PAST CYCLE DEDICATION

BERACHOS 17 (30 Av) - Today's study material has been dedicated by Al and Sophie Ziegler of Har Nof, Yerushalayim, in honor of the Yahrzeit of Al's father Bernard B. Ziegler, Binyamin Baruch ben Avraham (and Miryam), which occurs on 30 Menachem Av.

ברכות דף יז. א

מהו הביאור בפסוק "אלופינו מסובלים"?

אלופינו מסובלים
רב ושמואל ואמרי לה רבי יוחנן ור' אלעזר חד אמר בתורה במצות [1]
וחד אמר בתורה ובמצות ביסורים [2]

ממה ניזון כל העולם וממה הצדיקים?

כל העולם ממה ניזון? מי הם הרחוקים מצדקה?
רב ושמואל ואמרי לה רבי יוחנן ור' אלעזר חד אמר ניזון בצדקת הקב"ה הצדיקים שניזונים בזרוע [3]
וחד אמר ניזון בזכות הצדיקים הצדיקים שבקושי ניזונים

ברכות דף יז: א

האם יש לכל אדם לנהוג כתלמיד חכם או חיישינן בזה ליוהרא?

בענין ק"ש בענין מלאכה בט' באב
לרבנן לר' יוחנן רק ת"ח רשאי לקרות [4] רק תלמידי חכמים בטלים
לרב שישא כל חתן שרוצה לקרות יקרא [5]
לרשב"ג לר' יוחנן כל חתן שרוצה לקרות יקרא כל אדם יעשה עצמו כת"ח ויבטל
לרב שישא רק ת"ח רשאי לקרות
-------------------------------------------------

[1] פירש המהרש"א דהמ"ד הזה דריש מקרא (בראשית מט:טו) "וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל" - דלשון מסובלים הוא במצות.

[2] פירש המהרש"א דהמ"ד הזה דריש מקרא (ישעיה נג:ד) "אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם" - דלשון מסובלים הוא ביסורים.

[3] דהיינו בזכות המצות שהם עושים.

[4] הקשתה הגמ' סתירה בין סוגיין שמבואר שלרבנן כל חתן אם רוצה לקרות ק"ש קורא ולא חיישינן ליוהרא, ואילו לגבי ט"ב ס"ל לרבנן שדוקא ת"ח בטלים בו, ואילו כל אדם אין לו לנהוג כן דחיישינן ליוהרא. ולרשב"ג להיפך, כאן לגבי ק"ש אמר "לא כל הרוצה ליטול את השם יטול" - והיינו דחייש ליוהרא. ואילו לגבי ט"ב ס"ל שלעולם יעשה כל אדם את עצמו כתלמיד חכם, ולא חייש ליוהרא. ותירץ ר' יוחנן דמוחלפת השיטה, ולא מבואר איזו שיטה מוחלפת האם כאן או דפסחים. והנה מדברי התוס' (בד"ה רב שישא) שאמרו דהלכה כרשב"ג במשנתנו, וכאן הלכה שחתן הרוצה לקרות קורא, א"כ מוחלפת ההיא דמשנתנו, דרשב"ג ס"ל שחתן אם רוצה לקרות קורא ואילו רבנן ס"ל דלא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול.

[5] ורב שישא תירץ על הקושיא הנ"ל דרבנן ס"ל שבק"ש לא שייך יוהרא דעושה כמו כולם שקוראים, ולכן מתירים לו לקרות. משא"כ בט"ב שכולם עושים במלאכה והוא לא עושה יש בזה יוהרא. ואילו רשב"ג ס"ל שבק"ש אין טעם שיקרא אם אינו ת"ח דהא ודאי שלא יוכל לכוון, ואם בכל אופן עושה יש בזה יוהרא, משא"כ לגבי מלאכה אין ניכר יוהרא, דהרואה אומר מלאכה אין לו לעשות, והוא כשאר הבטלנים שבשוק.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף