NESHECH AND TARBIS (Yerushalmi Halachah 1 Daf 18b)
[דף יז עמוד א (עוז והדר)] משנה אי זהו נשך ואי זהו תרבית
(Mishnah) - question: What is Neshech (Torah-prohibited taking of interest) and what is Tarbis (Rabbinically-prohibited taking of interest)?
אי זהו נשך המלוה סלע בחמשה דינרין וסאתים חטים בשלש מפני שהוא נושך
What is Neshech? One who lends a selah (= 4 dinars) to be paid back 5 dinars or 2 seah of wheat for 3. These bite into the borrower (taking back more than he borrowed).
ואי זהו תרבית המרבה בפירות
What is Tarbis? When a person increases the produce in business...
כיצד לקח הימינו חטים מדינר זהב הכור וכן השער
How is this? If he bought wheat for the price of a kur of wheat for one golden dinar (25 silver dinars) which was the current price;
עמדו חטים בשלשים דינר אמר לו תן לי חיטיי שאני מוכרן ולוקח אני בהן יין אמר לו הרי חיטיך עשויות עלי בשלשים דינר והרי לך אצלי בהן יין ויין אין לו
If the price rose to 30 silver dinars per kur and the buyer told the seller, "Give me the wheat that I bought from you as I wish to sell them and buy wine''. If the seller replied, "The wheat that I owe should be like a 30 dinar debt that I will now owe you in the form of wine''. If he does not have the wine, (he may not do this, because he is ultimately giving the buyer back more than he originally paid for. This case only involves a Rabbinic prohibition of ribis - charging interest, since the Torah prohibition only applies to a loan but not to business dealings.)
המלוה את חבירו לא ידור בחצירו חנם ולא ישכור ממנו בפחות מפני שהוא רבית:
If Reuven lent Shimon money, he may not live in Shimon's courtyard for free nor may he rent from him for a reduced price because of the loan.
גמרא א''ר ינאי זהו רבית שיוצא בדיינין.
(Gemara) - R. Yanai: This (first case in the Mishnah) is a case of ribis that the borrower (if he had paid it) can take the lender to Beis Din to force him to reimburse it.
בעו קומי ר' יוחנן רבית מהו שיצא בדיינין.
Question to R. Yochanan: But can ribis that was charged be later extracted from the lender in Beis Din?
אמר לו אם מזו אין אנו מניחין לגדולי ארץ ישראל כלום.
Answer (R. Yochanan): If we would do this, we would not leave anything for the rich people of Eretz Yisrael! (In this way, R. Yochanan was ruling that it cannot later be extracted in Beis Din, as otherwise, why would there still be rich people in Eretz Yisrael?!)
מודי ר' יוחנן שאין שטר זוקק לחבירו.
However, R. Yochanan agrees that if the borrower paid back the loan with ribis and he had taken another loan from him as well, he cannot turn that ribis payment into the payment of the other loan.
מודה רבי יוחנן שאם היה השטר קיים דמגבין ליה.
R. Yochanan (also) agrees that if the document (of a loan) still exists (as he had only paid the ribis but not yet paid the principal of that loan), he may do this (i.e. reduce the payment of the principal according to the ribis already paid).
אי זהו תרבית
The Mishnah taught: What is Tarbis?
תני ישראל שהלוה בריבית לישראל אינו גובה לו את הקרן ולא את הריבית דברי ר' מאיר.
Beraisa - R. Meir: If a Jew lent another Jew for ribis, the lender may not collect the principal payment nor the ribis. (This is done as a penalty measure).
וחכמים אומרים גובה את הקרן ולא את הריבית.
Chachamim: He may collect the principal but not the ribis.
[דף יט עמוד א] כתיב את כספך אל תתן לו בנשך אין לי אלא נשך בכסף וריבית באוכל. נשך באוכל וריבית בכסף מניין
Question: The pasuk states (Vayikra 25, 37), "Do not give your money in neshech (and do not give your food in marbis)''. This only teaches the prohibition of neshech with money and ribis with food...What about neshech with food and ribis with money?
תלמוד לומר אל תקח מאתו נשך ותרבית. הקיש נשך לתרבית ותרבית לנשך. מה נשך כסף אף תרבית כסף. מה תרבית אוכל אף נשך אוכל.
Answer: The previous pasuk states, "Do not take from him neshech and tarbis'' - we compare neshech and tarbis to each other - Just as neshech applies to money, so tarbis applies to money; just as tarbis applies to food, so neshech applies to food.