1)

THE ENACTMENT ABOUT A BA'AL KERI (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 26a)

תני בעל קרי חולה שנפלו עליו תשעת קבין מים (וטהור שנפלו על ראשו ועל רובו שלשה לוגין מים שאובים טהר) [צ"ל טהור - הגר"א] לעצמו אבל אינו מוציא את הרבים ידי חובתן עד שיבא בארבעים סאה

(a)

(Beraisa): A sick Ba'al Keri that nine Kabim of water fell on him, he is Tahor for himself, but he cannot be Motzi the Rabim until he comes in [a Mikveh of] 40 Sa'im;

[דף לח עמוד ב (עוז והדר)] ר' יהודה אומר ארבעים סאה מ"מ.

(b)

R. Yehudah says, 40 Sa'im in any case [even Mayim She'uvim, or even in a Kli, even though it is not a Kosher Mikveh].

ר' יעקב בר אחא ר' יסא בשם רבי יהושע בן לוי אין קרי אלא מתשמיש המיטה

(c)

(R. Yakov bar Acha citing R. Yosa citing R. Yehoshua ben Levi): [The Isur of Divrei Kedushah for a Ba'al] Keri is only from Bi'ah;

רב הונא אמר ואפי' ראה את עצמו ניאות בחלום

(d)

(Rav Huna): It is even [due to an emission that came due to] seeing himself [having Bi'ah] in a dream.

הוון בעיין מימר ובלבד מאשה

(e)

Assumption: They wanted to say that it is only [if he saw himself having Bi'ah] with a woman.

ר' יונה ור' יוסי תרויהון אמרין ואפי' מדבר אחר.

(f)

Rejection (R. Yonah and R. Yosi): It is even [if he saw himself having Bi'ah] with something else (a male or animal - CHAREDIM).

תמן תנינן יום הכיפורים אסור באכילה ושתייה וברחיצה וסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המיטה ותני עלה בעלי קריין טובלין כדרכן בצינעה ביום הכיפורים

(g)

Question: A Mishnah teaches that on Yom Kipur it is forbidden to eat, drink, bathe, anoint, wear shoes or have Bi'ah, and a Beraisa taught that a Ba'al Keri immerses normally, in private, on Yom Kipur;

ולית הדא פליגא על ר' יהושע בן לוי דר' יהושע בן לוי אמר אין קרי אלא מתשמיש המיטה

1.

Does this not argue with R. Yehoshua ben Levi? R. Yehoshua ben Levi said that Keri is only from Bi'ah!

פתר לה בששימש מטתו מבעוד יום ושכח ולא טבל

(h)

Answer: He explains that it discusses one who had Bi'ah during the day (on Erev Yom Kipur), and forgot and did not immerse [before night].

והתני מעשה ביר' יוסה בן חלפתא שראו אותו טובל בצינעה ביום הכיפורים

(i)

Question (Beraisa): A case occurred in which R. Yosi ben Chalafta, they saw him immerse in private on Yom Kipur.

[דף כו עמוד ב] אית לך מימר על אותו הגוף הקדוש בשוכח

1.

Can you say that that Kadosh body forgot?!

א"ר יעקב בר אבון כל עצמן לא התקינו את הטבילה הזאת אלא שלא יהו ישראל כתרנגולין הללו משמש מיטתו ועולה ויורד ואוכל

(j)

(R. Yakov bar Avin): The whole reason why they enacted Tevilah [for a Ba'al Keri] is lest Yisrael be like these roosters - it has Bi'ah [very frequently], ascends, descends and eats.

ר' חנינא הוה עבר על תרעי דימוסין בקריצתא ואמר מה טובלי שחרית עושין פה ייזלון ויתנון

(k)

R. Chanina would pass by the gates where people immerse, before dawn, and said 'what are people who immerse in the morning [before learning] doing here'? (It is dangerous at night, like it says below.) They should go and learn!

