1)

TWO PEOPLE HOLDING A GARMENT (Yerushalmi Halachah 1 Daf 1a)

[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] משנה שנים אוחזין בטלית זה אומר אני מצאתיה וזה אומר אני מצאתיה זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי.

(a)

(Mishnah): If two people were holding a garment and each claimed that "I found it'' or "It is all mine''...

זה ישבע שאין לו בה פחות מחצייה וזה ישבע שאין לו בה פחות מחצייה ויחלוקו

1.

Each one swears that they do not own less than half of it and they divide it.

זה אומר כולה שלי וזה אומר חצייה שלי האומר כולה שלי ישבע שאין לו בה פחות משלש' חלקים והאומר חצייה שלי ישבע שאין לו בה פחות מרביע זה נוטל שלשה חלקים וזה נוטל רביע:

(b)

If one says, "It is all mine'' and the other says, "Half is mine'', the first one swears that he does not own less than 3/4 and the second one swears that he does not own less than 1/4; the 1st one then takes 3/4 and the 2nd takes 1/4.

גמרא תני אדם שאמר לחבירו תן לי מנה שאתה חייב לי אמר לו לא היו דברים מעולם הלך והביא עדים שחייב לו חמשים זוז.

(c)

(Gemara - Beraisa): If a person said to his friend, "Give me the 100 zuz that you owe me. His friend replied that he does not know of any debt. If the lender found witnesses that the borrower owed 50 zuz....

רבי חייה רבה אמר הודיית עדים כהודיית פיו וישבע על השאר

1.

R. Chiyah Rabah: Admission of witnesses is like the person himself admitting and he must swear on the rest (of the debt).

רבי יוחנן אמר אין הודיית עדים כהודיית פיו שישבע על השאר.

2.

R. Yochanan: Admission of witnesses is not like the person himself admitting; therefore, he does not swear on the rest.

אמר רבי לא [דף א עמוד ב] משנים אוחזין בטלית דרבי חייה רובה. מכיון שתפוש בחצייה אלא כמי שהביא עדים שחצייה שלו ותימר נשבע ונוטל. אוף הדא דמייא לה.

(d)

R. Ila: R. Chiyah Rabah learned his opinion from the case of our Mishnah. Holding half of the garment is as if he brought witnesses on that half and he swears on the other half - and the same is true in the law of R. Chiyah.

רבה בר ממל ורב עמרם סליקו הן דרב ביניי אמר ליה אין מוסרין שבועה לחשוד.

(e)

Question: Rabah bar Mamal and Rav Amram went in front of R. Binai. They said to him - surely a person who is suspected of being dishonest with money is not permitted to make an oath?

אמר ליה אפילו לשון שבועה אין מוסרין לו.

(f)

Answer: We do not allow a person suspected of making false oaths to swear, but if he is only suspected of being dishonest with money, he is still trusted to make an oath.