TOSFOS DH d'Hach she'Lo Bichrah Shevi'ach Tfei
תוספות ד"ה דהך שלא ביכרה שביח טפי
(SUMMARY: Tosfos brings a support for this.)
והכי נמי בפ''ק דתמורה (דף ח:) מר זוטרא איקלע בי רב אשי חתכי לקמיה בשרא אמרו ליה לטעום מר דמברי משום דבוכרא הוא
Observation: Also in Temurah (8b), Mar Zutra visited Rav Ashi'a house. They cut meat in front of him. They said to him "let the master taste. It is healthy, for it is a Bechor."
ועגלא תילתא לאו היינו שלישי לבטן כדפירש''י כדאמרינן סנהדרין (דף סה:) עבדי ליה עגלא תילתא
Implied question: Rashi explained that Egla Tilsa is the third born from the womb [and it was esteemed], like we say in Sanhedrin (65b) "they prepared for him Egla Tilsa"!
אלא דתילתא לשון חשיבות כמו ושלישים על כולו (שמות יד:)
Answer: (It is unlike Rashi explained.) Rather, Tilsa is an expression of importance, like "v'Shalishim Al Kulo."
TOSFOS DH Keitzad Kadesh Li Kol Bechor
תוספות ד"ה כיצד קדש לי כל בכור
(SUMMARY: Tosfos discusses what is the Klal that needs a Prat, and vice-versa.)
פי' בקונט' שזהו כלל ופרט דבכור כלל זכר פרט ואין בכלל אלא מה שבפרט
Explanation #1 (Rashi): This is a Klal u'Ferat, for Bechor is a Klal, and Zachar is a Prat. From a Klal u'Ferat we learn only what is in the Prat;
והך רישא לאו פירושא דכלל צריך לפרט הוא אלא מציעתא וסיפא דקתני אי זכר יכול אפי' יצתה נקבה לפניו ת''ל פטר רחם וזה לא פטר תחלת רחם
This Reisha [of the Beraisa] is not an explanation of a Klal that needs a Prat. Rather, the middle case and Seifa [are]. It taught 'had it said Zachar, one might have thought that this is even if a female was born before it! It says "Peter Rechem", and this [male] was not the first to leave the womb';
והיינו כלל הצריך לפרט שאין אתה יכול להבין מה הכלל אומר עד שיבוא הפרט ופירשו
This is a Klal that needs a Prat, for you cannot understand what the Klal says until the Prat comes and explains it;
לפי שיש לפרש בכור לכמה צדדין בכור לכל הוולדות או בכור לרחמים אע''פ שאינו בכור לוולדות כגון שיצא דרך רחם אחר יוצא דופן או בכור לזכרים אע''פ שיצתה נקבה לפניו דרך רחם
This is because one can explain Bechor in several ways - it is the Bechor of all the offspring, or it is the Bechor of the womb, even though it is not the Bechor of the offspring, e.g. it left through the womb after a Yotzei Dofen, or it is the Bechor of males, even though a female left before it through the womb;
בא הפרט ופירש שאינו קרוי בכור אא''כ הוא בכור לרחמים שפטר ופתח את הרחם
The Prat comes and explains that it is called Bechor only if it is the Bechor of the womb, that it was first and opened the womb.
וכיוצא בזו שנינו בפ' כסוי הדם (חולין פח:) אצל וכסהו בעפר יכול יכסהו באבן או יכפה עליו הכלי ת''ל בעפר אין לי אלא עפר מנין לרבות חרסית ונעורת של פשתן כו' ת''ל וכסהו
Support: We learned like this in Chulin (88b) regarding "v'Chisahu be'Afar" - one might have thought that he can cover it with a rock or put a Kli over it! It says be'Afar. I would know only earth. What is the source to include ground earthenware or flax stubble? It says v'Chisahu;
ומקשינן ואימא וכסהו כלל בעפר פרט כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט
We ask that I should say that v'Chisahu is a Klal, be'Afar is a Prat, and from a Klal u'Ferat we learn only what is in the Prat!
