1)

PAYING FOR DAMAGE TO SLAVES (Yerushalmi Perek 8 Halachah 4 Daf 35b)

מתני' זה חומר באדם מבשור שאדם משלם את הנזק צער רפוי שבת ובשת ומשלם דמי ולדות

(a)

(Mishnah): The Torah was stringent about a man who damages, to obligate him to pay Nezek, pain, Refu'ah, Sheves, Boshes, and Demei Vlados (compensation for a fetus);

ושור אינו משלם אלא נזק ופטר מדמי וולדות

1.

An ox pays only Nezek. It is exempt from Demei Vlados.

המכה אביו ואמו ולא עשה בהן חבורה החובל בחבירו ביה''כ חייב בכולן

(b)

One who strikes his father or mother and does not make a wound, or one who strikes a person on Yom Kipur is liable for all of these.

[דף לא עמוד ב (עוז והדר)] החובל בעבד עברי חייב בכולן חוץ מן השבת בזמן שהוא שלו

(c)

One who strikes a Yisrael slave is liable for all damages, except for Sheves if it is his own slave;

החובל בעבד כנעני של אחרים חייב בכולן

(d)

One who strikes another's Kena'ani slave is liable for all damages;

רבי יהודה אומר אין לעבדים בושת:

(e)

R. Yehudah says, Boshes does not apply to slaves.

גמ' (תני והעדים שאמרו מעידין אנו על פלוני שסימא שתי עיניו כאחת שהפיל שתי שיניו כאחת אינו נותן לו כלום. זו אחר זו יוצא לחירות בראשונה. ונותן לו דמי שנייה - הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו מכאן וגורסו לקמן בהלכה ה) ר' אבהו בשם ר' יוחנן זאת אומרת שמין לעבדים בושת.

(f)

(Gemara - R. Avahu citing R. Yochanan) Inference: This teaches that [the first Tana holds that] we estimate Boshes for slaves.

ר' לא בשם רבי יוחנן המקדיש מעשה ידי עצמו כולן קידש.

(g)

(R. La citing R. Yochanan): If one was Makdish his own Ma'ase Yadayim (earnings), they are all Kadosh.

וחזר ותנא המקדיש מעשה ידי עבדו יוציא לו מהן פרנסתו והשאר הקדש

(h)

[R. Yochanan] later taught [a Tosefta] that if one was Makdish his slave's Ma'ase Yadayim, we remove his sustenance (what he needs to eat), and the rest is Hekdesh.

הכא את אמר השאר הקדש והכא את מר כולו קדש.

(i)

Question: [Why] here you say that the rest is Hekdesh, and here you say that all is Kadosh?

א''ר אחא מצווים ישראל לפרנס בני חורין יותר מעבדים.

(j)

Answer (R. Acha): Yisrael are commanded to finance free men more than [they are commanded to finance] slaves. (Surely the Makdish will not starve even if we say that all his earnings are Kadosh, but the slave might starve.)

לא כן אמר ר' יוחנן הקוטע ידי עבד חבירו רבו נוטל נזקו צערו ריפיו שבתו בושתו והלה יתפרנס מן הצדקה.

(k)

Question: Didn't R. Yochanan say that one who cuts off the hand of his friend's slave, the master receives his Nezek, pain, Refu'ah, Sheves, and Boshes, and the slave is fed from Tzedakah! (People will finance him!)

אמר ר' אחא מצווין ישראל לפרנס עבדים קוטעין יותר מן השלימין.

(l)

Answer (R. Acha): Yisrael more commonly finance amputee slaves than intact [slaves].

והא ר' יוחנן אכול קופד ויהיב לעבדיה שתי חמר ויהיב לעבדיה וקרי אנפשיה [איוב לא טו] הלא בבטן עושני עשהו.

(m)

Question: When R. Yochanan ate meat, he gave to his slaves; when he drank wine, he gave to his slaves, and applied to himself "ha'Lo va'Beten Oseni Asahu'' (Hash-m made both me and my slave in the womb - how can I treat myself greater than him?!)

אמרי תמן במידת הדין ברם הכא במידת רחמים:

(n)

Answer: There (we said that Yisrael need not finance slaves) is according to letter of the law. Here [R. Yochanan acted] with the attribute of mercy (not everyone is so merciful).