12TH CYCLE DEDICATION

BECHOROS BECHOROS 30 - dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter Diane Koenigsberg and her husband Dr. Andy Koenigsberg. May his love for Torah and for Eretz Yisrael continue in all of his descendants.

1)

TOSFOS DH Tarba d'Itma b'Mar d'Chanta

תוספות ד"ה תרבא דאטמא במר דכנתא

(SUMMARY: Tosfos explains that it was in lieu of entrails.)

כך גריס רבינו תם פירוש מר בחילוף של כנתא כמו במר דשחוטה דבפרק גיד הנשה (חולין צד.) וכמו במר דפרזלא דבבא קמא (דף קיג:)

(a)

Explanation: This is R. Tam's text. "Mar" means in place of [lard of] the innards, like b'Mar d'Shechutah in Chulin (94a), and like b'Mar d'Parzela (in lieu of copper - Bava Kama 113b).

2)

TOSFOS DH Ma'aseros d'Ba'u Chomah Chamir Lei

תוספות ד"ה מעשרות דבעו חומה חמיר ליה

(SUMMARY: Tosfos explains that this refers to giving Ma'aser in place of Chulin.)

מכאן מדקדק רבינו תם בכ''מ שהזכיר מעשר אצל שביעית דמיירי בנותן מעשר שני לשם חולין כגון הרי אלו בחזקתן למעשר ולשביעית בפרק הנזקין (גיטין סא:) וכן אינו חושש לתבלין שבה לא משום שביעית ולא משום מעשר בפ''ק דחולין (דף ו.)

(a)

Inference (R. Tam): Wherever it mentions Ma'aser regarding Shevi'is, it discusses one who gives [or sells] Ma'aser Sheni in the guise of Chulin, e.g. "they are in their Chazakah for Ma'aser and Shevi'is" (Gitin 61b), and likewise "he is not concerned for spices in it, not for Shevi'is and not for Ma'aser", in Chulin (6a).

ולשון מעשר נמי מוכיח כן דהיכא דאיירי בחששא דאינו מתוקן נקיט טבל או דמאי

(b)

Support: The wording "Ma'aser" proves like this, for when the concern is that [Peros] were not tithed, it mentions Tevel or Demai.

3)

TOSFOS DH Ha Chashud Chashud

תוספות ד"ה הא חשוד חשוד

(SUMMARY: Tosfos justifies the inference.)

דמשמע ליה דלגופה לא איצטריך דפשיטא דכי נאמן על הטהרות דנאמן על השביעית כיון דנוהג מנהג פרושים שאוכל חולין בטהרה

(a)

Explanation: It connotes to [the Makshan] that [the law] itself is not needed. It is obvious that one who is trusted about Taharos is trusted about Shemitah, since he conducts like very pious people who eat Chulin in Taharah. (It was taught for the inference.)

4)

TOSFOS DH Masnisin keshe'Ra'inuhu Noheg b'Tzin'ah b'Soch Beiso

תוספות ד"ה מתני' כשראינוהו נוהג בצנעא בתוך ביתו

(SUMMARY: Tosfos infers that Stam Amei ha'Aretz are suspected about Shemitah.)

שנזהר מן השביעית משמע דעם הארץ סתמא חשוד אשביעית כמו אטהרות

(a)

Inference: "He is careful about Shemitah" connotes that a Stam Am ha'Aretz is suspected about Shemitah, just like about Taharos.

ותימה דבסוף הניזקין (גיטין סא.) קאמר מאי שנא רישא ומאי שנא סיפא דמיקל באשת עם הארץ ומחמיר על החשודה על השביעית

(b)

Question #1: In Gitin (61a), it says "what is the difference between the Reisha and Seifa, that it is lenient about an Am ha'Aretz' wife, and stringent about one who is suspected about Shemitah?";

וקאמר רבא הכא במאי עסקינן בעם הארץ דרבי מאיר וטומאה וטהרה דרבנן ומדקתני גבי טומאה וטהרה עם הארץ סתם וגבי שביעית קתני החשודה משמע דסתם עמי הארץ חשידי אטהרות ולא חשידי אשביעית

1.

