1)

TAKING FIREWOOD (Yerushalmi Halachah 6 Daf 18b)

משנה ר''א אומר נוטל אדם קיסם לחצות בו שיניו ומגבב מן החצר ומדליק שכל מה שבחצר מוכן

(a)

(Mishnah - R. Eliezer): One may take a splinter to pick his teeth and gather from the courtyard to light a fire with it, as everything in the courtyard is considered prepared for us.

וחכמים אומרים מגבב משלפניו ומדליק

(b)

Chachamim: One may gather from what is in front of him in the house and light it.

גמרא מה ביניהן לעשות [דף מא עמוד ב (עוז והדר)] ציבור ביניהן על דעתיה דר''א עושין ציבור על דעתהון דרבנן אין עושין ציבור

(c)

(Gemara): Over which case is their dispute? To make a pile of firewood in front of him - according to R. Eliezer it is permitted; according to Rabbanan it is prohibited.

2)

LIGHTING A FIRE (Yerushalmi Halachah 7 Daf 18b)

משנה אין מוציאין את האור לא מן העצים ולא מן האבנים ולא מן המים

(a)

One may not start a fire from firewood, stones or water (by putting water in a glass container (when the sun is strong, the water can produce a spark and ignite a fire).

ואין מלבנין את הרעפים לצלות עליהן

(b)

One may not heat roof planks in order to use them to roast on.

ועוד א''ר אליעזר עומד אדם על המוקצה ערב שבת [דף יט עמוד א] בשביעית ואומר מיכן אני אוכל למחר

(c)

Another law of R. Eliezer: A person may stand next to drying fruits on Erev Shabbos during Sheviis and verbally designate them before Yom Tov. (Since they are Shemita produce, they are exempt from tithes.)

וחכ''א עד שירשום ואומר מיכן ועד כאן

(d)

Chachamim: He may designate only by first marking them and then declaring that he wishes to use them on Yom Tov.

גמרא אין מלבנין את הרעפים לצלות עליהן

(e)

(Gemara - the Mishnah taught): One may not heat roof planks in order to use them to roast on.

אית תניי תני מלבנין ואית תניי תני אין מלבנין

(f)

One Beraisa reads that one may heat roof planks and one reads that one may not.

אמר רב חסדא מאן דאמר מלבנין בבדוקים ומאן דאמר אין מלבנין בשאינן בדוקים

(g)

Rav Chisda: The text that says that it is permitted refers to planks that were already checked that the heat would not ruin them; the text that says that it is prohibited refers to planks that were not checked. (If the heat does ruin them, it means that he toiled unnecessarily.)

ועוד א''ר אליעזר עומד אדם על המוקצה ערב שבת בשביעית ואומר מיכן אני אוכל למחר

(h)

The Mishnah taught: Another law of R. Eliezer - A person may stand next to drying fruits on Erev Shabbos during Sheviis and verbally designate them before Yom Tov. (Since they are Shemita produce, they are exempt from tithes.)

מחלפה שיטתיה דרבי ליעזר דתנינן תמן בית שמאי אומר לא יטול אלא א''כ נענע מבעוד יום ור' ליעזר לאו שמותי הוא

(i)

Question: The opinion of R. Eliezer has been switched, as the Mishnah taught (earlier) - Beis Shamai says that one may not take (birds) if he shook (designated) them before Yom Tov. Is R. Eliezer not a student of Bei Shamai?

חומר הוא בדבר שיש בו רוח חיים

(j)

Answer: It is stringency that they made for a living creature (that it is a more severe type of Muktzah).

וחכ''א עד שירשום ויאמר מיכן ועד כאן

(k)

The Mishnah taught: He may designate only by first marking them and then declaring that he wishes to use them on Yom Tov.

[דף מב עמוד א (עוז והדר)] מחלפה שיטתון דרבנן דתנינן תמן בית הלל אומרים עומד ואומר זה וזה אני נוטל והכא אינון הכין עוד אינון אית להון חומר בדבר שיש בו רוח חיים

(l)

Question: The opinion of Chachamim has been switched as the Mishnah (earlier) taught that Beis Hillel says - he should declare that I am taking from this and this. Here, the Chachamim require marking them; certainly, there is more reason to be stringent there as they are living creatures?!