemesh [before one may use it for Taharos. The Tevilah is not for the sake of Yom Tov!]

ותירץ דכיון דולד טומאה דרבנן לא בעי הערב שמש

ii.

Answer (R. Shmuel): Since [it was Nitma through] a Vlad ha'Tum'ah mid'Rabanan, it does not require Ha'Erev Shemesh.

והכי משמע בירושלמי דתרומות פ"ב גמרא המטביל כליו תני (הגהת הרש"ש) נפל כליו לתוך הבור מערים עליו ומטבילו כלומר ביום טוב

4.

Support #2: The Yerushalmi in Terumos, in the Gemara about immersing Kelim on Shabbos, it says "if his Kli fell into a pit, he schemes and immerses it", i.e. on Yom Tov;

ובשבת תרי אמוראי חד אמר בכלי שנטמא באב הטומאה וחד אמר בכלי שנטמא בולד הטומאה

5.

Regarding Shabbos, two Amora'im argued. One said that [it is permitted even for] a Kli Nitma through an Av ha'Tum'ah, and one said [only for] a Kli Nitma through a Vlad ha'Tum'ah.

מתיב מאן דאמר בולד הטומאה למאן דאמר באב הטומאה אפי' בחול הא טעון הערב שמש

6.

The one who said that it was Nitma through a Vlad ha'Tum'ah asked against the one who said it was Nitma through an Av ha'Tum'ah, even during the week it requires ha'Erev Shemesh!

כלומר התינח לדידי דאוקימנא ליה בולד הטומאה שפיר דלא בעי הערב שמש

i.

Explanation: Granted, I say [that it was Nitma through] a Vlad ha'Tum'ah. It is fine that it does not require ha'Erev Shemesh.

אלא לדידך דמוקמית ליה באב הטומאה צריך ליה הערב שמש ולא חזיא לאשתמושי ביה רק בחול א"כ הוה ליה מטביל משבת לחול

ii.

However, you say [that it was Nitma through] an Av ha'Tum'ah. It should require ha'Erev Shemesh, and it cannot be used only on a Yom Chol (Motza'ei Shabbos)! If so, he immerses on Shabbos for the sake of Chol!

ומוקי לה ברוצה להשתמש לצורך חולין דטבול יום שרי בחולין בלא הערב שמש

7.

We establish that he wants to use it for Chulin. A Tevul Yom is permitted Chulin without ha'Erev Shemesh.

והשתא לדבריו מוקמי מתני' דביצה (שם) דאין מטבילין כלים שנטמאו באב הטומאה בכהן מיירי לאכול תרומה אי נמי באוכל חולין על טהרת תרומה

8.

Conclusion: According to his opinion, we establish the Beraisa in Beitzah (18a) "we may not immerse [on Yom Tov] Kelim that became Tamei through an Av ha'Tum'ah" to discuss a Kohen who wants to eat Terumah, or one who eats Chulin Al Taharas Terumah;

ולא שרי בטומאה דרבנן רק ע"י הערמה

i.

He permits a Tum'ah mid'Rabanan (through a Vlad ha'Tum'ah) only through scheming. (Maharsha - i.e. according to the opinion that permits a Vlad ha'Tum'ah).

גם שמעתתא דביצה ע"י הערמה מיירי ובאב הטומאה אפילו על ידי הערמה לא

9.

Also the Sugya in Beitzah discusses through scheming, and if it became Tamei through an Av ha'Tum'ah, even through scheming it is not [permitted].

וכי שרי התם במתני' מדלין בדלי טמא והוא טהור מאליו

10.

Implied question: Why does a Beraisa there permit to draw water with a Tamei bucket, and [since it gets totally submerged] automatically it is Tahor?

הך הערמה עדיפא שפיר מאילו החזירו ריקן

11.

Answer: That scheme is better (the bucket comes up full of water. It looks like he intended for an action other than Tevilah) than if he returned it empty.

ואותה גירסא שפיר מייתי לה בירושלמי גם בפ"ב דביצה [ג"ז שם] כתוב בשיבוש בספרים אמנם הצעת הגירסא כמו שפי'

12.

That text is brought properly in the Yerushalmi [in Terumos], and it is also in [the Yerushalmi] in Beitzah, [but there] it is written in Seforim with mistakes. However, the explanation of the text is like I explained.

ועוד היה מביא הר"י סייעתא דאמר בפרק האשה (פסחים דף צ:) אמר רב אין שוחטין וזורקין על טמא שרץ דילמא פשע ולא טביל

(k)

Support #4 (for Inference (a) - (Ri)): In Pesachim (90b) Rav taught that we do not do Shechitah [of Korban Pesach] and Zerikah for one who is Tamei due to a Sheretz, lest he be negligent and not immerse;

ואלו במחוסר כפרה אמר התם שוחטין וזורקין עליו ולא חיישינן דילמא פשע

1.