And Rava said "here we discuss an Am ha'Aretz of R. Meir, and Tum'ah and Taharah of Rabanan. Since it taught regarding Tum'ah and Taharah an Am ha'Aretz Stam, and regarding Shemitah it says "who is suspected", this connotes that Stam Amei ha'Aretz are suspected about Taharos, but not about Shemitah!

ומיהו מהא דשרי לבור ולטחון גבי עם הארץ דחשיד אטומאה וטהרה ולא אסרינן מטעם שביעית

(c)

Implied suggestion: We can infer also from the Heter to select and grind with an Am ha'Aretz suspected about Tum'ah and Taharah, and we do not forbid due to Shevi'is (that a Stam Am ha'Aretz is not suspected about Shemitah)!

אין לדקדק כלום דדלמא בשאר שני שבוע איירי ההיא ולא בשביעית או בפירות הידועים שאינם של שביעית

(d)

Rejection: We cannot infer anything from this! Perhaps it discusses other years of the Shemitah cycle (when there is no concern for Peros Shemitah), and not in Shemitah, or Peros known that they are not of Shemitah.

דה''נ איירי בפירות הידועים שהם מתוקנים לרבא דלית ליה שינוייא דאביי דרוב עמי הארץ מעשרין

(e)

Support: Similarly, it discusses Peros known that they were tithed according to Rava, who argues with Abaye's answer that most Amei ha'Aretz tithe.

ועוד קשיא מכאן לפירוש ר''ת דמפרש בפ''ב דכתובות (דף כד.) גבי שלי חדש ושל חברי ישן דסתם עם הארץ אע''ג דחשידי אדמאי לא חשידי אשביעית

(f)

Question #2: From here is difficult for R. Tam, who explains in Kesuvos (24a) regarding "my Peros are Chadash, and my friend's are Yashan", that a Stam Am ha'Aretz, even though he is suspected about Demai, is not suspected about Shemitah;

וסותר פירוש רבינו שמואל דמפרש דחדש וישן דנקט משום שביעית וכי משני התם רוב עמי הארץ מעשרין רוצה לומר דהוא הדין בשביעית וכמה קושיות דמקשה רבינו תם על פי' רבינו שמואל כמו שפירש בכתובות

1.

He contradicts the Rashbam, who explains that it mentions Chadash and Yashan due to Shemitah, and when [Abaye] answers that most Amei ha'Aretz tithe, i.e. and the same applies to to Shemitah (they properly observe it). R. Tam asked several questions against the Rashbam, like he explained in Kesuvos;

ומפרש חדש וישן להשביח המקח בעלמא קאמר ולא לענין איסור והיתר

2.

R. Tam explains that [he said] Chadash and Yashan to praise [the Peros] he sells, and not regarding Isur v'Heter.

והשתא לר' אילעא דחשוד אטהרות דרבנן חשוד אשביעית כל שכן סתם עמי הארץ דכי היכי דחשידי אדמאי דאורייתא חשידי נמי אשביעית

3.

Consequence: Now (according to R. Tam), according to R. Ila'a, one who is suspected about Taharos [which is] mid'Rabanan, he is suspected about Shemitah, all the more so Stam Amei ha'Aretz, just like they are suspected about Demai mid'Oraisa, they are suspected also about Shemitah.

ודוחק להעמיד סתם עם הארץ בכ''מ דלא חשיד אשביעית כשראינוהו נוהג בצינעא בתוך ביתו

(g)

Poor Answer: It is difficult to establish a Stam Am ha'Aretz everywhere, who is not suspected about Shemitah, to be when we saw him observe it covertly in his house.

