בכורות דף מג: א
מה החילוק בין הכהנים הפסולים מהטעמים דלהלן?
מה טעם הפסול | אם עבד מה הדין | |
הכילון והלפתן וכל המנוי במשנתנו | אינו שוה בזרעו של אהרן | לא מחלל עבודה ועובר בעשה |
בעל גרב וילפת ושאר מומים [1] | איש אשר בו מום לא יגש | מחלל עבודה ולוקה |
נשרו ריסי עיניו ונפלו שיניו | מראית העין - מאוס לראותן | אינו עובר על עשה |
הקרח פסול [2], ואיזהו קרח, שאין לו שיטה של שער מאוזן לאוזן, אכן מה הדין באופנים דלהלן?
יש לו מלפניו ואין לו מלאחריו | יש לו שיטה מלפניו ושיטה מלאחריו | יש לו מלאחריו ואין לו מלפניו | |
לל"ק דרבא | פסול | כשר | כשר |
לל"ב דרבא | פסול | פסול | כשר |
החרום - שחוטמו שקוע, מה הוא השיעור?
חוטמו שקוע אבל לא כל כך | שקוע כ"כ עד שכוחל ב' עיניו כאחת | |
לחכמים | הוי מום | הוי מום |
לר' יוסי | לא הוי מום | הוי מום |
-------------------------------------------------
[1] ואלו מומים שגם פוסלים בבהמה.
[2] כן הוא סברת תנא דמתניתין, אכן ר' יהודה בברייתא סובר שכשר מדאורייתא ולא פסלו לו אלא משום מראית העין.
-------------------------------------------------