1)

COALS AND FLAMES IN THE TECHUM (Yerushalmi Halachah 5 Daf 22a)

משנה הגחלת כרגלי הבעלים והשלהבת בכל מקום

(a)

(Mishnah): A coal follows the feet of the owner and a flame may be transferred anywhere.

הגחלת של הקדש אין מועלין בה והשלהבת לא נהנין ולא מועלין

(b)

One transgresses the prohibition of Meilah if he gains benefit from a coal of Hekdesh (consecrated to the Temple). One may not benefit from a flame of Hekdesh but one would not transgress the prohibition of Meilah if he did.

גמרא חמשה דברים נאמרו בגחלת וחמשה בשלהבת

(c)

(Gemara): The Sages said five things about a coal and five about a flame.

גחלת של הקדש מועלין בה [דף מח עמוד ב (עוז והדר)] והשלהבת לא נהנין ולא מועלין

1.

One transgresses Meilah if he gains benefit from a coal of Hekdesh. One may not benefit from a flame of Hekdesh but one would not transgress the prohibition of Meilah if he did.

גחלת של עכו''ם אסורה והשלהבת מותרת

2.

The coal of an idol is prohibited, but its flame is permitted.

המודר הנייה מחבירו אסור בגחלתו ומותר בשלהבתו

3.

If a person vows against giving benefit to his friend, his coal is prohibited but his flame is permitted.

המוציא את הגחלת לר''ה חייב והשלהבת פטור

4.

If a person takes out a coal into a public domain (on Shabbos) he is liable, but he is exmept for taking out a flame.

ומברכין על השלהבת ואין מברכין על הגחלת

5.

(After Shabbos), one may make a blessing over a flame but not over a coal.

רב חייה בר אשי בשם רב אם היו הגחלים לוחשות מברכין

i.

Rav Chiya bar Ashi quoting Rav: If the coals are glowing, one may recite a blessing on them.

ר' יוחנן דקציון בשם ר' נחום בי ר' סימאי ובלבד בנקטפת

ii.

R. Yochanan of Katziyon quoting R. Nachum bei R. Simai: As long as there is a small, albeit erratic, flame on top of the coals.

2)

THE WATER FROM A PIT (Yerushalmi Halachah 6 Daf 22a)

משנה בור של יחיד כרגלי יחיד

(a)

(Mishnah): The Techum of the water from a private pit follows the feet of that owner.

ושל אנשי העיר כרגלי אנשי אותה העיר

(b)

The Techum of the water from a city's pit follows the people of that city.

ושל עולי בבל כרגלי הממלא

(c)

The Techum of the water in a pit dug for those travelling from Bavel to Eretz Yisrael, follows the feet of the one who takes the water out.

גמרא באר שבין ב' תחומין

(d)

(Gemara): If there is a well between two Techums (with part of the well entering each Techum)...

ר' יוחנן אמר עושין לה מחיצה של ברזל

1.

R. Yochanan: They may make a metal partition (to section off their part of the well and prevent water from the other part mixing with it).

ר' יוסי בן חנינה אמר אפי' מחיצה של קנים ובלבד שלא יהו המים נמשכין לכאן ולכאן

2.

R. Yosi ben Chaninah: It could even be a partition of canes (even though the water will mix underneath it), as long as the water on top does not mix.

א''ר יודן החמירו בדבריהן יותר מדברי תורה

(e)

R. Yudan: The Sages were stringent with Rabbinic laws more than with Torah laws (otherwise the water that came from outside of the Techum would be nullified since there is a majority of permitted water).

א''ר חנינה ולא מין במינו הוא

(f)

Rejection (R. Chanina): Surely the water is mixing with something of its own type (so even on a Torah level, it is not nullified)?

אלא החמירו בדבריהן כדברי תורה

(g)

Rather, the Sages treated Rabbinic laws as stringently as Torah laws.

[דף מט עמוד א (עוז והדר)] הדא אמרה המוצא כלי בדרך הרי זו כרגלי המוצא

(h)

(The end of the Mishnah taught - the Techum of the water in a pit dug for those travelling from Bavel to Eretz Yisrael, follows the feet of the one who takes the water out.) This teaches that if one finds a utensil on the road, it follows the feet of the one who found it (as ownerless items do not acquire a particular place at the onset of Yom Tov).