ועוד קשיא מהא דתנן במס' דמאי (פ''ג מ''ד) ומייתינן לה נמי בהניזקין (גיטין סא:) המוליך חטין לטוחן כותי או לטוחן ע''ה אינו חושש לא משום מעשר ולא משום שביעית

(h)

Question #3: A Mishnah in Demai (3:4), and it is brought in Gitin (61b), says that one who brings wheat to a Kusi grinder or an Am ha'Aretz grinder, he is not concerned for Ma'aser, and not for Shemitah;

משמע דסתם עמי הארץ חשידי אשביעית

1.

Inference: Stam Amei ha'Aretz are suspected about Shemitah!

וי''ל משום כותי נקט שביעית

(i)

Answer #1: It mentioned Shemitah due to a Kusi.

אי נמי בודאי חשוד איירי

(j)

Answer #2: It discusses an Am ha'Aretz who is known to be suspected.

וכן ההיא דהלוקח לולב מחבירו בשביעית דקאמר עלה בפ' לולב הגזול (סוכה לט.) דאין מוסרין דמי פירות שביעית לעם הארץ

1.

Also [we establish like this] the case of one who buys a Lulav from his friend in Shemitah. It says about this in Sukah (39a) that we do not give money of Peros Shemitah to an Am ha'Aretz.

וכן הא דמייתי פרק קמא דחולין (דף ו.) הנותן לשכנתו עיסה לאפות וקדירה לבשל אינו חושש לשאור ולתבלין שבה לא משום שביעית ולא משום מעשר ואם אמר עשה לי משליכי חושש כו' כל הני מיירי בודאי חשוד

2.

Also what is brought in Chulin (6a), one who gives to his neighbor a dough to bake or a pot to cook, he need not be concerned for Se'or and spices in it, not for Shemitah or Ma'aser. And if he said "make for me from yours", he must be concerned... all these discuss one who is Vadai suspected.

וא''ת היכי מוכח מינה בחולין דגזרו על תערובות דמאי דלמא חשוד גרע מסתם עם הארץ לגבי מעשר ראשון כדמוכח בשילהי הנזקין (גיטין סא.) לאביי

(k)

Question: How is it proven from this in Chulin that they decreed about a mixture of Demai? Perhaps one who is suspected is worse than a Stam Am ha'Aretz regarding Ma'aser Rishon, like is proven in Gitin (61a) according to Abaye?

וי''ל דלרבא פריך שפיר דלא חמיר ליה

(l)

Answer: He asks properly according to Rava, who holds that [one who is suspected] is not more stringent [than a Stam Amei ha'Aretz].

5)

TOSFOS DH b'Asrei d'R. Yehudah Chamira Lehu Shevi'is

תוספות ד"ה באתריה דרבי יהודה חמירא להו שביעית

(SUMMARY: Tosfos asks why people are suspected about Ma'aser nowadays, and answers.)

ולכך חשוד אמעשר

(a)

Explanation: Therefore [one who is suspected about Shemitah, all the more so] he is suspected about Ma'aser.

ותימה דהא בפ''ק דשבת (דף יז:) אמרינן דבתרומה כיון דאפשר למיעבד כדשמואל דחטה אחת פוטרת את הכרי לא חשידי

(b)

Question: In Shabbos (17b) we say that regarding Terumah, since it is possible to do like Shmuel, that one wheat [kernel] exempts the [entire] stack, they are not suspected;

והכי נמי גבי מעשר שני לא הוה לן למיחשדיה כיון דאפשר למעבד כדשמואל דהקדש שוה מנה שחללו על שוה פרוטה מחולל דהוא הדין מעשר שני

1.

Also here, we should not suspect him about Ma'aser Sheni, since it is possible to do like Shmuel, that Hekdesh worth a Maneh (or any amount) that he redeemed it on a Perutah, it is redeemed, and the same applies to Ma'aser Sheni!

ובשאלתות דרב אחאי הוא בהדיא על כרם רבעי שמחללין אותו על דבר מועט ומעשר שני ונטע רבעי דין אחד להם בכ''מ דקדש קדש גמרינן להו מהדדי כדאיתא בפרק שני דקדושין (דף נד:)

2.