Regarding a Mechusar Kipurim, it says there that we do Shechitah and Zerikah for him. We are not concerned lest he be negligent;

דהואיל וטהור מעליא הוי מדאורייתא לא העמידו חכמים דבריהם במקום כרת לפוטרו בכך מפסח ושפיר שוחטין וזורקין עליו

2.

Since mid'Oraisa he is properly Tahor, Chachamim did not enforce their words to exempt him from Pesach in a situation of Kares [i.e. for one who intentionally neglects to offer it]. We properly slaughter and do Zerikah for him. (Maharsha says that our Tosfos is missing words. In Zevachim (98b DH Tevul), Tosfos explained that if one touched a Sheretz, we are concerned lest he not immerse until night, and then he cannot eat Pesach because he needs ha'Erev Shemesh. There is no concern for Mechusar Kipurim, even if he immerses at night, for he does not need ha'Erev Shemesh. The Ri rejects this proof. We are lenient about Mechusar Kipurim because mid'Oraisa he does not need Tevilah!)

ואל תתמה דאמר בפרק הוציאו לו (יומא דף מז.) גבי ר' ישמעאל בן קמחית כהן גדול שסיפר עם נכרי בשוק ונתזה צינורא מפיו נכנס ישבב אחיו ושימש תחתיו

(l)

Implied question: It says in Yoma (47a) that R. Yishmael ben Kimchis Kohen Gadol was talking with a Nochri in the market [on Yom Kipur], and spit left the Nochri's mouth [and landed on R. Yishmael], and his brother served in place of him.

ואמאי ליזיל וליטבול כיון דטומאה דרבנן הרי לא בעי הערב שמש

1.

He should have immersed [and served]! Since the Tum'ah [of live Nochrim] is mid'Rabanan, he does not require ha'Erev Shemesh!

התם י"ל כיון דחכמים שוינהו לנכרים כזבים לכל דבריהם החמירו בהן והצריכו הערב שמש

(m)

Answer: There, we can say that since Chachamim made Nochrim like Zavim in every way, they were stringent and obligated ha'Erev Shemesh.

ובצינורא דע"ה משמע לקמן (דף כג.) בההיא דשפופרת דבעי הערב שמש

(n)

Observation: Regarding spit of an Am ha'Aretz, the Sugya below (23a) of a tube connotes that it obligates ha'Erev Shemesh.

דקאמר אמאי יטמא ויטבול הא מיטמא וקאי (הגהת הב"ח)

(o)

Citation (23a) Question: [If an Am ha'Aretz cut it for the sake of Parah Adumah,] why must we be Metamei it and immerse it [to show that a Tevul Yom is Kosher for Parah]? It is already Tamei!

ומאי קאמר הא בטומאה קמייתא לא בעי הערב שמש וליכא היכירא

1.

Question: What was the question? The initial Tum'ah does not require ha'Erev Shemesh, and there is no Heker (recognition);

ואי מטמאין בעי הערב שמש ושפיר איכא היכירא לצדוקין

i.

If we are Metamei it, it requires ha'Erev Shemesh, and there is Heker unlike the Tzedukim!

אלא ודאי דאף בצינורא (הגהת הב"ח) של ע"ה צריך הערב שמש

2.

Answer: Rather, surely even spit of an Am ha'Aretz obligates ha'Erev Shemesh.

ועוד תנן (פרה פ"ג מ"ז) שהיו מטמאין כהן השורף את הפרה

(p)

Support: A Mishnah (Parah 3:7) says that they were Metamei the Kohen who burns the Parah;

ותניא בתוספתא שהיו נוגעין בו כדפירש לעיל דבגדי אוכלי קדש מדרס לחטאת

1.

A Beraisa in the Tosefta says that they would touch him, like I explained above, that garments of those who eat Kodesh are Midras regarding Chatas (Parah Adumah).

ואיזה היכירא דצדוקין איכא כיון דלא בעי הערב שמש כדפרי'

2.

Question: What is the Heker unlike the Tzedukim? It does not require ha'Erev Shemesh, like I explained!

ותירץ הר"ר שמעון דעשאוהו כטמא מת בשביעי שלו כדלקמן (הגהת הב"ח) הלכך אף הערב שמש בעי

3.

Answer (R. Shimon): They made him like a Tamei Mes on his seventh day, like below (23a, regarding the tube). Therefore, he needs even ha'Erev Shemesh.

אף רש"י לא פירש הכי לקמן אלא פירש עשאוהו כטמא מת בז' שלו למימני ביה ראשון ושני ולא לענין הערב שמש

(q)

Question: However, Rashi explained unlike this below. Rather, he explained that they made it like a Tamei Mes on his seventh day to count Rishon and Sheni [for foods that it is Metamei], but not regarding ha'Erev Shemesh. (Maharsha - we said so about the Hava Amina "we made it like a Tamei Sheretz"! We conclude that they made it like a Tamei Mes on his seventh day to be Metamei people, like Rashi explained there. In any case, it requires ha'Erev Shemesh. If not, there would be no Heker unlike the Tzedukim!)