ומשנינן משום דהוה ליה כלל הצריך לפרט ואין דנין אותו בכלל ופרט לפי שיש לפרש כסוי בשני דרכים אחד בדבר הגס כגון אבן או כלי ואחד בדבר הדק
We answer that it is a Klal that needs a Prat, and we do not judge it like Klal u'Ferat, because we can explain Kisuy in two ways. One is something big, like a rock or Kli, and one is something fine;
לכך כתב בעפר ופירש וכסהו בדבר דק הנבלל בו ומכסהו הכתוב מדבר ע''כ לשון הקונטרס
Therefore it wrote be'Afar, and explains that the Torah discusses covering with something fine that mixes with [the blood] and covers it. Until here is from Rashi.
והשתא פירושו יתכן לפי דברי רבינא דבסמוך דאמר בכור לדבר אחד הוי בכור אבל במסקנא דשמעתין אמרי' דמחוורתא כאביי דאמר בכור לדבר אחד לא הוי בכור
Question: His Perush is possible according to Ravina below, who says that Bechor in one respect is a Bechor. However, in the conclusion of our Sugya we say "clearly, we must say like Abaye, who says that Bechor in one respect is not a Bechor";
ולאביי לא הוי כלל צריך לפרט לכל דבר דאי אפשר לפרש בכור אלא לצד אחד
According to Abaye, it is not a Klal that needs a Prat for anything, for it is possible to explain Bechor only in one way!
ומיהו יש לפרש לאביי דאי לאו פרט הוה אמינא דאפי' יוצא דופן הוא בכור כיון דהוי בכור לוולדות ואע''ג דלא הוי בכור לרחמים
Answer: We can explain according to Abaye that if not for the Prat, one might have thought that even a Yotzei Dofen is a Bechor, since it is a Bechor for offspring, and even though it is not a Bechor for the womb.
ור''י מפרש לאביי בכור ופטר רחם תרווייהו כלל ותרווייהו פרט ותרווייהו צריכי להדדי ובכל אחד אתה מוצא כלל הצריך לפרט ופרט צריך לכלל שכל אחד סותם דבר אחד ומפרש דבר אחד
Explanation #2 (Ri): According to Abaye, Bechor and Peter Rechem, both are Klal and both are Prat, and both need each other, and in each you find a Klal that needs a Prat and a Prat that needs a Klal, for each is Sosem (conceals) one matter and explains one matter;
דבכור משמע אפי' יוצא דופן ופטר רחם ממעיט ליה ופטר רחם משמע אפי' יצא אחר יוצא דופן ובכור ממעיט ליה
Bechor connotes even a Yotzei Dofen, and Peter Rechem excludes it. And Peter Rechem connotes if another was Yotzei Dofen (before it), and Bechor excludes it.
ור''ת מפרש דבין הכא ובין בחולין (שם) הוי בכלל ופרט גמור (דבעלמא) [צ"ל כמו בעלמא - צאן קדשים] דבכור משמע בין הכי ובין הכי ואתיא פרטא למעוטי
Explanation #3 (R. Tam): Both here and in Chulin it is a total Klal u'Ferat like elsewhere, for Bechor connotes both this (Bechor for offspring) and this (Bechor for the womb).
וכן וכסהו משמע בין כסוי כלי בין כסוי עפר מה שירצה ופרטא משמע עפר דוקא
Similarly, v'Chisahu connotes both covering with a Kli and covering with earth, whichever he wants, and the Prat connotes specifically earth;
ומה שתלמודא חשבו שם כלל הצריך לפרט לאו אכפיית הכלי דההיא ברייתא קאי
What the Gemara considers there a Klal that needs a Prat, it does not refer to inverting a Kli (to cover the blood) of that Beraisa;
אלא אדרשא אחריתי דדריש התם בריש פירקין (דף פג:) מבי''ת דבעפר דצריך שיתן עפר מלמטה ועפר מלמעלה דמוכסהו לא שמעי' למטה אלא למעלה
Rather, it is a different Drashah that other expounds there (83b) from the Beis in "be'Afar" that he must put earth below and above, for from v'Chisahu we do not learn below, only above.
