1)

DIFFERENCES OF LIABILITY FOR PEOPLE AND FOR ANIMALS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 10 Daf 16b)

מתני' יש חייב על מעשה שורו ופטור על מעשה עצמו חייב על מעשה עצמו ופטור על מעשה שורו

(a)

(Mishnah): Sometimes one is liable for his ox' action and exempt for his own, and sometimes vice-versa.

שורו שבייש פטור והוא שבייש חייב

1.

If his ox caused embarrassment, he is exempt. If he embarrassed, he is liable;

שורו שסימה את עין עבדו והפיל את שינו פטור [דף יז עמוד א] והוא שסימא את עין עבדו והפיל את שינו חייב

2.

If his ox blinded an eye or knocked out a tooth destroyed a tooth of his slave, he is exempt. If he did so, he is liable;

שורו שחבל באביו ובאמו חייב והוא שחבל באביו ובאמו פטור

3.

If his ox wounded his father or mother, he is liable. If he did so, he is exempt [from payment].

שורו שהדליק את הגדיש בשבת חייב והוא שהדליק את הגדיש בשבת פטור מפני שנידון בנפשו:

4.

If his ox burned a stack on Shabbos, he is liable. If he did so, he is exempt, for he is liable to die.

גמ' בן פדייא אמר כל המקלקלין פטורין חוץ מן המבעיר והעושה חבורה.

(b)

(Gemara - Bar Padyei): All who ruin are exempt (regarding Melachah on Shabbos), except for one who burns or wounds.

א''ר יוחנן במבעיר אינו חייב עד שיהא צריך לאפר והעושה חבורה אין חייב עד שיהא צריך לדם.

(c)

(R. Yochanan): One who burns is liable only if he needs the ashes. One who wounds is liable only if he needs the blood.

[דף יד עמוד א (עוז והדר)] והתנינן שורו.

(d)

Question: Our Mishnah says that his ox [that burned on Shabbos is liable to pay, i.e. in the same case that he is exempt because he is Chayav Misah. Surely his ox does not need the ashes!]

שורו צריך את האפר:

(e)

Answer: [Indeed,] his ox needs the ashes (e.g. it has a wound)! (MAHARA FULDA, SEDEI YEHOSHUA)