והשתא קשה דמשמע דאיכא הערב שמש אף בטומאה דרבנן ואלו בההיא דכל הטעון ביאת מים משמע דליכא הערב שמש

1.

This is difficult, for now it connotes that there is ha'Erev Shemesh even for Tum'ah mid'Rabanan, whereas in the Mishnah of "everyone who requires Tevilah" connotes that there is no ha'Erev Shemesh!

ואמר הר"י דההיא דמטמאין לכהן (הגהת הב"ח) השורף את הפרה מיירי כדי שיהיה טמא לטמא חולין במגעו

(r)

Answer (Ri): The case of being Metamei the Kohen who burns the Parah discusses in order that he will be Tamei to be Metamei Chulin through touching;

וכן בההיא [צינורא דע"ה וצינורא דנכרי שנתזה מפיו] שמטמא חולין במגעו לפיכך בעו הערב שמש

1.

The same applies to the case of spit of an Am ha'Aretz and spit of a Nochri that spewed from his mouth. He is Metamei Chulin through touching. Therefore, they require ha'Erev Shemesh.

אך לישנא לא משמע שיטמא חולין במגעו דבההיא דכהן השורף את הפרה

(s)

Rebuttal: However, the words connote that he is not Metamei Chulin through touching in the case of the Kohen who burns the Parah;

וכן לקמן גבי שפופרת לא קאמר עשאוהו כטמא מת בז' שלו רק לענין הערב שמש ולא לענין לטמאות חולין במגעו

1.

Also below (23a), regarding the tube, it says that they made it like a Tamei Mes on his seventh day only regarding ha'Erev Shemesh, but not to be Metamei Chulin through touching!

והא דבעי הערב שמש

(t)

Implied question: [If so] why does he require ha'Erev Shemesh?

איכא למימר דבפרה החמירו

(u)

Answer: Chachamim were stringent about Parah. (I.e. for other matters he needs ha'Erev Shemesh, so there will be a Heker that a Tevul Yom is Kosher for Parah - PF.)

וגם בשפופרת החמירו (הגהת הב"ח) טפי מבכלים הנגמרים דסגי להו בטבילה בלא הערב שמש היינו גבי חולין ותרומה לקדש ולא לחטאת

1.

Also, they were stringent about a tube (23a) more than [the usual decree] about Kelim that are finished, for which Tevilah suffices without ha'Erev Shemesh. This is for Chulin, Terumah (indeed, these two do not require even Tevilah) and Kodesh, but not for Chatas.

וההיא דפסחים פרק אלו דברים (דף ע.) דאמר סכין שנמצא בי"ג שונה ומטביל אותה בי"ד שוחט בה מיד

(v)

Implied question: In Pesachim (70a), it says that if a knife was found on the 13th [of Nisan], one immerses it again. If it was found on the 14th, one may slaughter with it immediately;

כלומר דמסתמא הטבילוה מאתמול כדי לעשות לה הערב שמש

1.

Presumably they immersed it yesterday, so it will have ha'Erev Shemesh [before it is needed for Korban Pesach].

וכ"ת ליחוש דילמא נטמא בטומאה דרבנן דלא בעי הערב שמש ונטר ליה עד צפרא להטביל

2.

We should be concerned lest it became Tamei mid'Rabanan, which does not require ha'Erev Shemesh, and the owner delayed immersing it until the morning [of the 14th, and he lost it before immersing it]!

דהא הויא ספק דרבנן ולקולא

(w)

Answer #1: This is a Safek about [a Tum'ah] mid'Rabanan. We are lenient.

ועוד דרגילות להטביל מאורתא דלמא מטריד כ"כ ולא טביל (כן נראה להגיה)

(x)

Answer #2: It is normal to immerse from the night before, lest one be so distracted (the next day) that he not immerse it.

וליכא לאתמוהי האי סכין שנמצא היכא אי בירושלים אפי' בי"ג נמי ואי חוץ לירושלים אפי' בי"ד נמי לא כדאמרינן התם בשילהי פרק קמא דפסחים (דף יט:)

1.

Question: Where was the knife found? If it was in Yerushalayim, even on the 13th [we may assume that it is Tahor]. If it was outside Yerushalayim, even on the 14th we may not [assume that it is Tahor], like it says in Pesachim (19b)!

דהא י"ל דמיירי חוץ מירושלים אי נמי בירושלים ובגזייתא שאינו לא דרך ירידה ולא דרך עליה

2.

Answer: We can say that it was found outside Yerushalayim, or in Yerushalayim, in small alleys not on the descent or ascent [to the Mikveh. It is a Safek whether it fell on the descent to the Mikveh, or on the ascent.]

ובי"ד דאיכא הוכחא דאטבלה שריא

i.

On the 14th, there is a proof that it was immersed, so it is permitted.

והקשה הר"ר אליהו לפסול האי סכין בהיסח הדעת כדאמר לעיל שילהי פ"ב (דף כ.)

3.

Question (R. Eliyahu): The knife should be disqualified due to Hesech ha'Da'as, like it says above (20a)!

