1)

IF THE RENTER CHANGED ITS USE (Yerushalmi Halachah 3 Daf 26a)

משנה השוכר את החמור להוליכה בהר והוליכה בבקעה בבקעה והוליכה בהר [דף כד עמוד ב (עוז והדר)] אפילו זו עשרה מילין וזו עשרה מילין ומתה חייב לשלם

(a)

(Mishnah): One who rented a donkey to walk it in the mountains and he walked in the valley or vice-versa even if both are of equal distance, if it died, he must pay.

שכר את החמור והבריקה או שנישאת באנגריא אומר לו הרי שלך לפניך מתה או נשברה חייב להעמיד לו חמור

(b)

If he rented a donkey and hivrika (the Gemara will explain this term) or it was confiscated for the king's work, the renter can tell the owner, "Go and get that which is yours''. If it died or broke (e.g. its leg and can no longer work), the owner must supply the renter with a replacement donkey.

השוכר את החמור להוליכה בהר והוליכה בבקעה אם החליקה פטור ואם הוחמה חייב

(c)

One who rented a donkey to walk it in the mountains and he walked it in the valley, if it slipped over he is exempt; if it became overheated, he is liable.

בבקעה והוליכ' בהר אם החליקה חייב ואם הוחמה פטור ואם מחמת המעלה חייב

1.

If he rented it to walk in the valley and he walked it in the hills, if I slipped over, he is liable; if it overheated, he is exempt; but if it overheated because of the climb, he is liable.

השוכר את הפרה לחרוש בהר וחרש בבקעה ונשבר הקנקן פטור בבקעה וחרש בהר ונשבר הקנקן חייב

(d)

One who rented a cow to plough in the mountains and he used it in the valley and the plough peg broke, he is exempt; if he rented it for the valley and he used it in the mountains and the plough peg broke, he is liable (because mountain earth is tougher than valley earth).

לדוש בקטנית ודש בתבואה פטור בתבואה ודש בקטנית חייב שהקטנית מחלקת:

(e)

If he rented it to thresh legumes and he threshed grains, he is exempt; but if rented it for grains and he threshed legumes, he is liable, as legumes are slippery.

גמרא ניחא בהר והוליכה בבקעה. בבקעה והוליכה בהר.

(f)

(Gemara) - question: It is understandable that if he rented it for the mountains and he used it in the valley, he would be liable since the thick air of the valley killed him; but why is he liable if he rented it for the valley and he used it in the mountains (where the air is surely better)?

ר''ש בן יקים אמר בשמתה מחמת אויר

(g)

Answer #1 (R. Shimon ben Yakim): He acted negligently since on that day, the air in the mountains was harder to breath than in the valley.

ר' דוסתאי בן ינאי אמר שהכישה נחש.

1.

Answer #2 (R. Dustai ben Yanai): It was bitten by a snake (that was more commonly found in the mountains than in the valley).

ר' יוחנן אמר ר''מ היא דאמר כל המשנה על דעת בעל הבית נקרא גזלן.

2.

Answer #3 (R. Yochanan): The Tana is R. Meir who said that whoever changes from the intent of the owner is called a thief.

שכר חמור והבריקה דבזק

(h)

The Mishnah taught: If a person rented a donkey and hivrika...What does this mean? Worms decayed its feet.

או שנעשי' אנגריא.

(i)

The Mishnah taught: Or if it was confiscated for the king's work (angaria).

[דף כו עמוד ב] אית תניי תני אנגריא כמיתה

1.

Beraisa #1: Angaria is like death.

ואית תניי תני אומר לו הרי שלך לפניך.

2.

Beraisa #2: The renter can tell the owner, "Go and get that which is yours'' (but there is no disagreement...)

מאן דתני אנגריא כמיתה באותו שיכול לפשר מאן דמר אומר לו הרי שלך לפניך באותו שאין יכול לפשר.

(j)

The one who taught that it is like death was referring to when the king's officer is able to permanently seize the donkey; the one who taught, "Go and get that which is yours'' was referring to when the officer must return the donkey to the owner.

תני ר''ש בן אלעזר אומר בדרך הליכתה אין חייב להעמיד לו חמור אחר שלא בדרך הליכתה חייב להעמיד לו חמור אחר.

(k)

Beraisa (R. Shimon ben Elazar): If angaria occurred on the way, the owner is not obligated to replace it; if it occurred when not on the way, he is obligated to replace it. (This statement will be explained now by the Gemara...)

א''ר אבהו בשם ר' יוסי בן חנינה בקפנדריא אין חייב להעמיד לו חמור אחר. בסילקי חייב להעמיד לו חמור אחר.

(l)

R. Abahu citing R. Yosi ben Chaninah (version #1): If the king's officer was only seizing animals that he found in fields and vineyards, the owner is not obligated to replace the donkey (as he can blame the bad mazal of the renter); if he was also entering peoples' homes to seize, he is obligated to replace it.

ר' אבהו בשם ר' יוסי בר חנינה אגרא מיכא ללוד ואינסיבת אנגריא ללוד אין חייב להעמיד לו חמור אחר.

(m)

R. Abahu citing R. Yosi ben Chaninah (version #2): If a person rented a donkey to take it from here to Lod and it was taken by the angaria officers who were also travelling that road, the owner is not obligated to replace it. (This is because the custom was that when they came across a donkey they would commandeer it whilst the owner followed them on foot, until they came across another donkey. They would then commandeer the second donkey and release the first one. Therefore, the owner could tell the renter that it was his mazal that caused it but he nevertheless reached his destination.)

[דף כה עמוד א (עוז והדר)] מיכא ללוד ואינסיבת אנגריא לצור חייב להעמיד לו חמור אחר.

1.

However, if the officers were travelling to Tzur, thereby causing the renter to go to the wrong destination, the owner must replace the donkey.