LIABILITY FOR KODSHIM (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 5a)
פיסקא. נכסין שאין בהן מעילה.
(Mishnah): Property to which Me'ilah does not apply.
דתני הנכסין הללו נקנין עם נכסין שיש בהן (מעילה) [צ''ל אחריות - נתיבות ירושלים, הגר''ח קניבסקי שליט''א].
(Beraisa): This property [for which one is liable for damage] can be acquired Agav (along with land) property with Achrayus (i.e. land).
רב יהודה בשם שמואל דרבי יוסי הגלילי היא.
(Rav Yehudah citing Shmuel): This Beraisa is R. Yosi ha'Gelili;
דתני [ויקרא ה כא] ומעלה מעל בה' רבי יוסי הגלילי אומר להביא קדשים קלין.
(Beraisa - R. Yosi ha'Gelili): "U'Ma'alah Ma'al ba'Shem'' includes Kodshim Kalim.
בן עזאי אומר להביא את השלמים.
Ben Azai says, it includes Shelamim.
אבא יוסי בן דוסאי אומר לא היה בן עזאי אומר אלא על הבכור בלבד.
Aba Yosi ben Dosai says, Ben Azai said only about Bechor.
ומה ביניהון
Question: What do they argue about?
מאן דמר שלמים כל שכן מעשר. ומאן דמר בכור הא מעשר לא.
Answer: The one who says Shelamim [is considered a person's Mamon, even though it requires Semichah, Nesachim, and Tenufah of Chazah v'Shok], all the more so Ma'aser (which lacks all of these). The one who says Bechor [which one may sell alive or dead, Tam or Ba'al Mum, is considered a person's Mamon], he holds that Ma'aser (which one may not sell at all) is not.
ר' שמעון אומר אחד קדשי קדשים ואחד קדשים קלין
R. Shimon says, Kodshei Kodoshim and Kodshim Kalim are the same;
קדשים שחייב באחריותן קורא אני בהן בעמיתו וכחש. [דף ה עמוד ב] ושאינו חייב באחריותן קורא אני בהן בה' וכחש.
Kodshim for which one has Achrayus [he must bring another if it becomes blemished or lost], I apply to them 'ba'Amiso v'Chichesh' (they are considered his Mamon). Those for which one has no Achrayus, I apply to them "ba'Shem v'Chichesh.'' (They are considered Hash-m's Mamon.)
[דף ד עמוד ב (עוז והדר)] רב הונא אמר אחד קדשים כשרין ואחד קדשים פסולין
(Rav Huna): Kosher Kodoshim and Pasul Kodshim are the same;
קדשים שחייב באחריותן אפילו הן לה' קורא אני בהן בעמיתו וכחש. ושאינו חייב באחריותן קורא אני בהן בה' וכחש ולא בעמיתו וכחש:
Kodshim for which one has Achrayus, even if they are la'Shem (they are Kosher), I apply to them 'ba'Amiso v'Chichesh'. Those for which one has no Achrayus, I apply to them "ba'Shem v'Chichesh'', and not 'ba'Amiso v'Chichesh'.