דאמר לבי על הסל ולא על המגריפה ופסלינן (כן הוא בדפוס ונציה) ליה בהיסח הדעת

i.

If one said "I was mindful of the basket, but not of the shovel, we disqualify it due to Hesech ha'Da'as!

ותירץ הר"י דלא שייך היסח הדעת לפסול רק דומיא דהתם שהיו בידו ואסח דעתיה הימנה

4.

Answer (Ri): Hesech ha'Da'as disqualifies only in a case like there, when it was b'Yado (within his control), and he diverted his mind from it;

אבל היכא שאין בידו כגון שאבד לא שייך התם היסח הדעת ליפסול

i.

However, when it is not b'Yado, e.g. he lost it, Hesech ha'Da'as does not apply to disqualify.

והביא הר"ר אלחנן סעד לדבריו מפרק [ז' דשקלים מ"ג] דאמר התם נמצא בעזרה אברים עולות חתיכות חטאות

5.

Support (R. Elchanan): In Shekalim (7:3), the Mishnah says that if limbs were found in the Azarah, they are [assumed to be] of Olos. Pieces are of Chata'os;

ומשמע שעולה נקריבה וחטאת תאכל ולא מיפסלה בהיסח הדעת

i.

It connotes that we offer the Olah limbs and eat the Chatas. It is not Pasul due to Hesech ha'Da'as. (R. Akiva Eiger - the Mishnah explicitly says that we leave the limbs and pieces to become Nosar! Rashash - one opinion in the Yerushalmi says that this is because perhaps they are already Nosar [but not due to Hesech ha'Da'as].)

והקשה הר"ר אלחנן מאי האי דקאמר לישנא דשונה ומטביל דמשמע שכבר הוטבל

6.

Question (R. Elchanan): Why does it say "one immerses it again?" This connotes it was already immersed!

ותירץ לו הר"י דאפי' הכיר בה שהטבילוה בעלים נמי מטבילין דאימא לא נשמרה בטהרה הואיל ואית ליה שהות כולי יומא

7.

Answer (Ri): Even if he recognizes that the owner immersed it, he immerses it [again]. Perhaps it says there was not guarded in Taharah, since there is a delay the entire day. (If it becomes Tamei on the 13th after Tevilah, he can immerse it again, and it will be ready to use on the 14th.)

ובההיא דביצה דאמרינן כלי שנטמא בולד הטומאה מטבילין ואקשינן הא בעי הערב שמש היה אומר הר"ר אלחנן דביו"ט שחל להיות בע"ש עסקינן

(y)

Rebuttal (of answer (j:3:ii of R. Shmuel) - R. Elchanan): In the Sugya in Beitzah, we say that a Kli Nitma through a Vlad ha'Tum'ah, we may immerse it on Yom Tov. [Tosfos] asked that it needs ha'Erev Shemesh. That refers to Yom Tov that fell on Erev Shabbos.

דיו"ט מכין לשבת הלכך מטבילין אפילו ליומא אחרינא

1.

Yom Tov prepares for Shabbos. Therefore, we immerse it even for another day (Shabbos).

אך לישנא דמתני' לא משמע הכי (הגהת הב"ח) אלא בכל יום טוב מיירי.

(z)

Rejection (of Rebuttal): The words connote unlike this. Rather, it discusses every Yom Tov. (We must answer like R. Shmuel above, who derived from this that a Kli Nitma through a Vlad ha'Tum'ah does not require ha'Erev Shemesh.)

21b----------------------------------------21b

2)

TOSFOS DH d'Kitra b'Maya Ahaduki Mihadek

תוספות ד"ה דקיטרא במיא אהדוקי מיהדק

(SUMMARY: Tosfos explains the stringency to dry the Kli.)

ומנגיב דמתניתין הוי משום חציצה כדפירש רש"י

(a)

Explanation #1: The Mishnah says that one must dry [the Kli] due to Chatzitzah, like Rashi explained.

והא דלא עביד צריכותא ממנגיב

(b)

Implied question: Why didn't he explain why it was needed to teach also drying?

משום דקים ליה דלא ידעינן מאידך

(c)

Answer: He knew that we cannot learn it from the others.

ויש מפרשים דמנגיב טעמא אחרינא איכא משום שהמים חוזרים ומטמאין ליה ולא סלקא להו השקה משום מעלה דקדש

(d)

Explanation #2: Some say that there is a different reason for drying, because the water returns and is Metamei [the Kli]. It is a stringency of Kodesh that Hashakah (connection to a Mikveh) is not Metaher the water.

וקשה למורי דאם כן לרבא הוי שנים עשר ולרבי אילא אחד עשר

(e)

Question (my Rebbi): If so, [this is an independent stringency unrelated to untying, so] according to Rava there are 11 stringencies, and according to R. Ila there are 10!

וי"ל רביעי בקדש לא חשיב ליה או צירוף דאורייתא.

(f)

Answer: They do not count a Revi'i [l'Tum'ah] or Tziruf, which is mid'Oraisa. (They count only stringencies mid'Rabanan.)

3)

TOSFOS DH Acharonos l'Kodesh v'Lo l'Chulin v'Chulei

תוספות ד"ה אחרונות לקדש ולא לחולין כו'

(SUMMARY: Tosfos resolves this with a previous Gemara.)

תימה להר"ר אלחנן דמוכח רב מרי לעיל באידך פירקא (דף יט:) ש"מ חולין שנעשו על טהרת הקדש כקדש דמו מדלא קתני להו גבי מעלות

(a)

Question (R. Elchanan): Rav Mari proved above (19b) that Chulin processed Al Taharas ha'Kodesh are like Kodesh, since we did not teach [the following] among the stringencies;

כלומר בגדי אוכלי תרומה מדרס לחולין שנעשו על טהרת הקדש בגדי אוכלי חולין שנעשו עטה"ק מדרס לקדש

1.

I.e. garments of those who eat Terumah are Midras to Chulin Al Taharas ha'Kodesh. Garments of those who eat Chulin Al Taharas ha'Kodesh are Midras to Kodesh.

ומאי הוכחא היא דילמא לאו כקדש דמו בעלמא ולענין מעלה זו הוו כקדש

2.

Summation of question: What is the proof? Perhaps for other matters, they (Chulin Al Taharas ha'Kodesh) are not like Kodesh, but for this stringency, they are like Kodesh!

שכן מתניתין סבירא גבי ה' ראשונות כקדש דמו ואפ"ה לא חשיב לה גבי מעלות

i.

We find that our Mishnah holds that regarding the first five stringencies, they are like Kodesh, and even so they are not listed among stringencies (it did not teach that they apply even to Chulin Al Taharas ha'Kodesh)!

ושמא דלא קאמר הש"ס רק לענין הך מעלה לחוד.

(b)

Answer: Perhaps the Gemara said [that Chulin Al Taharas ha'Kodesh are like Kodesh] only regarding this stringency (that Bigdei Ochlei Terumah are Midras to Kodesh).

4)

TOSFOS DH Basraisa d'Leis Behu Derara d'Tum'ah d'Oraisa l'Kodesh Gazru v'Lo l'Chulin Al Taharas ha'Kodesh

תוספות ד"ה בתרייתא דלית בהו דררא דטומאה דאורייתא לקדש גזור ולא לחולין שנעשו על טהרת הקדש

(SUMMARY: Tosfos explains the answer why our Mishnah omits me'Es la'Es of Nidah.)

וקשה לר"י דאמרינן בפ"ק דנדה (דף ו.) מעת לעת שבנדה לקדש אבל לא לתרומה

(a)

Question #1 (Ri): We say in Nidah (6a) that me'Es la'Es of Nidah (she is retroactively Tamei 24 hours before she sees blood) applies to Kodesh, but not to Terumah;

אי הכי לתנויי גבי מעלות

1.

Citation (6a) Question: If so, it should be listed among stringencies [of Kodesh]!

כי קתני מילתא דאית ליה דררא כו' דלית ליה דררא דטומאה דאורייתא לא קתני

2.

Citation (cont.) Answer: We taught only matters in which there is Derara (grounds for concern) [for Tum'ah mid'Oraisa], but not matters in which there is no Derara of Tum'ah mid'Oraisa.

ומאי קא משני ליה הא גבי בתרייתא חשיב הכא דררא דטומאה דרבנן וההיא דהתם דררא דטומאה דרבנן הוא (הגהת הב"ח)

3.

What was the answer? Regarding the latter stringencies, we count [matters with] Derara of Tum'ah mid'Rabanan, and that (me'Es la'Es of Nidah) is Derara of Tum'ah mid'Rabanan!

ותו קשה מאי שנא הני בתרייתא דהכא דלא הוו לחולין שנעשו על טהרת הקדש והתם מסקינן דמעת לעת אף לחולין שנעשו על טהרת הקדש

(b)

Question #2: What is different about the latter matters, which do not apply to Chulin Al Taharas ha'Kodesh? There we conclude that me'Es la'Es applies even to Chulin Al Taharas ha'Kodesh [even though there is Derara only of Tum'ah mid'Rabanan]!

וריב"א היה מפרש דהתם לא מקשה וליתנייה גבי מעלות רק מקמייתא

(c)

Answer #1 (Riva): There, we ask that it should be listed among the stringencies only from the first matters;

דגבי בתרייתא לא דמו דהתם אף לחולין שנעשו על טהרת הקדש והכא דוקא לקדש

1.

Regarding the latter, they are not similar. There (me'Es la'Es of Nidah) is even for Chulin Al Taharas ha'Kodesh, but here (the latter stringencies) are only for Kodesh.

ולא יתכן להר"י דאכתי לא קים ליה בהא כי פריך ליה עד דלמסקנא

(d)

Objection #1 (Ri): The Gemara did not yet know this (that it is even for Chulin Al Taharas ha'Kodesh) when it asked (why me'Es la'Es was not taught), until the conclusion there.

ועוד כי משני דלא דמי לקמייתא משום דלית ליה (הגהת הב"ח) דררא דטומאה אכתי תקשי ליה מ"ש דהתם לחולין שנעשו עט"ה והכא דווקא לקדש

(e)

Objection #2: When we answer that it is unlike the first matters, for it has no Derara of Tum'ah, still we can ask why there, it is for Chulin Al Taharas ha'Kodesh, and here, it is only for Kodesh!

להכי נראה להר"י לפרש וניתנייה גבי מעלות או קמייתא או בתרייתא

(f)

Answer #2 (Ri): [There, we asked that] it should be listed among the stringencies, either among the first matters or the latter matters;

ומשני דליכא דררא דטומאה כלל אפילו דרבנן ולא דמי אף לבתרייתא

1.

We answer that there is no Derara of Tum'ah at all, even mid'Rabanan, so it is unlike even the latter matters.

דהא כי מטמינן לה מעת לעת קים לן דטהורה היתה

i.

When we are Metamei her [retroactively] me'Es la'Es, we know that she was Tehorah.

ואל תתמה היכי מסקינן התם אף לחולין כיון דליכא דררא דטומאה כלל

(g)

Implied question: How do we conclude there that it is even for Chulin, since there is no Derara of Tum'ah at all?

לפי שרגילות הוא קצת שנעקר הדם לפני ראייתה לכך גזרו רבנן אף בחולין שנעשו עט"ה

(h)

Answer: It is somewhat normal that the blood is uprooted [from its source] before she sees it. Therefore, Rabanan decreed even for Chulin Al Taharas ha'Kodesh.

ומכל מקום לית להו דררא דטומאה התם כיון דבשעה דעסקה בטהרות אז אין שם ספק טומאה

1.

In any case, there is no Derara of Tum'ah there, since when she engaged with the Taharos, there was no Safek Tum'ah;

ואין לה להניח מלעסוק בטהרות שאינה יודעת מתי תראה אחרי כן.

i.

She should not refrain from engaging with Taharos just because she does not know when she will see afterwards.

5)

TOSFOS DH Basraisa d'Leis Behu Derara d'Tum'ah d'Oraisa

תוספות ד"ה בתרייתא דלית להו דררא דטומאה דאורייתא

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara on 24a.)

תימה להר"י הרי רביעי בקדש דקתני ושלישי בתרומה דהוו דאורייתא כדאיתא בסוטה פרק כשם (דף כט.)

(a)

Question (Ri): The Mishnah taught a Revi'i (l'Tum'ah) in Kodesh and a Shelishi in Terumah, which are mid'Oraisa, like it says in Sotah (29a)!

ולקמן אפרש בע"ה

(b)

Reference: I will explain this below (23b DH v'Ha, 24a DH Minayin), with Hash-m's help.

ודלא כפי' רש"י שפירש דהוי דרבנן רביעי בקדש

1.

This is unlike Rashi, who said that a Revi'i in Kodesh is mid'Rabanan.

ועוד קשה למורי דרב נחמן אמר רבה בר אבוה דקתני גבי י"א מעלות לקמייתא כו' אחרונות לקדש דווקא

(c)

Question (my Rebbi): Rav Nachman said in the name of Rabah bar Avuha that we listed 11 stringencies. The first [are even for Chulin Al Taharas ha'Kodesh]; the last are only for Kodesh;

אם כן סבירא ליה כל אלו דבתרייתא לית להו דררא דטומאה דאורייתא

1.

If so, he holds that all the latter matters have no Derara of Tum'ah d'Oraisa;

ואילו לקמן (דף כד.) שמעינן ליה דצירוף סל הוי דאורייתא דמשני ליה למימרא דרבי חנין כגון שצברו על גבי קטבליא דאורייתא יש לו תוך מצרף

2.

Below (24a), we hear that he holds that Tziruf of a basket is mid'Oraisa, for he answers the teaching of R. Chanin "the case is, he piled it on a hide. Mid'Oraisa, something with an interior joins [its contents]."

אלמא הוי דאורייתא בכלי שיש לו תוך

i.

Inference: He holds that [Tziruf] is Mid'Oraisa in a Kli with an interior!

ותירץ הר"י כיון דלא שייך לחולין לא חשיב ליה דררא דטומאה והיינו שייכות דטומאה.

(d)

Answer (Ri): Since it does not apply to Chulin, it is not considered Derara of Tum'ah, i.e. association with Tum'ah.

6)

TOSFOS DH k'Ovyah uch'Chalalah

תוספות ד"ה כעוביה וכחללה

(SUMMARY: Tosfos discusses what is needed to connect Mikva'os, and for Hashakah.)

פירש"י שתי אצבעות חוזרות למקומן

(a)

Explanation #1 (Rashi): [This is the width of] two fingers [rotating and] returning to their place.

