בבא קמא דף קא. א

מה הם הנידונים שתלתה הגמ' בצדדי הספק דלהלן, בהו"א ובמסקנא?

יש שבח [1] סממנין על הצמר אין שבח סממנין על הצמר
הו"א גזל סממנין ועשה צבע,
וצבע צמר שלו
חייב לשלם דמי סמנין פטור מלשלם [2]
גזל צבע, וצבע צמר שלו חייב לשלם דמי סמנין פטור מלשלם [3]
גזל צבע, וצבע צמר שלו פטור מלשלם [4] חייב לשלם דאפסדינהו
מסקנא גזל צמר וצבע, וצבע הצמר פטור מלשלם דמחזירו כך חייב לשלם [5]
גזל קוף וצבע, וצבע את הקוף פטור מלשלם דמחזירו כך חייב לשלם
קוף הפקר צבע צמר
דחד בסממנין של אחר
בעל הצמר משלם השבח שנמצא אצלו בעל הצמר פטור מלשלם
-------------------------------------------------

[1] הנידון הוא האם יש ממשות צבע על הצמר או לא.

[2] ודוחה הגמ' שהרי כשעושה מהסממנין צבע הרי שקנה את הסמנין בשינוי, ובודאי שחייב לשלם.

[3] דאומר לו שאין לו אצלו ולא כלום. ודחתה הגמ', אפי' שאין ממשות עכשיו, בכל אופן חייב לשלם את הצבע שגזל.

[4] דאומר לו שהנה הצבע מונח לפניך ותקח אותו. ומקשה הגמ' דלא יתכן כי כיצד יטול את הצבע, דאם בצפון - סבון - הרי הוא אינו עושה השבה אלא רק מוחק את בצבע.

[5] ומקשה הגמ' הרי סוף סוף נשבח הצמר - וא"כ בזה שמחזיר לו צמר יותר יקר הוא עושה השבה. ומתרצת הגמ' דמיירי שהוזל הצמר הצבוע, וכיון שכן אין בהשבת הצמר הצבוע בכדי לשלם את הצמר והצבע שגזל.

-------------------------------------------------