ולא משום הפרט (חושב) [צ"ל חושבו - שיטה מקובצת] שם כלל הצריך לפרט אלא משום ייתורא דבי''ת דכתיבא בפרט
It is not due to the Prat that it is considered there a Klal that needs a Prat, rather, due to the extra Beis written in the Prat;
ובהך שמעתין [צ"ל לאו לפרושי כלל הצריך לפרט קא אתא אלא - צאן קדשים] לפרושי פרט הצריך לכלל קא אתא כדקתני בסיפא אי פטר רחם יכול אפי' יצא אחר יוצא דופן ת''ל בכור כדפי' בקונטרס
And in our Sugya it does not come to explain a Klal that needs a Prat, rather, a Prat that needs a Klal, like the Seifa teaches 'had [it written only] Peter Rechem, one might have thought even if it came out after a Yotzei Dofen! It says "Bechor"', like Rashi explained.
ואע''ג דקתני מכלל הצריך לפרט ומפרט הצריך לכלל כיצד דמשמע דאתא נמי לפרושי כלל הצריך לפרט
Implied question: [The Beraisa taught] "from a Klal that needs a Prat, and a Prat that needs a Klal, what is the case?" This connotes that it comes to explain also a Klal that needs a Prat!
עיקר מילתא לא נקטיה אלא משום פרט הצריך לכלל
Answer: The matter was taught primarily only for a Prat that needs a Klal.
TOSFOS DH Reisha Lo ka'Nasiv Lei Talmuda Bechor Alma Bechor l'Davar Echad Havi Bechor
תוספות ד"ה רישא לא קנסיב ליה תלמודא בכור אלמא בכור לדבר אחד הוי בכור
(SUMMARY: Tosfos resolves R. Tarfon's opinion.)
משמע דכיון דבכור לדבר אחד הוי בכור הוה מחייבינן אפי' יצתה נקבה לפניו אי לאו פטר רחם
Inference: Because a Bechor in one respect is a Bechor, we would obligate even if a female left before it, if not for Peter Rechem.
ותימה דרבי טרפון דמספקא ליה היה לו לחייב (מספק כמו יוצא דופן ויוצא) [צ"ל נמי יצאת נקבה לפניו כמו יוצא דופן והבא - שיטה מקובצת] אחריו דלא ממעט יוצא דופן מפטר רחם
Question: R. Tarfon, who was unsure, he should obligate also when a female left before it, just like a Yotzei Dofen and the one that comes after it. He does not exclude Yotzei Dofen from Peter Rechem!
וי''ל דנהי דלא מסתבר ליה למעוטי יוצא דופן מפטר רחם משום דהוי (בכלל וולדות) [צ"ל בכור לוולדות - שיטה מקובצת, צאן קדשים] בין לזכרים בין לנקבות
Answer: Granted, he holds that it is unreasonable to exclude Yotzei Dofen from Peter Rechem, because it is the Bechor for offspring, both for males and females;
לכל הפחות אתא למעוטי היכא דיצתה נקבה לפניו דאי לאו הכי פטר רחם דכתב רחמנא למה לי:
[However,] at least [Peter Rechem] comes to exclude when a female left before it. If not, why did the Torah write Peter Rechem?
19b----------------------------------------19b
TOSFOS DH Parah v'Chamor Benos Shalosh Vadai l'Kohen
תוספות ד"ה פרה וחמור בנות שלש ודאי לכהן
(SUMMARY: Tosfos explains that they do not give birth before this.)
אין לפרש דיולדת תוך שתי שנים אלא דאם איתא שילדה בשנה שניה לא היתה חוזרת ויולדת בשלישית אע''ג דגדולה יולדת בכל שנה
Implied suggestion: It can give birth within two years, but if it gave birth in the second year, it would not give birth again in the third year, even though an adult gives birth every year;
כענין שפי' רש''י בגמ' גבי גדייה דאמר יולדת אינה חוזרת ויולדת תוך שנתה ופירש בקונטרס אע''ג שהגדולות חוזרות ויולדות בתוך שנתן הקטנות היולדות אין חוזרות ויולדות בתוך שנתן
This is like Rashi explained in the Gemara regarding a goat. The Gemara said that it does not give birth again within its year, and Rashi explained that even though old [goats] give birth again within the year, young [goats] do not give birth again within the year.
אין לפרש כן דבהדיא אמרי' בריש אין מעמידין (ע''ז דף כד:) גבי ואת בניהם כלו בבית אי בפחותה מבת שלש מי קילדה והתנן פרה וחמור בנות שלש ודאי לכהן
Rejection: Do not explain so, for we explicitly say in Avodah Zarah (24b) "v'Es Bneihem Kalu va'Bayis" - if it was less than three, would it give birth?! A Mishnah teaches that [if one buys a cow or female donkey] three years old [from a Nochri, its first child] is Vadai for a Kohen;
ש''מ תוך שתים לא ילדה כלל
Inference: [The question] shows that it does not give birth at all within two years. (The proof is only for cows. Tosfos assumes that the same applies to donkeys.)
TOSFOS DH uv'Gasah Shilya uv'Ishah Shefir v'Shilya
תוספות ד"ה ובגסה שליא ובאשה שפיר ושליא
(SUMMARY: Tosfos discusses whether we can resolve this with a text in Chulin.)
בפ' בהמה המקשה (חולין דף עז.) תנן שליא שיצתה מקצתה אסורה באכילה כסימן ולד באשה כך סימן ולד בבהמה משמע שפשוט באשה יותר מבהמה
Citation: In Chulin (77a), a Mishnah teaches that a Shilya that partially left, it is forbidden to eat it. Like a Siman of a child in a woman, so is a Siman of a child in an animal (i.e. the law of a woman was known, and we learn an animal from a woman).
ותימה (דהכי) [צ"ל דהא - צאן קדשים] תנן הכא בהמה כמו אשה
Question: Here the Mishnah teaches an animal like [it teaches] a woman! (It connotes that we do not learn one from the other.)
ואית ספרים דלא גרסי התם כן אלא גרסי סימן וולד באשה סימן וולד בבהמה
Answer #1: Some Seforim do not say so there. Rather, it says a Siman of a child in a woman, [and] a Siman of a child in an animal.
ורבי אומר שיש ליישב הגירסא דמשום דשפיר אינו סימן ולד בבהמה כמו באשה נקט כי האי לישנא דמ''מ שליא היא סימן ולד בבהמה כמו באשה
Answer #2 (Tosfos' Rebbi): We can resolve the text [there]. Because a Shefir is not a Siman of a child in an animal like [it is] in a woman, it says [here] this expression, for in any case a Shilya is a Siman of a child in an animal like in a woman.
TOSFOS DH b'Ruba d'Eisei Kaman Kemo Tesha Chanuyos
תוספות ד"ה ברובא דאיתיה קמן כמו תשע חנויות
(SUMMARY: Tosfos points out that no one argues about this.)
היי מצי למימר וליטעמיך מי פליג ר' מאיר התם אחרי רבים להטות כתיב (שמות כג) ומהתם ילפינן תשע חנויות בפ''ק דחולין (דף יא.)
Observation: He could have said 'according to you, does R. Meir argue there? It is written "Acharei Rabim Lehatos", and from there we learn nine stores, in Chulin (11a)!'
TOSFOS DH Ish Kasav Rachmana u'Makshinan Ishah l'Ish
תוספות ד"ה איש כתב רחמנא ומקשינן אשה לאיש
(SUMMARY: Tosfos discusses why some say that a Ketanah cannot do Chalitzah.)
משמע הכא דחליצת קטנה פסולה דאורייתא כמו קטן
Inference: Chalitzah of a Ketanah is Pasul mid'Oraisa, just like of a Katan.