והקשה ר"ת דתנן ומייתי לה פרק שני דגיטין (דף טז. ושם) ובפרק בתרא דע"ז (דף עב.) הנצוק והקטפרס ומשקה טופח אינן חיבור

(b)

Question (R. Tam): A Mishnah (Taharos 9,8) brought in Gitin (16a) and Avodah Zarah (72a) says that Nitzuk, Ketafres (a liquid poured through the air or flowing down an incline), or a liquid Tofe'ach (it wets what touches it), are not connections;

הא טופח על מנת להטפיח חיבור

1.

Inference: Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach (it wets what touches it, enough to wet something else) is connected! (Why do we require here an opening two fingers wide?)

ואומר ר"ת דבמים סגי בטופח על מנת להטפיח אבל בנקב בעינן ב' אצבעות

(c)

Answer #1 (and Explanation #2 - R. Tam): It suffices that the water [that goes through it] is Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach, but the hole must be two fingers.

אך קשה להר"י דתנן בפרק חמישי דפרה [מ"ח] שתי שקתות שבאבן קדש אחת מהם מים שבשניה אינן מקודשות

(d)

Objection #1 (Ri): A Mishnah in Parah (5:8) says that if there were two stone containers, and one was Mekadesh (put ashes of Parah Adumah on the water in) one of them, the water in the other is not Mekudash;

אם היו נקובות זה בתוך זה כשפופרת נוד או שהיו מים צפין על גביו אפי' כקליפת השום קדש אחת מהן מים שבשניה מקודשות

1.

If there was a hole between them ki'Shfoferes ha'Nod, or water floated on top of them, even the thickness of a garlic peel, if he was Mekadesh one of them, the water in the other is Mekudash.

מדקתני (הגהת הב"ח) סיפא או שהיו מים צפין על גביו משמע דבכותל בעינן שפופרת הנוד אפי' ממים

2.

Inference: Since the Seifa says "or water floated on top of them", this connotes that [when we rely on a hole] in the wall we require ki'Shfoferes ha'Nod even of water.

דדוקא בסיפא סגי כקליפת השום

i.

Only in the Seifa the thickness of a garlic peel suffices.

ותו תנן במסכת מקואות (פ"ו מ"ט) כותל שבין שתי מקוואות שנסדק לשתי מצטרף לערב אין מצטרף עד שיהא במקום אחד כשפופרת הנוד

(e)

Objection #2 (Mikva'os 6:9 - Mishnah): If the wall between two Mikva'os was cracked vertically, they join. If it was cracked horizontally, it joins only if in one place there is an opening k'Shfoferes ha'Nod;

ר"י אומר חילוף הדברים

1.

Citation (cont.): R. Yehudah says oppositely;

נפרצו זה לתוך זה על רום כקליפת השום ועל רוחב כשפופרת [הנוד] כלומר שתי אצבעות חוזרות למקומן

2.

Citation (cont.): If there was a breach between them for a height like [the thickness of] a garlic peel and the width ki'Shfoferes ha'Nod, i.e. two fingers [rotating and] returning to their place [they join].

וכיון דבעינן חצי הנקב מלא מים איכא טפי מטופח על מנת להטפיח

3.

Inference: Since we require half the hole full of water, there is more than Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach!

i.

Note: This refers to above, when we require an opening k'Shfoferes ha'Nod. Tosfos in Yevamos (15a) explains that if the water coming through the hole is only Tofe'ach Lehatfi'ach, there is not water the width of ki'Shfoferes ha'Nod, for the hole is not square, rather, round. However, there Tosfos says that the hole must be full.

ועוד אי מיתניא ההיא דנצוק וקטפרס לענין מקואות מאי האי דקאמר בגיטין ולענין מקואות ור"י הוא

(f)

Objection #3: Also, if the Mishnah of Nitzuk and Ketafres was taught regarding Mikva'os, why does it say in Gitin "it is regarding Mikva'os, and it is like R. Yehudah"?

מכלל דמעיקרא לא מיתוקמא לענין מקואות

1.

Inference: [Rather,] initially we did not establish it regarding Mikva'os!

ונראה לר"י דלענין השקה מיתניא דומיא דרישא [מקל] שהוא מלא משקין טמאין כיון שהשיקו למקוה טהורה דברי ר' יהושע

(g)

Answer #2 (Ri): The Mishnah was taught regarding Hashakah (connecting water to a Mikveh), similar to the Reisha, "a stick full of Tamei liquids, once he did Hashakah to a Mikveh, it is Tahor. R. Yehoshua says so";

וחכ"א עד שיטביל את כולה הנצוק והקטפרס כו' ובסוף פרק שמיני דטהרות מיתני'

1.

Chachamim say, he must immerse all of it. Nitzuk and Ketafres [and a liquid Tofe'ach are not connected]... This is taught at the end of Perek 8 of Taharos.

אבל לענין מקואות מועיל כדאיתא לעיל (דף יט.) גבי שלש גממיות דטובלין בתחתונה

2.

However, regarding Mikva'os, it (Ketafres) helps, like it says above (19a) about three pools. One may immerse in the bottom one.