בההיא דצפרא הוה אמר מאן דאית ליה עבידא ייזול ועבד.

1.

[Later] in the morning, he would say 'one who has an action (he had Bi'ah), he should go do (immerse).' (We explained this like MAHARA FULDA.)

מהו להרהר בבית הכסא

(l)

Question: May one think [about Torah] in the privy?

חזקיה אמר מותר ר' יסא אמר אסור

(m)

Answer: Chizkiyah permitted, and R. Yosa forbade.

א"ר זעירא כל סבר קשי דהוה לי תמן סבירתיה

(n)

R. Zeira: Any hard matter [that I pondered], I resolved it there (in the privy).

א"ר אלעזר בר שמעון כל ההוא סברא קשיא דטבול יום תמן סבירתיה

(o)

R. Elazar b'Ribi Shimon: The entire difficult deliberation about a Tevul Yom (whether or not he is entitled to receive a share of Kodshim, in order to eat it at night, when he will be fully Tahor - Zevachim 102b), I reasoned it there.

ר' אחא בשם (תנחום ביר') [צ"ל ר' תנחום בר - ר"ש סיריליו] חייא ביומוי ר' יהושע בן לוי ביקשו לעקור את הטבילה הזאת מפני נשי הגליל שהיו נעקרות מפני הצינה

(p)

(R. Acha citing R. Tanchum bar Chiya): In the days of R. Yehoshua ben Levi, they wanted to uproot this Tevilah, due to women of Galil, who were becoming sterile due to the cold (their husbands refrained from relations due to the difficulty of immersing);

אמר להן רבי יהושע בן לוי (חבר) [צ"ל דבר] שהוא גודר את ישראל מן העבירה אתם מבקשים לעקור אותו

1.

R. Yehoshua ben Levi: Something that fences Yisrael from Aveirah - do you seek to uproot it?!

מהו גודר ישראל מן העבירה

2.

Question: How does it fence Yisrael from Aveirah?

מעשה בשומר כרמים אחד שבא להיזקק עם אשת איש עד שהן מתקינין להן מקום איכן הן טובלין עברו העוברין והשבין ובטלה העבירה

3.

Answer: A case occurred with a watchman of a vineyard who wanted to have Bi'ah with a married woman. While they were preparing a place where they will immerse [afterwards], people passed by, and the Aveirah was canceled.

מעשה באחד שבא להיזקק עם שפחתו של רבי אמרה לו אם אין גבירתי טובלת איני טובלת

4.

A case occurred with one who wanted to have Bi'ah with Rebbi's Shifchah. She told him, if my mistress does not immerse, I do not immerse (lest it be clear that I was Mezanah. The decree of a Ba'al Keri applies also to women who emit semen.)

א"ל ולא כבהמה את

5.

The man: Are you (slaves) not like animals?! (Are you concerned for this decree?! We explained this like CHOMAS YERUSHALAYIM.)

אמרה לו ולא שמעת בבא על הבהמה שהוא נסקל [דף לט עמוד א (עוז והדר)] שנאמר [שמות כב יח] כל שוכב עם בהמה מות יומת

6.

The Shifchah: Did you not hear that one who had Bi'ah with an animal is stoned - "Kol Shochev Im Behemah Mos Yumas"! (It seems that this was the same Shifchah from whom Rabanan learned several matters (Megilah 18a), and honored her Cherem for three years (Mo'ed Katan 17a). In any case she would not consent to Zenus, just she gave an excuse that the man who desired her would accept - PF.)

א"ר חייא בר ווה כל עצמן לא התקינו את הטבילה הזאת אלא מפני תלמוד שאם אתה אומר לו שהוא מותר אף הוא אומר אני אלך ואעשה צרכי (ובא ושונה כל צורכו) [צ"ל ואשנה - ר"ש סיריליו]

(q)

(R. Chiya bar Vah): The whole reason why they enacted this Tevilah is only due to Talmud. If you will say that he is permitted [to learn before immersing], he will say 'I will go, do my needs (Bi'ah, so I can learn without Hirhur - MAHARA FULDA), and learn';

ומתוך שאתה אומר אסור הוא בא ושונה כל צורכו

1.

