בבא קמא דף קא. א
מה הם הנידונים שתלתה הגמ' בצדדי הספק דלהלן, בהו"א ובמסקנא?
יש שבח [1] סממנין על הצמר | אין שבח סממנין על הצמר | ||
הו"א | גזל סממנין ועשה צבע, וצבע צמר שלו |
חייב לשלם דמי סמנין | פטור מלשלם [2] |
גזל צבע, וצבע צמר שלו | חייב לשלם דמי סמנין | פטור מלשלם [3] | |
גזל צבע, וצבע צמר שלו | פטור מלשלם [4] | חייב לשלם דאפסדינהו | |
מסקנא | גזל צמר וצבע, וצבע הצמר | פטור מלשלם דמחזירו כך | חייב לשלם [5] |
גזל קוף וצבע, וצבע את הקוף | פטור מלשלם דמחזירו כך | חייב לשלם | |
קוף הפקר צבע צמר דחד בסממנין של אחר |
בעל הצמר משלם השבח שנמצא אצלו | בעל הצמר פטור מלשלם |
-------------------------------------------------
[1] הנידון הוא האם יש ממשות צבע על הצמר או לא.
[2] ודוחה הגמ' שהרי כשעושה מהסממנין צבע הרי שקנה את הסמנין בשינוי, ובודאי שחייב לשלם.
[3] דאומר לו שאין לו אצלו ולא כלום. ודחתה הגמ', אפי' שאין ממשות עכשיו, בכל אופן חייב לשלם את הצבע שגזל.
[4] דאומר לו שהנה הצבע מונח לפניך ותקח אותו. ומקשה הגמ' דלא יתכן כי כיצד יטול את הצבע, דאם בצפון - סבון - הרי הוא אינו עושה השבה אלא רק מוחק את בצבע.
[5] ומקשה הגמ' הרי סוף סוף נשבח הצמר - וא"כ בזה שמחזיר לו צמר יותר יקר הוא עושה השבה. ומתרצת הגמ' דמיירי שהוזל הצמר הצבוע, וכיון שכן אין בהשבת הצמר הצבוע בכדי לשלם את הצמר והצבע שגזל.
-------------------------------------------------