וכי מוקמינן בגיטין [דילמא] לענין מקואות ור"י היא דאמר גוד אחית לא מצי לאוקמי כרבנן

3.

When we establish in Gitin "perhaps it is regarding Mikva'os, and it is like R. Yehudah, who says Gud Achis (we project downward)", we could not have established it like Rabanan (since we infer that Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach helps);

דלית להו טופח על מנת להטפיח אפי' בגוד אחית וכ"ש בקרקע שוה דלעולם לית להו חיבור עד שיהא כקליפת השום ברוחב שפופרת

i.

They (Rabanan) hold that Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach does not help, even with Gud Achis, and all the more so on level ground. They hold that there is never a connection until there is the thickness of a garlic peel for a width of ki'Shfoferes ha'Nod.

והכי משמע לישנא דידהו דלעולם לא הוי חיבור

ii.

Support: Their words connote like this - "it is never connected..."

ועוד דאיכא למימר לר"י נמי לית ליה רק היכא דשייך גוד אחית אבל בקרקע שוה לא אמרינן

4.

Further, we can say also according to R. Yehudah holds that [Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach] helps only when Gud Achis applies, but on level ground we do not say so.

ולעיל (דף יט: בד"ה בתחתונה) פירשתי דנקט ובאמצעית ארבעים לרבותא דר"י דאע"ג איכא מ' סאה באמצעית אין טובלין בעליונה

(h)

Explanation: Above (19b) I explained that it discusses when there are 40 Sa'im in the middle Mikveh for a bigger Chidush in R. Yehudah. Even though there are 40 Sa'im in the middle, one may not immerse in the top pool;

אי נמי רבותא דחכמים דאפי' הכי קתני סיפא בתוספתא וחכ"א אין מטבילין אלא באמצעית

1.

Alternatively, it is a bigger Chidush in Chachamim. Even so (that there are 40 Sa'im in the middle), in the Seifa of the Tosefta, Chachamim say that one may immerse only in the middle.

אך תימה להר"ר אלחנן דסברא הפוכה דגבי השקה חזינן דקטפרס אינו חיבור בההיא דנצוק וקטפרס

(i)

Question (R. Elchanan): The reasoning is opposite! Regarding Hashakah, we find that Ketafres is not connected, in the Mishnah of Nitzuk and Ketafres;

ולענין מקואות מהני כדאיתא לעיל גבי שלשה גממיות (שם) דטובלין בתחתונה דהוי חבור

1.

Regarding Mikva'os it helps, like it says above regarding three pools. He may immerse in the bottom, for it is connected;

ואלו טופח על מנת להטפיח מהני לענין השקה ולענין מקואות בעינן מים צפין על גביו

2.

Regarding Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach, it helps for Hashakah, but regarding Mikva'os, we require water floating on top!

ותירץ הר"י דטומאה וטהרה והשקה הלכתא גמירי לה ולא בסברא תליא מילתא

(j)

Answer (Ri): Tum'ah, Taharah and Hashakah are traditions. They do not depend on reasoning.

ועוד קשיא לו דגבי טופח על מנת להטפיח הוי חיבור להשקה ובמקואות בעינן מים צפין

(k)

Question (R. Elchanan): Regarding Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach, it is connected regarding Hashakah, but regarding Mikva'os, we require water floating on top;

וכי קאמרינן דילמא לענין מקואות קאמר רוצה לומר דלגבי השקה לא הוי חיבור

1.

When we say "perhaps it is regarding Mikva'os", this means that for Hashakah it is not connected!

ויש לומר דהוא הדין להשקה במקום דאיכא למימר גוד אחית הוי חיבור לרבי יהודה

(l)

Answer: The same applies to Hashakah. (Even if we establish the Mishnah to discuss Mikva'os, Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach is connected also for Hashakah.) When one can say Gud Achis, it is connected according to R. Yehudah.

והא דנקט מקואות

(m)

Implied question: Why does it discuss Mikva'os? (It should have taught this regarding Hashakah. This is a bigger Chidush, for we are more stringent about Hashakah regarding Ketafres!)

משום דאיירי ביה נקטיה

(n)

Answer: This is because we were discussing Mikva'os.

ומיהו יש לחלק מעיקרא וליישב כל המשניות דבקרקע שוה היכא דליכא כותל כלל סגי בטופח על מנת להטפיח

(o)

Explanation #3: We can distinguish from the beginning and resolve all of the Mishnayos. On level ground, when there is no wall at all, Tofe'ach Al Menas Lehatfi'ach suffices;

והיכא דאיכא נקב בכותל בעינן כרוחב שפופרת הנוד

1.

When there is a hole in the wall, we require the width of ki'Shfoferes ha'Nod;

ועל גבי כותל סגי כקליפת השום ועל רוחב כשפופרת הנוד [וע' תוס' יבמות טו. ד"ה עירוב].

2.

On top of a wall, the thickness of a garlic peel suffices, for the width of ki'Shfoferes ha'Nod. (See Tosfos Yevamos 15a DH Eruv.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF