ברכות דף יח. א
אונן בשבת האם חייב במצות?
בדברים שבפרהסיא | בדברים שבצינעא | |
לרבנן | חייב | פטור ואסור (ואסור בתשמיש) |
לרשב"ג | חייב | חייב |
אונן בשבת האם חייב במצות לירושלמי? [תוד"ה ואינו].
לרישא בירושלמי | לסיפא בירושלמי | ||
לר"י | אינו חייב וגם אינו רשאי לקיימם | חייב במצות | |
לר' נתנאל |
לטעם דאין לו מי שישא משאו |
כשדעתו להחשיך על התחום: אינו חייב וכו' כשאין דעתו להחשיך: חייב במצות |
|
לטעם מפני כבודו של מת | אינו חייב וכו' | חייב במצות |
מתי אונן פטור ממצות?
כשמתו מוטל לפניו | כשמתו אינו מוטל לפניו | |
כשמוטל עליו לקוברו | פטור | לרב פפא: חייב [1] לרב אשי: פטור |
כשלא מוטל עליו לקוברו | פטור [2] | חייב [3] |
המשמר את המת אע"פ שאינו מתו מה הדין באופנים דלהלן?
היה אחד משמר | היו שנים משמרים | |
ביבשה | פטור | זה משמר וזה קורא |
היו בספינה | לרבנן: פטור לבן עזאי: חייב [4] |
לרבנן: זה משמר וזה קורא היו בספינה: מניחים אותו בזוית זו ומתפללים |
[1] רב פפא העמיד למה שאמרה הברייתא "דאין מברכין עליו ואין מזמנין עליו" - דוקא כשנמצא עם המת בחדר ומחזיר פניו ואוכל, אבל בשאר אופנים שלא נמצא עמו, כגון באוכל בבית חבירו חייב בכל המצות. ולא חילק רב פפא בין מוטל עליו ללא כרב אשי.
[2] אמרו בסוגיא "מתו אע"פ שאינו משמרו" - פטור, וא"כ ה"ה אם מוטל לפניו אע"פ שאינו מוטל עליו פטור כל זמן שהוא לפניו.
[3] כתבו התוס' דכיון שנתן את המת לכתפים - כנמסר לרבים דמי וחייב לקוברו. וכן במתה אחותו, ויש לה בעל שמטפל בה נמי פטור.
[4] והגם שבגמ' נקט את הדוגמא בשנים, מ"מ אין הבדל - דהטעם אחד הוא דאינו חושש לעכברים בספינה. וע' בהשלמה (עמוד ר') שנקט את דברי בן עזאי בהיה אחד שמביאו.