Amidst that you say that [a Ba'al Keri] is forbidden [to learn before immersing], he will learn as much as he needs [before having Bi'ah. We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO.]

2)

HETERIM GIVEN TO A BA'AL KERI (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 26b)

תמן אמרין אפי' לשמוע דברי תורה אסור

(a)

There (in Bavel) they say that even to hear Divrei Torah is forbidden [before immersing].

א"ר יודה בר טיטם ר' אחא בשם ר' אלעזר (בתחילה) כתחילה - הסטייפלר] [שם יט טו] (והיו נכונים ליום השלישי) [צ"ל היו נכנים לשלשת ימים] אל תגשו אל אשה.

(b)

Source (R. Yehudah bar Titam citing R. Acha citing R. Elazar): This is like the beginning (when Yisrael merely heard Torah on Sinai) - "Heyu Nechonim li'Sheloshes Yamim Al Tigshu El Ishah" (they separated for three days, for until then a woman can emit semen from Bi'ah).

תני זבין וזבות נדות ויולדות קורין בתורה ושונין מדרש והלכות והגדות ובעל קרי אסור בכולן

(c)

(Beraisa): Zavim, Zavos, Nidos and Yoldos may recite Torah and learn [Halachic] Midrash, Halachos (Mishnayos) and Agados. All of these are forbidden to a Ba'al Keri .

ר' אבא בר אחא בשם ר' שונה הלכות ואינו שונה הגדות

(d)

(R. Aba bar Acha citing Rebbi): He may learn Halachos, but not Agados.

תני בשם ר' יוסי שונה הילכות רגיליות ובלבד שלא יציע את המשנה

(e)

(Beraisa - in the name of R. Yosi): He may learn Halachos that he is fluent in them (and need not investigate them), as long as he does not give reasons for the Mishnah (R. SHLOMO SIRILIYO).

אית דבעי מימר ובלבד שלא יזכיר אזכרות

(f)

Some want to say, as long as he does not mention Azkaros (names of Hash-m).

ר' זעירא בעי קומוי ר' יסא לית ר' פשט (בי - חרדים מוחקו) עם ר' בין פירקיא בליליא

(g)

Question (R. Ze'ira, to R. Yosa): Does not Rebbi (you) learn with R. Bun [at the end of every] night (even if one of you had Bi'ah, before immersing - CHAREDIM)?

א"ל אין ר' חייא בר אבא פשט עם ר' נחמיה בריה פירקיה בליליא בההיא צפרא הוה מר מה דאית ליה עבידא ייזיל ויעביד.

(h)

Answer (R. Yosa): Yes! R. Chiya bar Aba learns with his son R. Nechemyah at night (after Bi'ah), and in the morning, he would say 'one who has an action [to do, i.e. to immerse from Keri], he should go do.' (We explained like MAHARA FULDA, with a small change.)

מעשה באחד שעמד לקרות בתורה בנציבין כיון שהגיע להזכרה התחיל מגמגם בה אמר לו ר' יהודה בן בתירה פתח פיך ויאירו דבריך שאין דברי תורה מקבלין טומאה

(i)

A case occurred with [a Ba'al Keri] who stood to recite Torah in Netzivin. Once he reached an Azkarah, he stuttered. R. Yehudah ben Beseira told him "open your mouth and let your words illuminate. Divrei Torah do not receive Tum'ah!"

א"ר יעקב בר אחא ונהגין תמן כר' אלעי בראשית הגז וכר' יאשיה בכלאי הכרם וכר' יהודה בן בתירא בבעלי קריין

(j)

(R. Yakov bar Acha): People there (in Bavel) conduct themselves like R. Ila'i regarding Reishis ha'Gez (giving first shearings to a Kohen), like R. Yoshiyah regarding Kil'ai ha'Kerem, and like R. Yehudah ben Beseira regarding a Ba'al Keri (these will be explained);

כרבי אלעי בראשית הגז

1.

