בבא בתרא דף ס"ט ע"א א
המוכר את השדה האם מכר גם את השומירה? [תד"ה ואת].
המוכר את השדה שמכר אבנים שהם לצורכה, באיזה אופנים מיירי?
לר' מאיר | לרבנן | |
אפי' מתוקנות בחוץ | המתוקנות שבשדה | להכא תרגימו - אבני דאכפא |
אפי' בלא מסודרות | המסודרת זה על זה | לעולא - אבנים לגדר |
המוכר את הבית [3] האם מכר גם מלבנות של פתחים או חלונות?
מחוברים בסיכי | מחוברים בטיט | |
לר' אלעזר: איבעיא לר' זירא: מכורים [4] |
מכורים | מלבנות פתחים |
לר' זירא: איבעיא לר' ירמיה: מכורים [5] |
מכורים | מלבנות חלונות |
בבא בתרא דף ס"ט ע"ב
המוכר שדה לחבירו ואמר לו ארעא ודיקלי, מה חייב ליתן לו? [תד"ה ארעא].
לא היו בה כלל דקלים | היו בה הרבה דקלים | |
יקנה ויביא לו ב' דקלים | נותן מלבדם עוד ב' דקלים | לרשב"ם |
יקנה ויביא לו ב' דקלים | נותן מתוכם רק ב' דקלים | לתוס' |
המוכר שדה לחבירו בלשונות דלהלן, מה דינו?
אין בה דקלים | יש בה דקלים | |
מקח טעות | קנאה עם דקליה | ארעא בדיקלי |
קנאה | קנאה עם דקליה | ארעא ביה דיקלי |
המוכר שדה לחבירו ומשייר דקל פלוני, מה דין שאר הדקלים?
הרעים ממנו | הטובים ממנו | |
מכורים | מכורים | שייר דיקלא טבא |
מכורים | אינם מכורים | שייר דיקלא בישא |
[1] עי' רשב"ם (בסוף העמ') ד"ה אע"ג דקביעא, שביאר דאם השומירה קבועה בטיט חשובה כבית בפני עצמו, ואין בית נמכר עם השדה.
[2] ס"ל להיפך, דהעשויה בטיט בטלה לשדה, ונמכרת עמו. ובשאינה עשויה בטיט, היא כמו מטלטלין שאינם נמכרים עם השדה.
[3] כן פירש רשב"ם בד"ה בעי רבי אלעזר, ובתד"ה בעי חולקים ומעמידים את האיבעיא במוכר את השדה דרישא דמתניתין והיינו שמכר גם את מלבנות הפתחים והחלונות.
[4] ראה רשב"ם בד"ה בעי ר' זירא, שכתב שאת"ל מלבנות של פתחים המחוברים בסיכי מכורים ומשום דלחיזוק עבדינן, מלבנות של חלונות שעשויים לנוי מאי, וכידוע דכל את"ל פשיטותא הוא.
[5] הנה גם את בעית ר' ירמיה פירש רשב"ם בד"ה מלבנות באת"ל דמלבנות דפתחים וחלונות אפי' המחוברים בסיכי מכורים וכו'.