12TH CYCLE DEDICATION

BECHOROS BECHOROS 30 - dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter Diane Koenigsberg and her husband Dr. Andy Koenigsberg. May his love for Torah and for Eretz Yisrael continue in all of his descendants.

בכורות דף ל. א

החשוד על השביעית - האם חשוד על המעשר, ומה הדין להיפך?

החשוד על השביעית - במעשר החשוד על המעשר [1] - בשביעית
לסתמא דמתניתין ור' עקיבא אינו חשוד [2] אינו חשוד [3]
לר' יהודה חשוד [4] אינו חשוד
לר' מאיר חשוד [5]

החשוד על השביעית או על המעשר - האם חשוד על הטהרות, ומה הדין להיפך?

החשוד על השביעית
או על המעשר
- בטהרות
החשוד על טהרות - בשבעית ובמעשר
ראינו שומר בצינעה
 
שביעית ומעשר
לא ראינו
 
שומר בצינעה
לר' אילעי חשוד - כיון דחשוד
 
בדאורייתא
 
כ"ש בטהרות דרבנן
אינו חשוד חשוד
לר' ינאי ב"ר ישמעאל אינו חשוד היה חשוד: חשוד [6]
 
לא היה: אינו חשוד

בכורות דף ל: א

הבא לקבל דברי חברות - האם צריך ללמדו קודם או לא?

כשראינו אותו נוהג דברי חברות בצינעה כשלא ראינו
לתנא קמא מקבלים אותו אין מקבלים
לרשב"י מקבלים אותו מקבלים אותו - ועם הזמן ילמד

בכורות דף ל: א

לת"ק הנ"ל עד כמה מקבלים אותו?

למשקין לכסות
לל"ק ברש"י: כמה זמן צריך שיקבל
 
עליו דברי חבירות כדי שנאמינו
סגי שקיבל ל' יום לב"ש: צריך לקבל י"ב חודש
 
לב"ה: סגי בקיבל ל' יום
לל"ב ברש"י: כמה זמן צריך שנראה אותו
 
נוהג בדברי חבירות בצנעה כדי שנאמינו
סגי בנהג ל' יום לב"ש: צריך שינהג י"ב חודש
 
לב"ה: סגי בנהג ל' יום

האם צריך לקבל חברות בפני שלשה באופנים דלהלן?

מי ס"ל שצריך מי ס"ל שלא צריך
הבא לקבל דברי חברות לכו"ע צריך ----
בניו ובני ביתו לרשב"ג לתנא קמא
תלמיד חכם לתנא קמא [7] לאבא שאול [8]
זקן יושב וישיבה ---- לכו"ע אינו צריך
חבר שמת, אשתו ובני ביתו ---- לכו"ע אינם צריכים
אשת או בת ע"ה שנשאת לחבר
 
וכן עבד ע"ה שנמכר לחבר
לכו"ע צריכים ----
אשת או בת חבר שנשאת לע"ה
 
וכן עבד חבר שנמכר לע"ה
לר' מאיר לתנא קמא
-------------------------------------------------

[1] רש"י פירש שאי צריך לעשר בודאות כמו טבל, אכן מתורת עם הארץ לא יצא ועדיין צריך לעשר דמאי. ותוס' (בד"ה מעשרות) פירשו, שחשוד למכור מעשר שני בתורת חולין.

[2] דיתכן ששביעית קלה בעיניו משום שלא צריך לאכול את פירותיה דוקא תוך חומת ירושלים, משא"כ מעשר שחמור בזה שמעשר שני בעי חומה - ולא יקל בו.

[3] דיתכן שמעשר קל בעיניו משום שיש לו פדיון, משא"כ שביעית שאין לה פדיון חמורה בעיניו - ולא יקל בה.

[4] שבמקומם שביעית חמורה עליהם, ואם זה פקר אפי' בשביעית החמורה - כ"ש שיש לחושדו על המעשר הקל ממנה.

[5] משום שהחשוד לדבר אחד - חשוד גם על דבר אחר.

[6] פי', אם פעם היה חשוד על השביעית והמעשר וקיבל דברי חברות, ושוב ראינו אותו חשוד על הטהרות, אז הוא נחשד על השביעית והמעשר. אבל אם אף פעם לא היה חשוד על השביעית והמעשר אף שהוא חשוד על הטהרות אינו חשוד על שביעית ומעשר אפי' אם לא ראינו אותו נוהג בצינעה.

[7] ואמרו בגמ' בימי ר' חנינא בן אנטיגנוס נשנית משנה זו - כלומר שמעיקר הדין גם ת"ק מודה שאין צריך, אלא שמיום שחרב בית המקדש נהגו כהנים סלסול בעצמן שאין מוסרין את הטהרות לכל אדם, אלא רק בפני מי שקיבל בפני שלשה.

[8] וס"ל שאף אחרים צריכים לקבל דברי חברות בפני תלמיד חכם.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף