TRANSFERING KEDUSHAH ONTO DIFFERENT TYPES OF COINS (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 2 Halachah 3 Daf 12a)
חזקיה אמר כשהוא מחללה עושה אותה כרעה [דף יט עמוד א (עוז והדר)] וכשהוא מחלל עליה עושה אותה כיפה.
(Chizkiyah): (The Mishnah in Maseches Bava Metzia 4:6 discusses a case when the weight of a Selah coin became deficient. The Mishnah asks, "How much deficiency in weight can there be before the owner violates the prohibition of Ona'ah (fraud)...? The Mishnah later says that 'one may redeem Ma'aser Sheni with it without fear'.) When he wishes to transfer the Kedushah from this coin onto produce in Yerushalayim, he only needs to redeem it according to its actual value. However, when he wishes to redeem the Kedusha of Ma'aser Sheni onto such a coin, he may use it as if it has the full value of a Selah.
והתנינן בורר את היפה שבהן ומחללן עליה ויבור את הרעה ויעשה אותה כיפה
Question: The Mishnah taught that he then selects the better of the two original Selahs and redeems the Kedushah from the copper coins back onto it. Why must he select the better one? Surely he should be permitted to redeem the inferior Selah and view as if it's a good Selah coin?
אמר רבי יונה אני אומר היא היתה מעשר שני.
Answer (R. Yona): I say that the better coin was the Ma'aser Sheni.
[דף יב עמוד ב] מכל מקום לא יצאת לחולין.
Rebuttal: In any case, didn't it become Chulin when the Kedushah was removed from it?!
אמר רבי יונה לא יתכוין לעשותה חולין ברורין תדע לך שהוא כן דתנינן לא שיקיים כן אלא חוזר ומחללו על הכסף.
(R. Yona): Originally, he didn't intend to make it fully Chulin (when he transferred the Kedushah onto the Selah). And you should know that this is true, as the Mishnah taught that he must transfer the Kedushah back onto silver coins.
רבי חגי אומר קומי רבי זעירא מנחם בשם רבי יוחנן כל שאמרו בדמאי מחללין בודאי מחללין אותו מדוחק.
(R. Chaggai to R. Zeira that Menachem cited R. Yochanan): Any case where they said about Ma'aser Sheni of Demai that one may transfer the Kedushah; for certain Ma'aser Sheni one may transfer in the same way, but only in a case of need.
והתנינן מחללין כסף על נחושת מדוחק הא כסף על כסף לא.
Question (our Mishnah): One may transfer the Kedushah from silver onto copper coins. This implies that one may not transfer from silver onto silver...?
רבי בא בר כהן אמר קומי רבי יונה רבי אחא בשם רבי יוחנן כל שאמרו בדמאי מחללין בודאי עבר וחיללן מחוללין.
(R. Ba bar Kohen to R. Yona that R. Acha cited from R. Yochanan): Any case where they said about Ma'aser Sheni of Demai that one may transfer the Kedushah; for certain Ma'aser Sheni, if a person transgressed and transferred, it is valid.
רבי יודן בן פזי רבי שמעון בר בא בשם רבי יוחנן כל שאמרו בדמאי מחללין בוודאי עבר וחיללן מחוללין.
(R. Yudan ben Pazi/ R. Shimon bar Ba citing R. Yochanan): Any case where they said about Ma'aser Sheni of Demai that one may transfer the Kedushah; for certain Ma'aser Sheni, if a person transgressed and transferred, it is valid.
תני ר' לעזר בי ר''ש אומר כשם שמחללין כסף על נחושת כך מחללין זהב על הכסף.
Baraisa (R. Elazar bei R. Shimon): Just as one may transfer from silver onto copper (in a case of need), so too one may transfer gold onto silver.
[דף יט עמוד ב (עוז והדר)] א''ל ר' מפני מה מחללין כסף על נחושת שכן מחללין כסף על זהב ויחללו זהב על כסף שאין מחללין זהב על נחושת.
(Rebbi to R. Elazar bei R. Shimon): Why may one transfer silver onto copper? Since one may transfer silver onto gold. But may one transfer gold onto silver, if one may not transfer gold onto copper?
אמר לו רבי לעזר בי ר' שמעון שכן מעשר שני של זהב מחללין אותו על מעות שבירושלים.
(R. Elazar bei R. Shimon to Rebbi): Yes, since one may transfer Ma'aser Sheni of gold onto copper (Perutah) coins in Yerushalayim.
מדברי שניהם מחללין כסף על (כסף)[זהב] ואין מחללין (כסף)[זהב] על נחושת
From both of these opinions we see that one may transfer silver onto gold but one may not transfer gold onto copper.