1)

IN WHOSE RESHUS IS ONE LIABLE? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 5b)

פיסקא. נכסים שהן של בני ברית.

(a)

(Mishnah): Property of Bnei Bris.

פרט לשור ישראל שנגח לשור של עכו''ם.

(b)

This excludes a Yisrael's ox that gored a Nochri's ox.

מנכסין המיוחדין.

(c)

(Mishnah): Distinctive property.

ולא מנכסי הפקר

(d)

This excludes Hefker.

חוץ מרשות המיוחדת למזיק

(e)

(Mishnah): Except for premises exclusively to the damager.

שהוא פטור נוהגין הן ברשות הניזק והמזיק.

(f)

There he is exempt, but [payment for damage] applies in [joint] premises of the victim and the damager.

א''ר ירמיה אילו תנא חוץ מרשות המיוחדת למזיק ושתק הייתי אומר אחד חצר של שותפין ואחד חצר שאינה לשניהן חייבת. ולמה תנא נוהגין הן ברשות הניזק והמזיק.

(g)

Question (R. Yirmeyah): Had the Tana taught 'except for premises exclusively to the damager' and no more, I would have said that the same applies to a joint Chatzer [of the damager and victim], and a Chatzer that is not of both of them - he is liable. Why did the Tana say [that payment for damage] applies in the premises of the victim and the damager?

אלא זה שומר חנם והשואל נושא שכר והשוכר.

(h)

Answer: Rather, this refers to a Shomer Chinam, borrower, Shomer Sachar and a renter.

א''ר יוסי מכיון דתנא חוץ מרשות המיוחדת למזיק אין אנו יודעין שהן נוהגין ברשות הניזק והמזיק. ולמה תנא נוהגין הן ברשות ניזק והמזיק

(i)

Question (R. Yosi): Since the Tana taught 'except for premises exclusively to the damager', don't we know that it applies in the premises of the victim and the damager? Why did he teach 'it applies in the premises of the victim and the damager'?

אלא להוציא חצר שאינה של שניהן.

(j)

Answer: Rather, this excludes a Chatzer that is not of both of them (rather, of a third party).