1)

WHEN YOM TOV ADJOINS SHABBOS (Yerushalmi Halachah 1 Daf 2b)

נולדה ביום טוב תיאכל בשבת ובשבת תיאכל ביום טוב

(a)

Beraisa: If an egg was laid on Yom Tov (on a Friday), it may be eaten on Shabbos; if it was laid on Shabbos it may eaten on Yom Tov (that occurs the following day).

רבי יודה אמר משם ר' ליעזר היא המחלוקת בית שמאי אומרים תיאכל וב''ה אומרים לא תיאכל

1.

R. Yehudah quoting R. Eliezer: It follows the dispute of Beis Shamai and Beis Hillel - Beis Shamai say that he may eat it and Beis Hillel say that he may not eat it. (Beis Hillel hold that the Shabbos and Yom Tov meals must be prepared on the weekday before them, but Yom Tov cannot prepare for Shabbos nor vice-versa. Beis Shamai hold that they do not require preparation on a weekday.)

רבי חנינה הורי לציפוראיי בספחי חרדל ובביצה כרבי יודה

(b)

R. Chanina ruled like R. Yehudah to the people of Tzipori, concerning after-growths of mustard (that grew by themselves during the Shemita year, that they are permitted to buy, as the sellers are not suspected of storing them up for sale in the Shemita year) and concerning an egg (that was laid on Shabbos, that it may not be eaten on Yom Tov).

עאל רבי יוחנן ודרש להון כרבנן דהכא וכרבנן דתמן

(c)

R. Yochanan came and instructed them to follow Rabbanan in both of those cases (that the mustard is prohibited and the egg may be eaten on Yom Tov).

רבי אבא בר זמינא בשם רבי יוצדק מן קומי אילין תרתין מילייא נחת רבי יוחנן מן ציפורין לטיברייא אמר מה איתיתון לי ההן סבא דאנא שרי והוא אסר ואסר והוא שרי

(d)

R. Aba bar Zamina quoting R. Yutzedek: On account of these two rulings, R. Yochanan left Tzipori (where R. Chanina made this ruling) and came to Tiveria and said, "What has this Sage (R. Chanina) brought me - He prohibits what I permit and he permits what I prohibit!''

[דף ג עמוד א] א''ר בא אתא עובדא קומי רבי יסא ובעא מיעבד כרבי יוחנן [דף ד עמוד א (עוז והדר)] כד שמע דרב ורבי חנינה תרויהון פליגין שרע מינה

(e)

R. Ba: This case was brought before R. Yasa and he wanted to rule like R. Yochanan (that the egg laid on Yom Tov may be eaten on Shabbos. When he heard that Rav and R. Chanina both disagreed with R. Yochanan, he refrained from ruling.

דאיתפלגון שירי פתילה שירי מדורה שירי שמן שכבו בשבת מהו להדליקם ביו''ט

1.

As we find that there is a disagreement over the cases of remains of wicks, remains of a bonfire and remains of oil after they became extinguished on Shabbos, whether they can be lit on Yom Tov (or do we view it as a preparation of those materials from Shabbos to Yom Tov) -

רב ורבי חנינה תריהון אמרין אסור ורבי יוחנן אמר מותר

2.

Rav and R. Chanina ruled that it is prohibited and R. Yochanan ruled that it is permitted.

א''ר מנא קומי רבי יודן מה אפכן לה פתילה גבי ביצה

(f)

R. Mana to R. Yudan: What is the comparison between a wick and an egg?

[דף ד עמוד ב (עוז והדר)] א''ל מן מה דאנן חמיי רבנן מדמיי לה הדא אמרה היא הדא היא הדא

(g)

R. Yudan responds: From the fact that the Rabbanan compare them, they must be the same.

משם ארבעה זקנים אמרו הנאכל עירובו בראשון הרי הוא כבני עירו בשני

(h)

In the name of four Sages they said - if his Eiruv food was eaten on the first day, he is considered like one of the people of his town on the second day.

