BEITZAH 40 (Year 5782) - Dedicated l'Iluy Nishmas Reb Naftali ben Reb Menachem Mendel Bodner Z"L, by his wife, Alice Bodner. A man who loved to perform Chesed, Tuli Bodner applied his many talents to help everyone he knew in any way he could. His cheerful greeting is missed by all who knew him. His Yahrzeit is 5 Cheshvan.

1)

FRUIT IN ANOTHER TOWN (Yerushalmi Halachah 7 Daf 22a)

משנה מי שהיו פירותיו בעיר אחרת ועירבו בני אותה העיר לבוא אצלו לא יביאו לו מפירותיו

(a)

(Mishnah): If a person had fruit in another town and the people of that town made an Eiruv Techumin to be able to join him, they may not bring with them his fruit.

ואם עירב הוא הרי פירותיו כמוהו

(b)

If he made an Eiruv, his fruit follows his limits.

גמרא [המפקיד פירותיו אצל חבירו]רב ושמואל חד אמר כרגלי המפקיד וחורנה אמר כרגלי מי שהיו מופקדין אצלו הן

(c)

(Gemara): If a person deposits fruit with his friend - Rav and Shmuel disagreed - one said that the fruit follows the limits of the owner; the other said that they follow the limits of the recipient.

מתני' פליגא על מ"ד כרגלי מי שהן מופקדין אצלו הן דתנינן מי שהיו פירותיו בעיר אחרת ועירבו בני אותה העיר לבוא אצלו לא יביאו לו מפירותיו

(d)

Question: Our Mishnah contradicts the second opinion - 'If a person had fruit in another town and the people of that town made an Eiruv Techumin to be able to join him, they may not bring with them his fruit' -...

אין תימר כרגלי מי שהיו מופקדין אצלו הם יביאו לו מפירותיו

(e)

Conclusion of question: If you say like the second opinion (in (a)), why can they not bring him his fruit (since the fruit follows the recipient, meaning the people of that other town)?!

א"ר יודן תיפתר שהיה מפתח ביד הבעלים או שלא מסרו להן רשותו מבע"י

(f)

Answer (R. Yudan): The reason that the Mishnah forbids bring the fruit is because the owner possesses the keys or he did not put the fruit in their domain (in a designated place) before Yom Tov (otherwise it would follow their feet and be permitted to bring).

ויידא אמר דא

(g)

Question: From where do we know that if the owner would have put the fruit in their domain, that it would follow their feet?

מי שזימן אצלו אורחים לא יוליכו בידם מנות אלא א"כ זיכה להן אחד במנותיהם מעי"ט

(h)

Answer (Mishnah below): If a person invited guests, they should not take home portions of food with them (outside of the Techum of the host), unless he transferred ownership to them before Yom Tov.

מכיון שזיכה להן אחר במנותיהן לא כרגלי מי שהיו מופקדין אצלו הן

(i)

Is transferring ownership to them not the same as receiving deposited fruit? (This is a question against Rav that remains unanswered.)

2)

GUESTS / SLAUGHTERING ANIMALS (Yerushalmi Halachah 8 Daf 22b)

משנה מי שזימן אצלו אורחין אלא יוליכו בידם מנות אא"כ זיכה להן א' במנותיהן מעי"ט

(a)

(Mishnah): If a person invited guests, they should not take home portions of food with them (outside of the Techum of the host), unless he transferred ownership to them before Yom Tov.

אין משקין ושוחטין את המדבריות אבל משקין ושוחטין את הבייתות

(b)

One may not give to water to and slaughter Midbari animals; but one may give water to and slaughter Baysi animals.

אלו הן הבייתות הלנות בעיר מדבריות הלנות באפר

(c)

Baysi (domesticated) animals are those that sleep in the town. Midbari (wild) animals sleep (out in the fields) in the dirt.

גמרא אלו הן המדבריות אלו שהן יוצאות בפסח ונכנסות ברביעה

(d)

(Gemara - Beraisa): Midbari animals are those that go out at Pesach and return in the rainy season.

אלו הן בייתות הלנות בעיר

(e)

Baysi animals sleep in the town (and go out in the daytime to graze).

ר' אומר אלו ואלו נכנסו לתחום משחשיכה מותרין לשחוט אלו הן מדבריות הגדילות באפר

(f)

Rebbi disagrees: Both of these are permitted to slaughter on Yom Tov if they return to within the Techum at nightfall. Midbari animals are those that sleep out in the (field) dirt (outside of the Techum - consequently, they may not be slaughtered as they are Muktzah).

א"ר זעירה הדא אמרה כלי שבא מחוץ התחום לתחום משחשיכה מותר לטלטלו

(g)

R. Zeira: This shows that a utensil that was brought in from outside of the Techum on Yom Tov is not Muktzah.

ר"ש בר כרסנא בשם ר' אחא ובלבד בד' אמות

(h)

R. Shimon ben Karsana quoting R. Acha: One may only move them within four Amos (they may not be taken outside of this area since they have come from outside of the Techum).

כהדא גמלייל זוגא אוקריה חד סרקיי כמהין אתא שאל לר' מנא א"ל קבלין בגו מגיריין דידך ואוכלין בד' אמות

(i)

Like the case of Gamliel the barber - someone (a gentile) honored him by giving him one basket of mushrooms. He asked R. Mana and R. Mana answered - let him stay in your house and eat them within 4 Amos.

HADRAN ALACH PEREK MEISHILIN VEKULAH MASECHTA DEBEITZAH

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF