עבודה זרה דף ל"ז ע"א
הנותן גט לאשתו, ואמר לה בלשונות דלהלן - ומת, האם הוי גט?
לרבנן | לר' יוסי | |
זה גיטך לאחר מיתה זה גיטך לכשתצא חמה מנרתיקה [1] |
אינו גט | אינו גט |
זה גיטך אם לא באתי מכאן ועד י"ב חודש זה גיטך אם תצא חמה מנרתיקה [2] |
אינו גט | הוי גט |
זה גיטך מהיום (מעכשיו) אם מתי [3] זה גיטך על מנת שתצא חמה מנרתיקה [4] |
הוי גט | הוי גט |
אליבא דרבי יוסי בן יועזר, האם החגבים דלהלן מותרים?
שושיבא - שיש לו ראש ארוך | סוסביל - כנפיו חופין את רובו בדוחק | |
לרב פפא | מותר | לא נחלקו בזה |
לרב חייא בר אמי | לגריסת רש"י: אסור לגירסת ר"ח ור"ת: מותר |
מותר |
עבודה זרה דף ל"ז ע"ב
מה דין דם ומים הנמצאים בבית המקדש שנגעו בטומאה?
לענין לטמא הנוגע בהם | לענין לקבל טומאה בעצמם | |
לרב (טומאת משקין דרבנן) | טהורים | טהורים |
לשמואל (טומאת משקין דאורייתא) | טהורים | טמאים |
לרבנן בשם רב נחמן, ראובן שנגע במת ובא שמעון ונגע בו, מה דין טומאת שמעון?
כשנגע שמעון בראובן בעודו נוגע במת (חיבורין) | כשנגע בו אחר שפירש | |
לרבנן | טומאת שבעה | טומאת שבעה |
לר' יוסי בן יועזר | טומאת שבעה | טומאת ערב |
-------------------------------------------------
[1] בזה לכו"ע לא הוי גט, דכיון שמת בלילה הוי גט לאחר מיתה, ואין מת יכול לגרש.
[2] כשאמר: אם, שתי לשונות במשמע, משמע מעכשיו ומשמע לאחר זמן, ולכן אם אמר מהיום או מעכשיו או על מנת - שהוא כמו מעכשיו - מהני, ואם לא אמר משמע לרבנן שהוא רק לאחר מיתה - ואינו גט. ור' יוסי ס"ל דכיון שיש זמן בשטר, הזמן מוכיח שכוונתו מהזמן הכתוב בו, ולכך פירוש אם - הוא כמעכשיו.
[3] ודוקא בלשון זה דמהיום אם מתי, שאז מתפרש לשון אם למעכשיו, אולם אם אמר מהיום ולאחר מיתה, מבואר בגיטין דף ע"ב ע"א דהוי גט ואינו גט, וחולצת ואינה מתיבמת.
[4] דכל האומר על מנת כאומר מעכשיו דמי, דעל מנת משמע תנאי, וכל תנאי הכוונה בו שיחול מעכשיו בתנאי מסויים שאמר.