The She'altos of Rav Achai says explicitly about Kerem Revai that one may redeem it on a small amount, and Ma'aser Sheni and Kerem Revai have the same law everywhere, for we learn them from each other from a Gezeirah Shavah "Kodesh-Kodesh", like it says in Kidushin (54b)!

ואפי' לכתחלה מסתבר דשרי כמו גבי הקדש במסכת ערכין (דף כט.) דשרי בזמן הזה גבי ההוא גברא דאחרימינהו לנכסיה

3.

And presumably, it is permitted even l'Chatchilah, just like Hekdesh, in Erchin (29a) which is permitted [to redeem on a Perutah] nowadays, regarding the man who made his property Cherem!

והא דמוקי בפרק התקבל (גיטין דף סה.) ההיא דכיצד מערימין על מעשר שני במעשר בזמן הזה דרבנן

4.

Implied question: In Gitin (65a), we establish [the Mishnah about] how do we scheme about Ma'aser Sheni [to redeem it without adding a Chomesh, i.e. he gives money to his child, or male or female Eved Ivri, and the latter redeems it] to discuss Ma'aser nowadays, which is mid'Rabanan;

היה יכול להקשות בזמן הזה מאי הערמה צריך לפטור מחומש והלא יכול לחלל לשוה מנה על שוה פרוטה

i.

It could have asked that nowadays, what scheme is needed to exempt from a Chomesh? He can redeem a Maneh on a Perutah!

אלא מסלק ליה בפירכא אחריתי ואמה העבריה בזמן הזה מי איכא

5.

Answer: We rejected it through another question - nowadays there is no Amah Ivriyah (for there is no Yovel).

וכן מעשים בכל יום שאנו מחללין כרם רבעי שוה מנה על שוה פרוטה

6.

Strengthening of question: Cases occur constantly, and we redeem Kerem Revai worth a Maneh on a Perutah!

וי''ל דלא דמי מעשר לתרומה דפעמים שאין לו פרוטה מזומנת לחלל עליה וגם אין לו כי אם מעט מעשר כנגד שוה פרוטה ואינו רוצה ליתן פרוטה כנגדו:

(c)

Answer: Ma'aser is unlike Terumah. Sometimes one does not have a Perutah available to redeem it. Also, sometimes one has only a little Ma'aser compared to a Perutah, and he does not want to give a Perutah corresponding to it.

30b----------------------------------------30b

6)

TOSFOS DH v'Chachamim Omerim Eino Nechshad Ela Al Oso Davar Bilvad

תוספות ד"ה וחכמים אומרים אינו נחשד אלא על אותו דבר בלבד

(SUMMARY: Tosfos points out that this is not precise according to R. Ila'i.)

לר' אילעאי דלעיל דחשוד על הטהרות חשוד על השביעית אלא היכא שראינוהו נוהג בצינעא הא דקאמר הכא אינו (נאסר) [צ"ל נחשד - שיטה מקובצת, צאן קדשים] אלא לאותו דבר לאו דוקא אלא לאותו דבר וכיוצא בו

(a)

Observation: According to R. Ila'i above (30a), that one who is suspected about Taharos is suspected about Shemitah, except for when we saw him observe [Shemitah] covertly, what it says here that he is suspected only about that matter, this is not precise. Rather, it is for that matter and everything similar;

ולא אתא אלא לאפוקי בכל התורה כולה

1.

He comes only to exclude [that he is not suspected about] the entire Torah.

7)

TOSFOS DH Aviv Shel Zeh Bizah Talmidim Shelanu

תוספות ד"ה אביו של זה ביזה תלמידים שלנו

(SUMMARY: Tosfos explains that also R. Chanina suspected Talmidim about Taharos.)

על הטהרות כמו שעשה בנו:

(a)

Explanation: [His father disgraced our Talmidim] about Taharos, like his son did.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF