1)

TOSFOS DH Mevusam Ad Atzeres

תוספות ד"ה מבושם עד עצרת

(SUMMARY: Tosfos explains why the seller cannot blame the buyer for the souring.)

קשה לרשב''א דהא בקנקנים דלוקח איירי מתניתין ולימא ליה קנקנך גרים ולרב חייא בר יוסף לימא ליה מזלך גרם

(a)

Question (Rashba): Our Mishnah discusses [when the wine was put] in the buyer's bottles. [The seller] should say to him "your bottles caused [it to sour]!", and according to R. Chiya bar Yosef, he should say to him "your Mazel caused it!"

ויש לומר דודאי אם נמצא חומץ מצי אמר ליה הכי אבל הכא לא איירי בהכי אלא אשמועינן דצריך ליתן לו יין הראוי להתקיים עד העצרת:

(b)

Answer: Surely, if it was found to be vinegar, he can say so to him. However, here we do not discuss this. Rather, it teaches that he must give to him wine proper to last until Shavu'os.

2)

TOSFOS DH Hai Man d'Zavin Chavisa d'Chamra a'Daita Lisvuyei

תוספות ד"ה האי מאן דזבין חביתא דחמרא אדעתא לסבוייה

(SUMMARY: Tosfos concludes that the grocer totally bought it.)

פי' רשב''ם (הגהה בגליון) דאין החנווני אלא שליח בעלמא

(a)

Explanation #1 (Rashbam): The grocer is just a mere Shali'ach.

ואין נראה לר''י דאם כן לא הוה ליה למימר זבין

(b)

Objection #1 (Ri): If so, it should not have said "he sold"!

ועוד דאם כן מגופה מילתא דרבא לא שמעינן שום חידוש דהא דקאמר לא אמרן אין נראה שיהא זה מדברי רבא אלא גמרא דקאמר ליה

(c)

Objection #2: If so, we do not learn any Chidush from Rava, for this that it says "this is only...", it seems that Rava did not say so. Rather, the Gemara said it!

ונראה לו לפרש דמיירי דזבין מכר גמור ואדעתא דהכי זבנה שימכרנו בחנות ודמי לא''ל למקפה דבעי שיתקיים כדי מקפה

(d)

Explanation #2 (Ri): He sold an absolute sale [to the grocer], and he bought with intent to sell it in the store. He is like one who said "for porridge." It must last the time [to consume it through using a little at a time] for porridge;

והכי נמי בעינא שיתקיים כדי סיבוייה

1.

Also here, it must last until he sells it bit by bit!

ומיהו קשה ללישנא דאמר בסמוך בעובדא (הגהת הרש"ש) דקביל חמרא מחבריה אדעתא דנמטאה אפרוותא דוול שפט חלא לא כרב חייא בר יוסף

(e)

Question: According to the version below that says in the episode of one who accepted wine from his friend with intent to take it to the port of Val Shafat, if it turned to vinegar, no (the owner does not suffer the entire loss himself), like Rav Chiya bar Yosef;

השתא התם דלא זבניה לגמרי מצי אמר ליה מזלך גרם כ''ש הכא דהוי מכר גמור

1.

Now, there that he did not totally sell it, he can tell [the Shali'ach] "[also] your Mazel caused [it to sour]." All the more so here he can say so, for he totally sold [to the grocer]!

וי''ל דההיא לישנא מוקי הך מילתי' דרבא בידוע שיינו מחמיץ ואפי' הכי דוקא אדעתא דסבוייה הא לאו הכי מצי א''ל לא איבעי ליה לשהויי:

(f)

Answer: That version establishes this teaching of Rava when we know that his wine sours. Even so, only if [he bought it] in order to sell it slowly. If not, [the seller] can tell him "you should not have delayed it."

98b----------------------------------------98b

3)

TOSFOS DH R. Yishmael Omer Refes Bakar Hi v'Chulei

תוספות ד"ה רבי ישמעאל אומר רפת בקר היא כו'.

(SUMMARY: Tosfos says that the same applies to dividing a house.)

נראה דכי היכי דהכא גבי תנאי בנין אין חשוב בית אא''כ יש לו שש על שמונה ה''נ לענין חלוקת אחים או שותפין

(a)

Assertion: It seems that just like regarding stipulations of a building, it is considered a house only if it is [at least] six by eight [Amos], also regarding division of brothers or partners.

דהא דתנן אין חולקין את החצר עד שיהא בו ארבע אמות לזה וכו' (זה ועד סוף הדיבור על פי הגהת מהר"ם)

(b)

Implied question: A Mishnah says that we divide a Chatzer only if there are four Amos for this one [and for this one...]

משמע אי איכא ארבע אמות לזה וארבע אמות לזה חולקין

1.

If there are four Amos for this one and for this one, we divide!

היינו דוקא חצר אבל בית לא

(c)

Answer: That is only for a Chatzer, but not for a house.

והא דקתני בברייתא בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות אין האחין והשותפין חולקין דמשמע דאי אית ביה ארבע אמות חולקין

(d)

Implied question: A Beraisa says that if a house does not have four Amos by four Amos, brothers and partners do not divide it. This implies that if it has four Amos by four Amos, they divide it!

מוקמינן בפרק קמא דסוכה (דף ג: ע''ש וכן לעיל יא.) בחצר המתחלקת לפי פתחיה:

(e)

Answer: In Sukah (3b) we establish this to discuss a Chatzer divided according to its openings (of the house that open to it).

4)

TOSFOS DH Ki ka'Chashiv mi'Sefas Keruvim ul'Ma'alah

תוספות ד"ה כי קחשיב משפת כרובים ולמעלה

(SUMMARY: Tosfos rejects Rashi's Perush on the verse, based on our Gemara.)

בפירוש מקרא פרש''י דתקרה דעליית היכל היתה גבוהה משל קדשי הקדשים עשר אמות

(a)

Reference: In Rashi's Perush on Tanach (Melachim 1:6:20), he explained that the ceiling of the Aliyah over the Heichal was 10 Amos higher than that above Kodshei ha'Kodoshim.

ולא עיין כאן:

(b)

Rejection: He did not look at the Gemara here.