They follow R. Ila'i regarding Reishis ha'Gez.

דתנא ר' אלעי אומר אין ראשית הגז אלא בארץ

i.

(Beraisa - R. Ila'i): Reishis ha'Gez applies only in Eretz [Yisrael].

כר' יאשיה בכלאים

2.

They follow R. Yoshiyah regarding Kil'ayim;

דתני ר' יאשיה אומר לעולם אינו חייב עד שיזרע חטה ושעורה וחרצן במפלת יד

i.

(Beraisa - R. Yoshiyah): One is liable [for Kil'ai ha'Kerem] only if he seeds wheat, barley and a grape seed together.

כר' יהודה בן בתירה בבעלי קריין

3.

They follow R. Yehudah ben Beseira regarding a Ba'al Keri;

דתני ר' יהודה אומר אין דברי תורה מקבלין טומאה

i.

(Beraisa - R. Yehudah [ben Beseira]): Divrei Torah do not receive Tum'ah.

ר' יוסי בר חלפתא הוה אתי באיסמטא בליליא והוה חמרא מהלך בתריה על חד בית שיח א"ל ההוא גברא בעי מסחי א"ל לא תסכן נפשך

(k)

R. Yosi ben Chalafta was going in the dark (MAHARA FULDA) at night. A donkey-driver was in back of him. They came to a pit [of water]. The donkey-driver said that he needs to immerse. R. Yosi told him, do not endanger yourself [to immerse at night].

א"ל מן נדה ומן אשת איש ההוא גברא בעי למיסחי אפי' כן א"ל לא תסכן בנפשך

1.

The donkey-driver said, I need to [immerse, to] purify myself from Bi'ah with a Nidah and with a married woman! R. Yosi told him, do not endanger yourself.

כיון דלא שמע ליה א"ל ייחות ההוא גברא ולא יסוק [דף לט עמוד ב (עוז והדר)] וכן הוות ליה

2.

Since he did not heed him, [R. Yosi] said, he should descend [into the water] and not rise. And so occurred to him.

ר' יוסי בן יוסי הוה אתי [דף כז עמוד א] באילפא חמא חד קטר גרמיה בחבלא מיחות ומיסחי א"ל לא תסכן בנפשך

(l)

R. Yosi ben Yosi was coming on a boat. He saw a man tie himself with a rope in order to immerse (and they will pull him back to the boat). R. Yosi told him, do not endanger yourself.

א"ל ההוא מיכל בעינא א"ל אכיל ההוא גברא בעי מישתה א"ל שתי

1.

The man said, I want to eat (and I must immerse in order to bless before eating)! R. Yosi told him, eat (you may bless without immersing). The man said, I want to drink! R. Yosi told him, drink.

כיון דמטון (ללמינה) [צ"ל לנמילא - ספר משביח] א"ל תמן לא שרית לך אלא בגין סכנתא דנפשא ברם הכא אסור לההוא גברא למיטעם כלום עד שעתא דיסחי

2.

Once they reached the port, [R. Yosi] told him, there, I permitted you [to eat and drink without immersing] only due to mortal danger. However, here that man (i.e. you) may not taste anything until immersing.

א"ר ינאי שמעתי שמקילין ומחמירין בה וכל המחמיר בה מאריך ימים בטובה

(m)

(R. Yanai): I heard that some are lenient about it, and some are stringent. Anyone who is stringent will have length of days and live well;

מקילין בה לרחוץ במים שאובין מחמירין בה לטבול במים חיים:

1.

Some are lenient to bathe in Mayim She'uvim (it is not a real Tevilah). Some are stringent to immerse [a proper Tevilah] in Mayim Chayim (a spring, or in a Mikveh).