רב חונה בשם רב הלכה כארבעה זקנים

(i)

Rav Chuna: This is the Halachah.

רב חסדא בעי מחלפה שטתיה דרב תמן הוא עבד לה שתי קדושות והכא הוא עבד לה קדושה אחת

(j)

Question (Rav Chisda): The opinion of Rav has been switched. There he viewed the two days of Yom Tov as two separate days; here (concerning remnants of wicks) he views them as one long day...?

דאיתפלגון שירי פתילה שירי מדורה שירי שמן שכברו בשבת מהו להדליקם ביום טוב רב ור' חנינה תרויהון אמרין אסור ורבי יוחנן אמר מותר

1.

There is a dispute - Remains of wicks, remains of a bonfire and oil that became extinguished, may they be lit on Yom Tov? Rav and Rav Chanina say it is prohibited; R. Yochanan says that it is permitted.

וא''ר מנא קומי רבי יודן מה אפכן לה פתילה גבי ביצה

(k)

R. Mana to R. Yudan: What is the comparison between a wick and an egg?

א''ל מן מה דאנן חמיי רבנן מדמי לה הדא אמרה היא הדא היא הדא

(l)

) R. Yudan responds: From the fact that the Rabbanan compare them, they must be the same.

הכל מודין בנשרין שהן אסורין

(m)

All agree that fruits that fell off of a tree are prohibited.

רבי בון בר חייה בעא קומי ר' זעירה מה בין נשרין מה בין בצים

(n)

Question (R. Bun bar Chiya to R. Zeira): How are fallen fruit different from eggs?

אילו נשרין באימותיהן שמא אינן אסורין אילו בצים באימותיהן שמא אינן מותרות

(o)

Answer: When the fruits were still attached to the tree, they were certainly prohibited. On the other hand, the eggs were permitted when they were inside the mother!

מעתה נולדה בי''ט לא תיאכל בשבת בשבת לא תיאכל בי''ט

(p)

Question: If so, (according to Bei Hillel) if an egg was laid on Yom Tov, it should be prohibited on Shabbos, and vice-versa?! (Since they view the egg and mother as separated entities, Beis Hillel must prohibit for another reason.)

א''ל וכיני לא דייך שהחמרתה עליה שאם נולדה ביום טוב לא תיאכל ביום טוב בשבת לא תיאכל בשבת אלא שאת מבקש להחמיר עליה שאם נולדה ביום יום טוב לא תיאכל בשבת בשבת לא תיאכל ביום טוב

(q)

Answer: You were stringent that if it was laid on Yom Tov/Shabbos, you cannot eat it on Yom Tov/Shabbos; do you wish to be even more stringent that if laid on Yom Tov, you cannot eat it on Shabbos, and vice-versa?! (The reason for the original prohibition was Nolad - that only applies to the day itself.)

רבי ירמיה בעי עיטורי סוכה [דף ג עמוד ב] מה הן

(r)

Question (R. Yirmiyah): What is the law of Sukah decorations on Shemini Atzeres?

חזר רבי ירמיה ואמר כל שבעה הן בטילין על גב סוכה מיכן והילך בהכינן הן

(s)

R. Yirmiyah: All seven days of Sukos, they are annulled to be considered part of the Sukah - afterwards they are considered prepared.

אמר רבי יוסה [דף ה עמוד א (עוז והדר)] כל שבעה קדושת סוכה חל עליהן מיכן והילך קדושת יום טוב עליהן מה אתא מישאול יום טוב שחל להיות ערב שבת כמ''ד שתי קדושות הן

(t)

R. Yosa: All seven days of Sukos, the sanctity of Sukah is upon them; after that, the sanctity of Yom Tov is upon them - so they are prohibited. My question is - if the 8th day occurs on a Friday, are they permitted on Shabbos (even though they were still prohibited during twilight of Friday night)? (This is a question only according to the opinion that Yom Tov followed by Shabbos is considered two separate sanctities.) (The Gemara does not answer the question.)