ותימה דבמתני' בפרק מצות חליצה (יבמות קד:) בירושלמי גרסינן החולצת מן הקטן חליצתה פסולה קטנה שחלצה תחלוץ משתגדיל ואם לא חלצה חליצתה כשרה
Question #1: In a Mishnah (Yevamos 104b), the text in the Yerushalmi says that Chalitzah of a Katan is Pasul. If a Ketanah did Chalitzah, she does Chalitzah [again] after she matures, and if she did not do Chalitzah again, her [first] Chalitzah is Kosher!
וכן יש במקצת ספרים שלנו וקאמר בגמ' זו דברי ר' מאיר דקאמר איש כתב בפרשה ומקשינן אשה לאיש
And so it says in some of our Seforim [of the Bavli], and it says in the Gemara "these are the words of R. Meir, who says that it says "Ish" in the Parshah (so the Yavam must be an adult), and we equate [the Yevamah] to him.
משמע דמודה ר' מאיר דחליצתה כשרה דיעבד אלא לכתחלה אינה חולצת ולרבנן חולצת אפי' לכתחלה
Inference: R. Meir agrees that the Chalitzah is Kosher b'Di'eved, but l'Chatchilah she may not do Chalitzah, and according to Rabanan, she may do Chalitzah even l'Chatchilah.
ובירושלמי נמי מוקים לה כר' מאיר
Also in the Yerushalmi it establishes it like R. Meir.
וברוב ספרים שלנו גרסינן חליצתה פסולה
Answer #1: In most of our Seforim the text says "her Chalitzah is Pasul."
אבל קשה דא''כ ילמדנה בהדי אינך דקתני בבבא דלעיל חרש וחרשת וקטן וליתני הכי החרש שנחלץ והחרשת שחלצה והחולצת מן הקטן וקטנה שחלצה חליצתן פסולה
Objection #1: If so, it should teach it with the others taught in the clause above of a Cheresh (deaf-mute) Chereshes and Katan, and it should teach "a Cheresh to whom Chalitzah was done and a Chereshes who did Chalitzah, and one who does Chalitzah from (i.e. with) a Katan, and a Ketanah who did Chalitzah, their Chalitzah is Pasul"!
ועוד דמאי שנא דגבי קטנה קתני תחלוץ משתגדל וגבי קטן לא תני הכי
Objection #2: Why is it different regarding a Ketanah, that it taught "she does Chalitzah [again] after she matures", and regarding a minor it did not teach so?
ועוד דפשיטא כיון דחליצתה פסולה דתחלוץ משתגדיל
Objection #3: Obviously, since her Chalitzah is Pasul, she does Chalitzah [again] after she matures!
לכן נראה דגרסי כשרה כמו בירושלמי
Answer #2: The text says "Kosher", like in the Yerushalmi;
וצ''ל דדרשא דהכא דמקשינן אשה לאיש אסמכתא בעלמא היא וטעמא משום דגזרינן אשה אטו איש
Possibility #1: We must say that the Drashah here that equates a man to a woman is a mere Asmachta, and the reason is because we decree a woman (i.e. she must be an adult) due to a man (the Yavam);
אי נמי גזרינן חליצה אטו יבום
Possibility #2: Alternatively, we decree Chalitzah due to Yibum.
וכן משמע בירושלמי דקאמר בגמרא דההיא משנה דגרסי' התם חליצתה כשרה רבי שמעון ברבי יוסי בעא קומי רבי מה בין קטן מה בין קטנה
Support (for Possibility #2): The Yerushalmi connotes like this. It says in the Gemara of that Mishnah, the text of which [in the Yerushalmi] says "her Chalitzah is Kosher", that R. Shimon b'Ribi Yosi asked Rebbi, what is the difference between a Katan and a Ketanah?
אמר ליה איש כתב בפרשה ברם הכא ונגשה יבמתו אליו לעיני הזקנים מ''מ
He told him, that it says "Ish" in the Parshah. However, here it says "v'Nigshah Yevimto Elav l'Einei ha'Zekenim" - in any case (even if she is a minor).
ר' מנא אמר לה סתם רבי יצחק בריה דרבי חייא כהנא בשם ר' יוחנן דרבי מאיר היא דאמר אין חולצין ואין מיבמין את הקטנה שמא תמצא איילונית
R. Mana said Stam (in his own name), and R. Yitzchak brei d'R. Chiya Kahana said in the name of R. Yochanan, that "these are the words of R. Meir, who says that a Ketanah does not do Chalitzah or Yibum, lest it be found that she is an Ailonis."
משמע דכולה חד טעמא היא
Inference: All (Chalitzah and Yibum) is one reason. (R. Meir forbids a Ketanah to do Chalitzah lest she come to do Yibum!)
ומיהו אין נראה דהא רבנן אמרי ליה יפה אמרת שאין חולצין כו' ואין מיבמין את הקטנה שמא תמצא איילונית
Rebuttal: Rabanan said [to R. Meir] "you properly said that they do not do Chalitzah... and a Ketanah does not do Yibum, lest she be found to be an Ailonis";
ובירושלמי אין מזכיר כי אם טעם יבום אבל טעמא דאין חולצין אם הוא מדרבנן הוי גזירה אשה אטו איש
The Yerushalmi mentions [this] only [as] the reason for Yibum, but the reason [why Ketanos] do not do Chalitzah, if it is mid'Rabanan, is a decree due to a man (Katan).
ולמאי דגרסינן בספרים שלנו פסולה יש לפרש דלא עריב ליה בהדי חרש וחרשת וקטן משום דהנהו ככו''ע ובקטנה איכא פלוגתא
Defense of Answer #1: According to our texts that say [that the Chalitzah is] Pasul, we can explain that [the Tana] did not teach [Ketanah] together with Cheresh, Chereshes and Katan, because all agree to those, and there is an argument about a Ketanah. (This answers Objections #1,2 above.)
והא דתנא תחלוץ משתגדיל
Implied question (Objection #3 above): Why did it teach that she does Chalitzah [again] after she matures?
לאשמועינן דדוקא למ''ד פסולה תחלוץ משתגדיל אבל למ''ד כשרה אפי' לכתחלה לא תחזור ותחלוץ
Answer #1: This teaches that only according to the opinion that it is Pasul, she does Chalitzah after she matures, but according to the opinion that it is Kosher, even l'Chatchilah she need not return to do Chalitzah.
ועוד י''ל דלמ''ד בריש כל הגט (גיטין כה.) קטן ואנפליא פסולין ואין פוסלין איצטריך לאשמועינן גבי קטנה תחלוץ לאשמועינן דחליצה פסולה ופוסלת על האחים (וש''מ) [צ"ל ושוב - שיטה מקובצת] אינה מתייבמת
Answer #2: According to the opinion in Gitin (25a) that a minor and a sock are Pasul [for Chalitzah] and they do not disqualify [from doing Yibum], it needs to teach about a Ketanah that she does Chalitzah after she matures, to teach that her Chalitzah is Pasul and disqualifies to the brothers, and after [it] she cannot do Yibum.
TOSFOS DH Katan Shema Yimtza Seris
תוספות ד"ה קטן שמא ימצא סריס
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the opinion that requires all Simanim to be a Seris.)
וא''ת למ''ד בפרק הערל (יבמות דף פ:) סימני סריס עד שיהא בכולן ניחזי אי משתין עושה כיפה
Question: According to the opinion in Yevamos (80b) that Simanei Seris [establish someone to be a Seris] only if he has all of them, we should see if when he urinates [the urine] makes a dome! (If it does, he cannot be a Seris.)
וי''ל דהיכא דלא הביא סימנין עד רוב שנותיו חשיב סריס בלא סימני סריס כדאמרינן בפ' הערל (שם:) ובנדה (דף מז:) וכי לא עלו סימני סריס עד כמה עד רוב שנותיו:
Answer: If he does not bring [two hairs] until the majority (i.e. 35) of his years he is considered a Seris without Simanei Seris, like we say in Yevamos (80b) and Nidah (47b) "when he does not bring Simanei Seris, until when [is he a minor]? It is until the majority of his years."